Hallo allemaal,
Ik ben al een lange tijd aan het zoeken om een klacht uit mijn 300SD uit '82 te krijgen.
Vorig jaar een weekend weg op Ameland allemaal korte stukjes dus gereden, bleek dat de dynamo niet meer bijlade.
Op de boot terug motor laten lopen zodat we wel van de boot konden rijden maar het was inmiddels donker en het regende en niets werkte meer dus dat ging niet helemaal goed. Hebben de vrienden van de ANWB er een nieuwe spanningsregelaar in gezet en ja na een paar keer flink gas geven kwam de dynamo er weer in en was er licht in de duisternis.
Echter sindsdien stond ik zo nu en dan ergens vast omdat bleek dat de dynamo die dag geen zin had gehad om te gaan bijladen. Uiteindelijk heb ik er een nieuwe ruil dynamo in gezet maar tot mijn groote spijt.... de klachten blijven.
IK heb nu een simpel voltmetertje in de sigaretten aansteker zitten zodat ik kan zien wat er gebeurt.
Als ik start blijft de spanning op 11, nog wat staan ook als de lichten aan gaan, zakt wel iets, of als ik weg rij.
Pas na een kilometer of 5 a 10 (meestal) komt de dynamo er weer in en begint hij de accu weer bij te laden. Dat kan ik wel versnellen door flink op het gas te gaan en de automaat in S te zetten maar dat vind een koude diesel niet zo prettig en de buurt ook niet .
Ik kan niet vinden waar dit probleem in zit, er zijn dus al twee x een nieuwe spanningsregaal in gegaan en 1x een nieuwe ruil dynamo.
Iemand die mij verder kan helpen????? Het word weer kouder en natter buiten en dan is de auto soms wel lekkerder als de motor
Groetjes,
Stephan