[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Werking instelbare stroboscooplamp voor ontsteking : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 26 nov 2024, 02:56

Werking instelbare stroboscooplamp voor ontsteking

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Werking instelbare stroboscooplamp voor ontsteking

Berichtdoor Karaca19 » 30 sep 2012, 23:18

Ik heb onlangs een mooie Snap-on stroboscooplamp geleend van de buurman en begonnen met het afstellen van de onsteking.
Nu zit er een mooie display op welke laat zien hoeveel graden vervroeging je hem kunt instellen dmv increase en decrease.
Dan staat er 180, welke graden moet voorstellen. En dan kan je dus dmv die knoppen de vervroeging instellen zodat je de nulstand op de gradenschijf dmv markering duidelijk kunt zien.
Alleen nu de vraag welke kant moet ik hem nu instellen op de lamp display, +30 graden of -30 graden dus op display 30 of 150 ?

Hier kwam ik even niet uit en de buurman zag ik even niet.

Bij voorbaat dank :-)
Karaca19
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300SD
Bouwjaar: 1981
LPG: Nee

Re: Werking instelbare stroboscooplamp voor ontsteking

Berichtdoor Karaca19 » 04 okt 2012, 14:02

Zoveel ervaring hier op t forum en geen reactie's :lol:

Ik ben teleurgesteld :huh:
Karaca19
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Vlieger » 04 okt 2012, 16:40

Ik lees nu pas je vraagstelling, daarom kon ik niet eerder reageren. :o
Maar zoals je al schreef praat je over een vervroeging van de ontsteking.
Dus moet je - 30 graden instellen, omdat de ontsteking voor het BDP plaats vindt.

Weet je ook precies het aantal graden de voor ontsteking is en bij welk toerental?
Dat verschilt namelijk per type motor en bouwjaar.
Vergeet niet de vacuüm-vervroeger uit te schakelen, indien die er op zit.
Er zijn type's W126 met een ontsteking instel knop voor een ander octaan getal.
Indien dat op de auto zit, controleer dan of de instelling klopt met de basis afstelling.

Succes.
Rob
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Karaca19 » 04 okt 2012, 19:04

Ok bedankt mannen
Ik net de buurman gesproken en vertelde me dat ik de lamp op plus moet instellen om de vooronsteking in te stellen, deze staat nu inmiddels goed. Dus instellen op bv 30 graden voor bdp op 3000toeren met increase op 30 instellen en streep op bdp op gradenschijf. Zo zou je het moeten instellen
Karaca19
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Buurman » 04 okt 2012, 19:40

[quote="Vlieger"
Dus moet je - 30 graden instellen, omdat de ontsteking voor het BDP plaats vindt.
[/quote]

Is dat dan aan de linkerkant van NUL op de gradenschijf?
Die van mij stond stationair op 40 rechts van de NUL
Nu even op 10 want ben er nog "mee bezig" .

Of zie je dat ie met 3000 rpm helemaal terugloopt naar de linkerkant van gradenboog.
Buurman

Berichtdoor Wasibi » 04 okt 2012, 19:55

Is zo een stelbare srtobe niet voor het stellen met een BDP markering zonder gradenboog op het snaarwiel/trillingsdemper? Heb dat zelf nog nooit gebruikt.
Voor een trillingsdemper met gradenboog is dit niet nodig, de graden zijn prima af te lezen met een eenvoudige strobe of de strobe op 0 zetten.

De meeste motoren draaien links op het vliegwiel gezien dus rechts als je voor de auto staat. je zou dus een waarde rechts van de 0 / BDP moeten hebben.
Er zijn nogal wat verschillende verdelers op onze benzen. Dus de procedure van het werkplaats handboek aanhouden.

Doorgaans zonder vacuüm 5-10° voor BDP stationair.
Grolsch en Guinnes beer expert. ;-)
Wasibi
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Buurman » 04 okt 2012, 20:13

Okee, met starten stond alles op NUL maar liep stationair aardig hoog.
Naar de "plus-kant" afstellen (rotor draaien) resulteerde in nog hoger toerental.
Gecompenseerd met stationairschroef (ouderwetse witte bij waspotje).

Niet ideaal,weet ik, want eerst moet je benzine afgesteld hebben, maar ik heb benzine issue en ben blij dat de motor eindelijk weer loopt, overigens helemaal niet slecht, en er mee naar de Hobbyhut kan komen.
Buurman

Keer terug naar Techniek