[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Hoogte HPF aanpassen : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 26 nov 2024, 00:26

Hoogte HPF aanpassen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Hoogte HPF aanpassen

Berichtdoor xzns » 20 aug 2012, 16:24

Tijdens de themaavond “kleppenstellen” te horen gekregen dat zoals ik het doe om de auto op de gewenste hoogte te krijgen toch niet helemaal is zoals het ooit bedoeld was.

Ik zat te klooien met de rijhoogte door de auto met behulp van de regelaar op de voorraadtank wat omhoog te brengen en de auto op die stand te laten staan. (Rijdt goed, zeker met alle verkeersdrempels hier :D )

Dit kon blijkbaar doordat de kabel van deze regelaar niet goed stond afgesteld. Het lampje op het daschboard ging “netjes” uit en de auto zakte niet maar stond ook niet maximale hoogte. Nu de auto na het afstellen van deze kabel weer netjes naar de normale rijhoogte zakt als je de knop binnen indrukt heb ik nog maar 2 rijstanden; sprinkhaan en laag.

De hoogte in de normaalstand is 27 cm op het midden van de as van de onderste draagarm.
Dat is de hoogte die standaard 30.5 cm moet zijn (Bedankt voor dit artikel Rob. viewtopic.php?f=20&t=7017)

Mijn vraag is nu:

Kun je de basisafstelling voor de hoogte van het HPF (type 1 juni '81) simpelweg veranderen door het stangetje van de hoogteregelaar bij het schutbord te langer of korter te maken? ( Ik bedoel als de auto in de normale rijstand staat)

Zo ja, om de auto hoger te krijgen moet het “stelstangetje” dan korter of langer worden en geldt dit ook voor de achterkant van de auto?

Moet je het systeem drukloos maken?

Zijn er nog valkuilen?

Mazzel, Peter
xzns
Junior Boarder
Junior Boarder

Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja

Re: Hoogte HPF aanpassen

Berichtdoor 560snel » 20 aug 2012, 17:54

je moet even kijken, op de regelaar staan op de hoek aan twee kanten letters aan de ene kant een F van vullen en aan de andere kant een L van legen
F is hoger en L is lager, je kan beter even zelf kijken maar uit mijn hoofd moet het stangetje langer.

ik denk dat je de hoogte regelaar voor moet verwijderen om dat te kunnen doen dus moet de druk eraf.

overigens zou ik eerst als ik jou was de werking van de regelaar eerst controleren, is niet zo heel moeilijk.

je kan dan even de regelstang losmaken op de hoogteregelaar en dan met draaiende motor en systeem op druk de as verdraaien met een punt tang naar boven en naar beneden en kijken of de auto ook daadwerkelijk op deze handelingen reageert. dus als je hem op naar de F toe beweegt moet de auto omhoog gaan en als je naar de L toe draait moet de auto inzakken.
als dit naar behoren werkt kan je de regelstang aanpassen, is dit niet in orde heb je waarschijnlijk ook niks aan aanpassen van de rijhoogte.

let alleen op als je de stang naar fullen of leeren beweegt en je wacht even loopt de druk op en kan je hem niet zo gemakkelijk meer terug bewegen daar kan best veel druk op staan.

ik ben vaak aan het sleutelen in aalsmeer anders kom je daar een keer langs dan kijk ik ff of op een donderdag in zeist of zo als je er niet uitkomt.
560snel
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Bouwjaar: 1982
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor xzns » 20 aug 2012, 18:09

Hoi Igor,

Hartelijk bedankt voor je snelle reactie :D ik ga dit morgen (Moet straks weg) gelijk proberen en laat horen wat het geworden is.

Als ik het goed begrijp kan ik dus mits de regelaar werkt met dat stangetje de hoogte aanpassen.

Nogmaals bedankt voor je snelle reactie

Mazzel, Peter
xzns
Junior Boarder
Junior Boarder

Berichtdoor 560snel » 20 aug 2012, 18:19

ja dat kan idd
succes
560snel
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Vlieger » 20 aug 2012, 18:46

Nee Peter, er zijn geen valkuilen en je hoeft het HPF systeem niet drukloos te maken om de wagenhoogte af te stellen.
In How-To heb ik schema's staan: viewtopic.php?f=20&t=7017

Begin met de de voorzijde van de auto.
Daar demonteer je het middenstuk van het schutboard om bij de afstelling bevestiging te kunnen komen.

Dan draai je het 10 mm moertje van de stang verstelling onder de niveaureglaar iets los, zodat de instel-stang kan verschuiven.
Start de motor en laat hem stationair draaien, terwijl je de (platte) hefboom die aan de niveauregelaar zit iets omhoog duwt.
De wagen zal langzaam omhoog komen en als vuistregel moet de wagenhoogte bij de vooras 60,5 cm zijn.
Gemeten van de onderzijde wielkast-rand tot op de vloer en precies over het midden van het voorwiel.
Is de wagen op de juiste hoogte, dan zet je de (platte) hefboom weer precies in de middenstand en draai je het 10 mm moertje vast.

