Hierbij een update. Het is lang stil geweest maar ondertussen kan ik aangeven iets verder te zijn.
Op benzine is het probleem verholpen. Op gas wil hij maar niet het stationair oppakken, dit bij terugschakelen.
Wat is er allemaal aangepakt, gemeten, vervangen om hem weer goed werkend te krijgen, op benzine (de motor sloeg namelijk af bij het terugschakelen / intrappen koppeling):
- potentiometer afgesteld.
- los contact naar de stappenmotor (stekkerverbinding) (bij het doormeten nooit opgemerkt, totdat ik er met een schroevendraaier tegen aan tikte).
- Diverse ECU's getest, maar nu zit toch de oude ecu er weer in. De foutstoring ten aanzien van het snelheidssignaal is verholpen maar nooit opgelost.
Daarnaast zijn er nog veel meer onderdelen getest en vervangen. Zie daarvoor de rest van de berichten.
Vervolgens gaf hij geen storing meer aan. De ON/Off ratio was weer netjes 50% en bewegend (werking labda is dan actief). En hij liep dus op benzine weer prima. Het probleem dat hij afsloeg was namelijk dat hij een storing gaf (60%). Het starten was vervolgens een ander bijkomend probleem geworden. Hij wilde maar niet goed aanslaan. Vervolgens de benzinedruk gemeten, andere accumulatoren getest, injectoren getest en vernieuwd, 2 andere spinnenkoppen getest. Allemaal geen verschil.
Zie ook dit topic ten aanzien van het injectoren verhaal en benzinedruk.
verschil-injectoren-m103-t10815.htmlDe M103.987 kent een andere benzinedruk en ander type injectoren dan een M103.981 of 982 motor.
A fijn. Het probleem van het slechte starten bleek te zitten in het teruglopen van de benzinedruk. De waarden bleven netjes binnen de marges zoals weergegeven in de boeken (2,8 bar na 0,5 uur). Maar hij zakte wel van 3,5 naar 2,8 bar. Na lang zoeken kwam dit omdat de stuwschijf niet geheel terug kwam. Hij bleef net de laatste millimeter hangen. Hierdoor word de naald iets ingedrukt en lekt hij benzine via de naald in de lmm. Genoeg op te verzuipen en daarnaast krijgt hij niet de juiste lucht/mengsel verhouding bij het starten.
Nu de stuwschijf iets verzet te hebben, zakt deze weer geheel terug in de bovenste positie. De benzinedruk blijft netjes 3,4 bar en hij start weer perfect.
Op LPG is er nog niks veranderd. Hij pakt het stationair bij het terugkoppelen niet op (toeren zakken terug naar 200). Enkel als de auto stil staat pakt hij het stationairtoerental weer op.
Ik vermoed dat de motor benzine krijgt via de benzineverdelernaald. Dit omdat deze natuurlijk gewoon mee blijft bewegen tijdens het rijden. Daarnaast blijft de benzinepomp gewoon doorlopen en zal er altijd brandstof in de brandstofverdeler aanwezig zijn. Weet iemand of er benzine mag lekken langs die 'naald'? Bij stilstand doet die dit dus niet, enkel als hij door de hoeveelheid lucht bewogen wordt (tijdens het rijden dus).
Iemand hier ervaring mee?