door SEL 500 » 24 dec 2012, 14:27
Gisteren even een dag (zo lang had ik eerst niet de intentie voor) bij de Hobbyhut geweest,en het nodige aan mijn auto klaarmaken.
'probleem' was dat door een backfire van een hele poos terug (daarna is die weer correct afgesteld op Benz en LPG) 2 bevestigingspunten van de LMM kapot gescheurd waren,de LMM moest dus vervangen worden....deze had ik al liggen,maar door tijdgebrek niet aan toe gekomen te plaatsen, nadat ik ook een stel nieuwe bougiekabels,rotor en verdeelkap geplaatst heb,liep hij niet mooier,maar onregelmatig,slechter starten,hotteren,inhouden,bij koude motor een drama! etc.etc... (denk dat meerderen hier dit probleem misschien herkennen)
We dachten dat dit de oorzaak was van alles,doordat het luchtfilter niet goed vastgezet kon worden,en dus een wisselend vacuüm zou hebben,de afstelling dus ook niet permanent correct was.
Gisteren ijverig bezig,hele handeltje los, LMM eraf,,,toen kwamen we bij de onderbak (Hans had al gewaarschuwd,als die kapot is,is het een pokkel meer werk) eerste indruk leek goed....totdat ik iets weg wou vegen waarvan ik dacht dat het wat smeer was...dat bleek dus een scheur te zijn van zo'n 7 cm....maargoed, met toch nog stille hoop om dit te kunnen repareren,bleek dat die scheur nog veeeel langer was,en de hele zijkant van de rubber onderbak kapot gescheurd was,reparatie wou dus niet meer. En ook nog eens de domme pech erbij dat het een onderbak was uit 1 geheel,dis enkel een los rubber plaatsen wou ook niet.
Gelukkig had Hans nog wat staan van een type 2, een ring die erin kan,en daarbij een losse onderbak,deze was ook al vrij hard,en aangezien alles nu toch al los was,toch maar gekozen om direct een nieuwe onderbak erin te zetten,wat een verschil! een 30 jaar oud rubber kun je iemand de kop mee in slaan,en dit rubber was zo soepel dat het alle kanten opging tijdens de montage op de inlaat.
Alles weer opgebouwd, direct een gaaf luchtfilter gemonteerd (mijn oude was door de vorige keren van de slechte afstelling aardig gehavend en gedeukt,en zal nog een mooi plekje krijgen aan de muur in de schuur haha)
Alles afstellen,stond ook compleet verkeerd,en toen het resultaat.
WAT RIJD HIJ VERSCHRIKKELIJK FIJN!!!!
Vanmorgen koude start, toch maar direct even een vuurdoop doen....op LPG,starten,en hoppa! gewoon aanslaan en direct lekker rustig lopen,mooi constant,niks geen gestotter of wat dan ook,wegrijden was perfect,niet bang zijn dat hij misschien af zou slaan,of wat dan ook, zo mooi als hij nu loopt heeft hij al die tijd nog nooit gedaan,dus wie weet hoe lang het al niet helemaal lekker zat (koude start was altijd al even met wat trucjes)
Eerst was het:
op contact,gas geven,van contact,weer op contact,gas geven,gas licht ingedrukt,en starten
Nu.
op contact,starten,rijden
Ben er zeer tevreden mee! en wat een verschil zeg!
Hans en Danker,nogmaals bedankt! en alles is zo toch nog goed gekomen, bedankt!