Aan de achterzijde kom je moeilijk bij de niveauregelaar als je geen brug of put hebt.
Maar ook achter maak je de de verstelstang los van de platte hefboom.
Door het naar boven bewegen van de hefboom gaat de wagen omhoog.
De wagenhoogte bij de achteras is globaal 58,5 cm, ook weer rand wielkast tot vloer.
Succes,
Rob
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee

Berichtdoor xzns » 30 aug 2012, 23:31

Dacht ik het vorige week te gaan doen, kwam er wat tussen :evil:
Uiteindelijk vandaag er dan toch aan toe gekomen.

Na toch wat geklooi heb ik de kabel van het reservoir afgesteld zodat je de hoogte weer "gewoon" (al een jaar niet meer) met de knop op het dashboard kunt regelen. Hierna het stangetje wat langer gemaakt en de auto op 66 cm afgesteld. Ik weet dat het te hoog is maar met 60,5 zit ik bij iedere drempel aan de grond. :(

Nu nog een keer op een brug de achterkant wat lager stellen en dan lijkt het weer een echte ster. ;)

Nogmaal bedankt voor jullie hulp,

Peter
xzns
Junior Boarder
Junior Boarder

Berichtdoor 560snel » 31 aug 2012, 01:55

mooi dat het gelukt is
komt hij nu ook uit zichzelf steeds op deze hoogte terug?
in principe zou je verhoogde rijstand niet hoeven gebruiken om op hoogte te komen, dat zou vanzelf moeten gaan.

achter is het zelfde principe het zit alleen iets anders er zit een tapeindje met een soort boutje in het midden. en er zitten twee borgmoertjes, ene kant is metrische draad en andere kant engelse dus is ff pielen met losdraaien.
als de borg moertjes los zijn draai je het middelste boutje naar de gewenste stand, borgmoeren vast en klaar.

kijk ook gelijk de aansluiting even na van de hevel op de hoogte as van de achterwielen, deze gaat vaak los en geeft veel probemen. zit met een tapeind in u-vorm en twee boutjes 10 of 8 mm.
560snel
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Vlieger » 31 aug 2012, 09:10

Peter, nu je de rijhoogte hebt aangepast, let eens op hoe de wagen zich op de weg gedraagt.
De wagenhoogte is namelijk direct van invloed op de spoor-afstelling van de wielen.
Blijft hij zoeken naar het juiste spoor of hoor je op een gladde vloer (parkeergarage) de banden extreem piepen in een bocht,laat dan de sporing afstellen.

Groet,
Rob
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee

Berichtdoor xzns » 01 sep 2012, 17:31

De auto komt nu op de nieuwe "normaal" ingestelde hoogte terug.

Wanneer ik de auto mbv de knop op het daschboard hoger zet gaat deze omhoog (sprinkhaan) en zodra ik de knop in de normale rijstand zet zakt ze keurig naar de "normale" rijhoogte. (Voorheen niet) :P

Igor bedankt voor de uitleg mbv de achteras.
Deze wil ik op een brug doen. De auto moet achter wat zakken (staat nu niet horizontaal). Om de auto nu te laten zakken met mezelf eronder....nee, toch maar niet. ;)

Ja Rob, de sporing moet zeker nog opnieuw ( voor het laatst in 2008) worden afgesteld want vorig jaar zijn ook de reactiestangkogels in de hobbyhut vervangen. Op de vooras zitten nu 2 verschillende banden qua merk en profiel, dus die wil ik dan eerst vervangen.
Momenteel rijdt ik niet zo heel veel met die auto dus stel ik dat nog even uit. ;)

De mazzel, Peter

Ps. Als het aanbod om eens in Aalsmeer langs te komen nog steeds staat, kom ik graag eens langs. :D
xzns
Junior Boarder
Junior Boarder

Berichtdoor 560snel » 01 sep 2012, 18:35

uiteraard mag je langskomen in aalsmeer!
moeten we wel even goed een afspraak maken ben er niet elke dag n.l.

heb van de week de complete test set origineel Mercedes binnen gekregen voor de hpf, hiermee kan je druk testen van de pomp de bollen en ook het hoofdventiel wat bij de voorraadpot zit 8-)
daar ben ik heel blij mee want dan kan je echt een diagnose stellen, ik en mijn vader hebben al twee van die krengen met hpf :D .
dus dat is een welkome aanvulling.

mooi dat die jouwe weer een heel stuk is opgeknapt! is wel een verademing denk ik dat hij gewoon normaal omhoog komt.

mazzel
560snel
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Keer terug naar Techniek