Beste HPF geinteresseerden,
Zoals op dit forum geregeld te lezen is, zijn er nog wel eens problemen met het fantastische Hydropneumatische Federung systeem.
Er is daarom ook veel over geschreven en er is inmiddels ook al heel wat kennis vergaard over dit systeem.
Het probleem met mijn systeem was een te lage hydraulische werkdruk waardoor mijn lampje op m'n dashboard pas uit ging rond de 3000min-1, afhankelijk van temperatuur en dus de viscositeit van de olie. Tevens zakte de auto al weer vrij snel richting straat. Heel irritant.
Na een lektest zelf uitgevoerd te hebben bij de veerpoten, en het sinterfilter bovenop het reservoir schoongemaakt te hebben, kun je zonder de juiste kennis en meetapparatuur eigenlijk niet veel verder.
Daarom ben ik afgelopen zaterdag met m'n ster maar eens richting Aalsmeer gevlogen. Ik heb het hier over 560snel. Laat dat snel maar achterwege want hij had zich verslapen en ik stond al bijna voor de deur van z'n loods. Duizend maal sorry namens Ivar. Dat is je vergeven want ik ben super geholpen. Bakje koffie erbij en de boel eerst maar eens aanschouwen.
We zijn gestart met een opbrengst meting van de pomp bij 1000min-1 en 3000min-1. Bij 200bar?
De opbrengst lag ruim boven de min waarden in het Benz boek. Gelukkig want een pompje is prijzig.
Bij het eerste contact met Ivar noemde hij de Ventileinheit aan de passagierszijde welke hij verdacht. Dus deze eerst maar eens buiten werking gesteld door 1 vd de leidingen af te doppen. Lampje uit, niveauregeling weer in orde. Dus het zat 'm in de Ventileinheit. Eraf dat ding. Normaal gesproken zou de gehele module, weliswaar zonder spoelen, het ultrasoonbad in gaan. Als technicus van tandheelkundige installaties heb ik de ervaring dat de plunjers in de spoelen voor 90% vd storingsgevallen de oorzaak zijn, dus ook die uit elkaar. Als je dit ooit ook wilt doen nummer de ventielblokken en kijk uit dat er niets uit valt of weg springt.
Bij het derde ventiel dat ik los maakte viel me op dat de dichtingsmateriaal van de plunjer voor een groot deel was weggesleten. Zie foto. Jippie, dat zal de rotzak wel zijn riep ik door de loods.
Gelukkig had Ivar nog een ventielblok liggen waaruit ik de juiste plunjer mocht halen. Niet voor niets natuurlijk, want onderdelen los zijn hiervan niet te verkrijgen en het blok was nu natuurlijk incompleet geworden. Ik was allang blij.
Toch even alles het Ultrasoonbad in en daarna de boel weer netjes gemonteerd. Starten maar zei Ivar en.......
lampje uit en auto reageerde weer perfect op belasting op zowel voor- als achterkant. Fantastisch!!
Daarna nog even een proefritje door een hobbelig nieuwbouwwijkje in Aalsmeer. Kruissnelheid had 100km/h kunnen zijn. Beetje nadijnen op achteras doet ie nog wel een beetje maar vind dit ook wel lekker eigenlijk. Misschien een keer een paar nieuwe schokbrekers eronder.
Om drie uur maar weer eens op huus aangegaan. Wat rijdt dat toch fantastisch met weer een goed werkend systeem.
Vandaag met het hele gezin maar eens een ritje gaan toeren, heerlijk.
Ivar bedankt voor je kennis en hulp. Het was gezellig en wie weet tot snel. Hopelijk niet voor de HPF.
Groeten Bas