[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Olie uit carter onluchting : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 26 nov 2024, 00:40

Olie uit carter onluchting

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Olie uit carter onluchting

Berichtdoor -Frank- » 07 sep 2012, 21:54

Hallo,

Ik heb al een tijdje een probleem waar ik toch niet vanaf lijk te komen. In mijn logboek / showroom topic heb ik het er al over gehad, maar wil middels dit topic de focus op het euvel richten.

Het probleem is dat er olie uit de ontluchting komt. Als ik kleine stukjes rijdt is er geen probleem, maar bij langere stukken snelweg komt er behoorlijk wat uit. Vermoedelijk door de toeren en de olie die heet en dun wordt. Het gevolg van, laat ik het maar olie spuwen noemen, is dat deze in het luchtfilter huis komt en vervolgens op de backfire beveiligde stuwschijf. Het rubber wordt vet en functioneert niet meer goed waardoor hij niet meer op benzine loopt.

Ik ben met dit probleem bij de hobbyhut geweest en kreeg het advies om de nokkenas smeer leidingen te reinigen en de kunststof klipjes te vervangen. Want oorzaak zou kunnen zijn dat deze niet in orde kunnen zijn, en de olie er uit spuit op plaatsen waar het niet hoort.

Het advies is opgevolgd maar zonder resultaat. Over of onderdruk leek Hans onwaarschijnlijk en ook een ander met kennis van motoren kon geen carter druk probleem vinden.

Vervolgens kwam het idee om een stuk te gaan rijden zonder luchtfilter. Misschien blaast de motor geen olie maar wordt ie eruit gezogen door dat hij niet genoeg kan aanzuigen. Maar dit was ook zonder resultaat.

Vervolgens heb ik de slang die van de kleppendeksel los getrokken van het luchtfilterhuis en het uiteinde losjes afgebonden met een poetsdoek. Weer een flink stuk rijden en bij terugkomst trof ik de doek doorweekt van de olie. Dus aanzuigen was zeker uitgesloten.

Om zeker te zijn of er een spat schild in de kleppendeksel zit, heb ik deze vandaag weer opengemaakt. (had hier bij het reinigen van de nokkenas smeerleidingen niet naar gekeken :blush: ) Het spat schild zit er netjes in, maar was zeer vuil. Aan het einde van het spat schild, waar de slang op de kleppendeksel zit, is een soort van vierkant gemaakt. Ik vermoed dat deze de olie moet opvangen en moet afvoeren. Nu was juist op deze plaats een hoop vuil gaan zitten. Dus de olie die achter het spat scherm komt, loopt naar dat "bakje" maar omdat deze vuil is verzamelt de olie hier. Uit eindelijk zit er genoeg olie in het "bakje" dat deze mee naar buiten komt.

Maar dit is puur theorie. Nadat ik alles terug heb gezet ben ik weer een stuk gaan rijden. Heb de motor (natuurlijk warm) een stuk 4000 toeren laten rijden. (80 in de 2 meen ik) Bij thuiskomst was het resultaat twijfelachtig. Ik meen wel iets van olie aan te treffen, maar zou ook oud zeer kunnen zijn. Morgen nog maal alles goed reinigen en opnieuw testen.

Als jullie dit probleem kennen, suggesties zijn welkom.

Frank
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
-Frank-
 


Re: Olie uit carter onluchting

Berichtdoor Rene500SEC » 07 sep 2012, 22:05

zou zomaar toch onderdruk oftewel versleten zuigerveren kunnen zijn.
Even een lektest laten doen dan weet je het zeker,als ik het zo hoor lijkt me dat geen overbodige luxe
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 2369
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Olie uit carter onluchting

Berichtdoor -Frank- » 07 sep 2012, 22:31

Ik denk dat het inderdaad verstandig is om dit te gaan doen. Vermoedelijk heeft de wagen een lange periode stil gestaan, weet niet of dit invloed kan hebben. Of de vervuiling in het blok. Ik zal toch niet de enige zijn met dit verschijnsel ;)
-Frank-
 


Re: Olie uit carter onluchting

Berichtdoor Douwe » 08 sep 2012, 07:30

even een compressie test doen en je weet meer
en niet toevallig bijhet vervangen van de smeerleiding klips gezien dat het leidinkje plat was op de plaatsen waar de klip zit
het wil wel voorkomen dat wanneer je de leiding wat te grof monteeerd je de leiding plast slaat in de klip met alle gevolgen van dien
wat je kan doen is eens je motor starten zonder kleppen deksel (let wel op het word een smeer boel) :D en kijken of de smeerleing ook op een plaats olie sproeit waar dat niet zo hoort
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Olie uit carter onluchting

Berichtdoor -Frank- » 08 sep 2012, 15:41

De smeer leidingen zijn in orde. Heb ze zorgvuldig gemonteerd en gecontroleerd. Visueel dat wel, niet op de "zonder kleppendeksel starten" methode ;)

Zoals gezegd heb ik vandaag alles weer goed schoongemaakt. Heb de slang van de carter ontluchting los gehaald en weer in een witte poetsdoek gestopt. Stuk gaan rijden en bij terug komst controleren. Tot mijn verbazing geen olie in de doek. (bij een eerdere test was de doek doordrenkt van olie. dit was nog voor het reinigen van de kleppendeksel) Alles na gekeken en vervolgens nog maal het zelfde gedaan. Stuk Autobahn :D En wederom een stuk met 4000 toeren. Bij controle geen olie aangetroffen in de doek.

Zou het vervuilde "bakje" in de kleppendeksel met het verstopte retour gaatje dan toch de oorzaak van mijn problemen zijn geweest? Ben benieuwd :)
-Frank-
 


Re: Olie uit carter onluchting

Berichtdoor Vlieger » 08 sep 2012, 19:43

Het zijn meestal geen kostbare oplossingen voor probleempjes aan onze Mercedes. :)
Het is alleen zaak om de oorzaak van een probleem te vinden. :mrgreen:
Avatar gebruiker
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1324
Geregistreerd: 14 sep 2009, 14:41
Woonplaats: Venlo
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten