[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
gezoem rechter achterwiel : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 26 nov 2024, 05:44

gezoem rechter achterwiel

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

gezoem rechter achterwiel

Berichtdoor Donbrodka » 18 nov 2012, 13:20

Hello,

Sinds kort heb ik het volgende probleempje.

Bj het nemen van lange bochten naar links, komt er een gezoem van het rechter aachterwiel. In eerste instantie dnek ik dat de wiellager versleten is.

Maar als ik tijdens het nemen van de bocht rem, gaat het gezoem weg.

Kan het zijn dat de oorzaak in de remmen zit ? (zou mij verwonderen)

Ook lees ik elders op het forum dat voor het vervangen van de achterste lagers speciaal gereedschap nodig is. Klopt dit?

Dank bij voorbaat
Donbrodka
Expert Boarder
Expert Boarder

Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1987
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Re: gezoem rechter achterwiel

Berichtdoor Flashnr1 » 18 nov 2012, 14:23

je kan even proberen de anker plaat een beetje van de remschijf weg te buigen deze willen wel eens aanlopen tegen de roestrand van de remschijf en dan heb je ook zo'n geluid de ene bocht wel en de ander bocht niet
Flashnr1
Silver Boarder
Silver Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1980
LPG: Ja

Berichtdoor ElGriffo » 18 nov 2012, 15:14

Je brandstofpomp hangt daar ook ?
ElGriffo

Berichtdoor Douwe » 18 nov 2012, 18:52

en tuurlijk kan het je lager ook zijn
het is heel normaal dat als je de bocht naar de ene kant maakt het geluid harder word dan wanneer je de bocht naar de andere kant maakt
het zijn over het algemeen twee coniche lagers die in de naaf van een wiel gemonteerd zitten
het is heel goed mogelijk dat de buitenste stuk is en zodra je debocht de andere kant opneem word dat lage rdus ook niet belast en zal dan geen of minder geluid maken
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986

Berichtdoor Donbrodka » 19 nov 2012, 20:45

bedankt voor de antwoorden

dat het niet het gezoem van de benzinepomp is kan ik al met zekerheid zeggen :)

het is meer een schurend geluid.

ik ga bij gelegenheid eens de achterrem enzo eens demonteren misschien wordt ik daar wijzer van...
Donbrodka
Expert Boarder
Expert Boarder

Berichtdoor Douwe » 19 nov 2012, 20:51

aan de hand van het geluid wat je beschrijft denk ik aan versleten rem blokken
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 420SE

Berichtdoor FB 500SEC » 19 nov 2012, 21:48

Ik heb bijna dezelfde omschreven probleem, alleen is het geen gezoem maar geloei. Het is of de handrem of de lager vermoed ik, heb er geen tijd voor vrijgemaakt omdat het geen probleem is voor het rijden. Geluid komt frequenter voor als er een derde persoon achter zit of bij het nemen van bochten, is dat bij jou ook het geval.
FB 500SEC

Berichtdoor Donbrodka » 19 nov 2012, 23:31

Geloei is inderdaad een juister woord :)

Remmen heb ik al gecontroleerd en die zijn verre van versleten.

Bij mij is het enkel bij het nemen van bochten naar links, en inderdaad, als er iemand vanachter zit heeft hij er meer last van :)
Donbrodka
Expert Boarder
Expert Boarder

Berichtdoor MB280S » 19 nov 2012, 23:47

Met remmen "druk" je alle spelingen uit je aandrijflijn, maar verander je dus ook de belasting je lager.

Laat het wiel eens vrij draaien, en voel aan je fusee stuk. Een eventueel beginnend wiellager trilt door in het fuseestuk
MB280S

Berichtdoor FB 500SEC » 20 nov 2012, 19:42

Heb je ook de handremschoenen nagekeken, ik verdenk deze eerder dan de gewone remmen. Lagers kunnen het misschien ook veroorzaken. Ik ga het weekend ook een check uitvoeren op de draaiende onderdelen achter.
FB 500SEC

Berichtdoor FB 500SEC » 20 nov 2012, 19:52

Als dat het geval zou zijn, zou het geluid dan niet in de vorm van geratel zijn. Hoe weet je zeker van welke kant dat het geluid komt, kan soms heel bedriegend zijn, bij mij lijkt het de linker kant, maar?? Is hier een methode voor of visueel waar te nemen bij de homokineet?
FB 500SEC

Berichtdoor FB 500SEC » 20 nov 2012, 20:29

Hans,

Thnx.
FB 500SEC

Berichtdoor MadMiel » 21 nov 2012, 22:24

Ik heb sinds kort ook een zoem bij mijn achterwiel. Bij mij is het na een tijdje rijden en aan het linker wiel. Ook inderdaad als je een bocht maakt wordt het geluid erger, andere kant op valt het geluid helemaal weg. Tevens bij remmen verdwijnt het geluid ook.

Ik ga binnenkort kijken wat het probleem is.
MadMiel
Expert Boarder
Expert Boarder

Type wagen: 560SEC

Berichtdoor FB 500SEC » 21 nov 2012, 23:11

Ik zou zeggen begin ook met het checken van je steekas en homokineet. Zoals Hans heeft aangegeven. Ik ga ook preventief de buitenste lagers vervangen.
FB 500SEC

Keer terug naar Techniek