[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
vreemde klacht dynamo : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 26 nov 2024, 06:42

vreemde klacht dynamo

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

vreemde klacht dynamo

Berichtdoor Stef69 » 17 okt 2012, 17:23

Hallo allemaal,

Ik ben al een lange tijd aan het zoeken om een klacht uit mijn 300SD uit '82 te krijgen.

Vorig jaar een weekend weg op Ameland allemaal korte stukjes dus gereden, bleek dat de dynamo niet meer bijlade.
Op de boot terug motor laten lopen zodat we wel van de boot konden rijden maar het was inmiddels donker en het regende en niets werkte meer dus dat ging niet helemaal goed. Hebben de vrienden van de ANWB er een nieuwe spanningsregelaar in gezet en ja na een paar keer flink gas geven kwam de dynamo er weer in en was er licht in de duisternis.
Echter sindsdien stond ik zo nu en dan ergens vast omdat bleek dat de dynamo die dag geen zin had gehad om te gaan bijladen. Uiteindelijk heb ik er een nieuwe ruil dynamo in gezet maar tot mijn groote spijt.... de klachten blijven.
IK heb nu een simpel voltmetertje in de sigaretten aansteker zitten zodat ik kan zien wat er gebeurt.
Als ik start blijft de spanning op 11, nog wat staan ook als de lichten aan gaan, zakt wel iets, of als ik weg rij.
Pas na een kilometer of 5 a 10 (meestal) komt de dynamo er weer in en begint hij de accu weer bij te laden. Dat kan ik wel versnellen door flink op het gas te gaan en de automaat in S te zetten maar dat vind een koude diesel niet zo prettig en de buurt ook niet :oops: :D .
Ik kan niet vinden waar dit probleem in zit, er zijn dus al twee x een nieuwe spanningsregaal in gegaan en 1x een nieuwe ruil dynamo.
Iemand die mij verder kan helpen????? Het word weer kouder en natter buiten en dan is de auto soms wel lekkerder als de motor :roll:

Groetjes,
Stephan
Stef69
 


Re: vreemde klacht dynamo

Berichtdoor Rene500SEC » 17 okt 2012, 17:44

kijk eens of er ergens corrosie op de stekkers en aansluitingen zit?
Weet niet Hoe die van een diesel regelt maar sommige hebben een 'field' spanning nodig.
Maak even een foto tje van de achterkant
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 2369
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: vreemde klacht dynamo

Berichtdoor Benzzie » 17 okt 2012, 19:21

Een dynamo begin pas laadstroom van 14.4 volt tegeven rond de 2250 tot 2500 rpm dit verschilt per type auto.
als je veel kleine stukjes rijdt of schakeld onder de 2000/2500 rpm laadt geen enkelle auto de accu bij ( zo heb ik mijn accu gesloopt in mijn dagelijkse auto )

maar een draaiende motor loopt de accu toch alleen maar leeg zonder bijteladen ( mits de dynamo wel de normale 12v afgeeft )
als een dynamo goed werkt moet je de min pool los kunnen maken van de accu en moet de motor mits met gas ingetrapt boven de 2500 rpm blijven draaien.
doet die dat niet of hapert levert de dynamo gewoon teweinig spanning om de auto aantedrijven en de accu tergelijk opteladen. ( net geleerd van de RDW mijnheer, stond namelijk zelf met pech vandaag )
Benzzie
 


Re: vreemde klacht dynamo

Berichtdoor Stef69 » 19 okt 2012, 19:24

Bedankt voor de reacties,

Opladen blijft hij wel normaal doen nadat hij na een kilometer of 5 a 10 eenmaal begonnen is met laden. Voor die tijd blijft de spanning onder de 12V na die tijd blijft de spanning ook bij bv een stoplicht boven de 13V. Ik zal morgen een foto plaatsen van de achterkant, ik neem aan van de dynamo :).
Alvast bedankt voor de reacties!!!

Gr.
Stephan
Stef69
 


Re: vreemde klacht dynamo

Berichtdoor ElGriffo » 19 okt 2012, 20:07

Hoe is de massa van de motor naar het chassis ?
ElGriffo
 


Re: vreemde klacht dynamo

Berichtdoor Douwe » 19 okt 2012, 20:40

ik vermoed dat je carrosie tussen de kabels hebt
en gezien je al een andere dynamo gemonteerd hebt zal het daar niet zitten
in het spatbord zit een zwart plastic contact doosje waar de kabels van de motor samen gevoegt worden
mogelijk dat hier een slecht contact in zit
wat ook een probleem kan zijn is je laadstroom contole lampje wat in het dashboard zit
mogelijk heb je dit kort geleden vervangen en dan voor een lampje met een te lage wattage
het gevolg hier van is dat de dynamo zijn voor spanning hier vandaan haald om te laden
als dit te laag is laad de dynamo niet of slecht
ook kan het zijn dat het lampje een slecht contact heeft in het dashboard waardoor de dynamo ook niet laad
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: vreemde klacht dynamo

Berichtdoor Peter 500SEC » 19 okt 2012, 23:48

Ik heb hier toch zo mijn mijn twijfels over jou re Bas

In het geval dat ik een lege accu had, en de motor via een startkabelverbinding gestart heb en daarna de motor een half uur stationeer heb laten draaien, de accu hierna voldoende stroom had om de motor probleemloos te starten....
Peter 500SEC
 


Re: vreemde klacht dynamo

Berichtdoor Wasibi » 20 okt 2012, 09:04

Ik heb ook gewoon 13+ volt bij 550Rpm
Zal een geoxideerde klemverbinding of kabel zijn.
Grolsch en Guinnes beer expert. ;-)
Avatar gebruiker
Wasibi
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1233
Geregistreerd: 25 sep 2009, 01:04
Woonplaats: Middelburg
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1984
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: vreemde klacht dynamo

Berichtdoor Rene500SEC » 20 okt 2012, 09:26

Precies Alex
Mooi verhaal met die toeren.
Natuurlijk zal bij een compleet lege accu het VOLTAGE naar beneden schieten maar als hij met stationair minder als 13,5 is heb je OF een kapotte of te lichte dynamo OF je Accu is dood OF je regelaar is niet lekker.
Accu laad ook gewoon bij stationair goed op(natuurlijk hoe hoger de toeren hoe beter),want hij regelt niet zo zeer het voltage maar meer het amperage wat geladen wordt.
Een laad stroom van tussen de 13,8 en 14,4 is goed.
Je zal zien dat namate de accu voller wordt het voltage stijgt en het amperage daalt.
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 2369
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron