Beste Jan-Jaap.
De ECU werd pas bij de 2e serie W126's ingevoerd, en zit, zoals Marco correct aangeeft, achter het zijpaneeltje in de voetenruimte van de passagier.
De serie 1 heeft een volledig MECHANISCH (lees: geen koperdraad en stroom) geregeld brandstof-injectiesysteem, met een eenvoudige elektronische ontstekingsmodule. Na 1981 is een beetje electronica extra geïnstalleerd: De stationair toerental regelaar.
Dat ding wat tussen brandscherm en voorruit zit, in het midden achter de motor, is, blijft, en zal altijd, tot het einde der tijden de ABS-Stuurmodule zijn.
Dit verhaal doet me denken aan de film 'Die Hard with a Vengeance'. Daar zit een achtervolgingsscene in met een W126. Op een gegeven moment duikt Bruce Willis onder het dashboard, en snokt er een goedkoop relais met wat draden uit en zegt dat hij de ABS heeft uitgeschakeld. Niet dus
Omdat de module dus in het echt onder de motorkap zit.
Bruce had het kunnen doen van binnenuit, trouwens: Door de zitting van de achterbank op te lichten, en de kabel van de ABS-sensor die daar loopt (naar het differentieel) los te snokken. Als je de ABS wil saboteren, kun je ook dat stekkerblokje losschroeven.