door Leeflang » 07 okt 2012, 13:35
Het relais beschermt kwetsbare elektronica (b.v. van de ABS, de Jetronic e.d.) tegen te hoge spanning.
Die te hoge spanning zou kunnen optreden door een defect in het laadcircuit, of een externe starthulp of andere externe bron.
Er zijn drie verschillende relais gebruikt, met 5, 7 of 9 pinnen, maar voor de werking maakt dat weinig verschil.
In principe werkt het ding als een normaal relais: als er een 12 volt op pinnen 15 (plus) en 31 (massa) staat, wordt het contact tussen pinnen 30 en 87 (of 87E en 87L) gesloten.
Pin 30 zit constant aan de plus, pin 15 alleen als de auto op contact staat of gestart wordt.
Pinnen 87 (of 87E en 87L) krijgen dus spanning als de auto op contact staat of gestart wordt.
Bij de 9-polige versie worden de pinnen 87E en 87L apart geschakeld, bij de andere zitten de pinnen 87 (of 87E en 87L) aan elkaar vast.
Pin 30a wordt - voor zover ik heb kunnen vinden - nooit aangesloten (dat zou ook weinig zin hebben).
Het wezenlijke verschil met een "normaal" relais is dat er ook nog een zenerdiode in het relais gebouwd zit.
Die zit tussen de zekering (de kant die aan de schakelaar van het relais zit) en massa.
Een zenerdiode blokkeert stroom, totdat de zenerspanning van die diode overschreden wordt, dan gaat de diode vrij plotseling heel goed geleiden.
Als er een te hoge spanning op pin 30 terecht komt, wordt die via de zekering en de zenerdiode meteen naar massa afgevoerd.
De zekering zal daardoor doorbranden en de spanning op de pinnen 87 (of 87E eb 87L) daardoor afschakelen.
Testen kan dus door 12 volt op pinnen 30 en 15 te zetten en 0 volt aan pin 31.
Als het goed is hebben dan ook de pinnen 87 (of 87E en 87L) 12 volt.
Haal je de spanning van pin 15 weg (op pin 30 wel 12 volt laten staan), dan moet ook de spanning van de pinnen 87 (of 87E en 87L) verdwijnen.
Als je een te hoge spanning (ik meen 22 volt of meer) op pin 30 zet (pin 31 aan de nul), zou de zekering door moeten branden, vooropgesteld dat je voedingsbron de nodige 10 ampère kan leveren bij die spanning (een vrachtwagenaccu kan dat bijvoorbeeld).
Doe dit niet terwijl het relais ingebouwd is, als het relais niet goed werkt zou je daardoor de elektronica alsnog kunnen vernielen!
Met een ohm meter kun je ook een indicatie krijgen of de zenerdiode in orde is.
Sluit de meter aan op pinnen 30 en 31, de meter kan dan oneindig aangeven, of een waarde (ik schat ergens tussen 500 en 2000 ohm).
Verwissel je de aansluitingen dan moet de meter in het eerste geval nu een waarde (500 à 2000) aangeven, of in het tweede geval nu oneindig.
usr.gif
usr.gif
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.