door Robby » 20 dec 2012, 08:41
Heb even gegoogled, Ik wacht nog even af dat er meer bronnen komen????
Wat gebeurd in 2014???
Lees+hier+alle+fiscale+wijzigingen.pdfIk voeg ik hier een pdf toe bron telegraaf blz 24-25
Wijzigingen in de belastingheffing met ingang van 1 januari 2013
Op dinsdag 18 december 2012 heeft de Eerste Kamer ingestemd met het Belastingplan 2013,
het wetsvoorstel Overige fiscale maatregelen 2013, de Wet herziening fiscale behandeling
eigen woning en de Wet elektronische registratie notariële akten. In dit bericht geeft het
ministerie van Financiën een overzicht van de belangrijkste, cijfermatige wijzigingen in de
rijksbelastingen per 1 januari 2013.
7 Autobelastingen
7.1 Tarieven BPM
De catalogusprijs als component van de belastinggrondslag voor de Belasting van
personenauto’s en motorrijwielen (BPM) komt per 1 januari 2013 te vervallen. Per 1 januari
2013 wordt de BPM uitsluitend nog berekend op basis van de absolute CO2-uitstoot. De CO2-
grenzen in de BPM worden jaarlijks aangescherpt en aangepast aan de inflatie. De jaarlijkse
aanpassing vindt per 1 januari 2013 plaats. Er blijft een vrijstelling bestaan voor de meest
zuinige auto’s.
De komende jaren groeien de CO2-grenzen voor benzine en diesel langzaam naar elkaar toe.
Vanaf 2015 wordt er geen onderscheid meer gemaakt en gelden in de BPM voor benzine- en
dieselauto’s dezelfde CO2-grenzen en CO2-tarieven.
Voorts wordt het tarief van de CO2-afhankelijke dieseltoeslag per 1 januari 2013
aangescherpt.
In de onderstaande tabel zijn de tarieven van de BPM per 1 januari 2013 opgenomen.
Tabellen tarieven BPM 2013
Tarieven benzine- en aardgasauto’s
Bij een CO2-
uitstoot van
meer dan
maar
niet
meer
dan
bedraagt de belasting voor een personenauto die wordt aangedreven
anders dan door een motor met compressieontsteking, het in kolom
III vermelde bedrag, vermeerderd met het bedrag dat wordt
berekend door het in kolom IV vermelde bedrag te vermenigvuldigen
met het aantal gram/km CO2-uitstoot dat de in kolom I vermelde
CO2-uitstoot te boven gaat
I II III IV
– 95 0 0
95 gram/km 140 0 € 125
140 gram/km 208 € 5.625 € 148
208 gram/km 229 € 15.689 € 276
229 gram/km – € 21.485 € 551
Tarieven diesel- en LPG-auto’s
Bij een CO2-
uitstoot van
meer dan
maar
niet
meer
dan
bedraagt de belasting voor een personenauto die wordt aangedreven
door een motor met een compressieontsteking het in kolom III
vermelde bedrag, vermeerderd met het bedrag dat wordt berekend
door het in kolom IV vermelde bedrag te vermenigvuldigen met het
aantal gram/km CO2-uitstoot dat de in kolom I vermelde CO2-uitstoot
te boven gaat
I II III IV
– 88 0 0
88 gram/km 131 0 € 125
131 gram/km 192 € 5.375 € 148
192 gram/km 215 € 14.403 € 276
215 gram/km – € 20.751 € 551
Deze toeslag bedraagt met ingang van 1 januari 2013 € 56,13 per gram CO2 uitstoot en wordt
berekend vanaf 70 gram/km.
7.2 Faciliteit Euro-6 dieselpersonenauto's
Nederland maakt gebruik van de mogelijkheid om Euro-6 dieselpersonenauto’s fiscaal te
stimuleren. De stimulering mag blijven bestaan totdat de Euro-6 norm verplicht wordt (per
1 september 2015). Deze stimulering houdt in dat in 2013 voor een Euro-6
dieselpersonenauto een korting op de BPM geldt van € 500.
7.3 Tarieven MRB
De tarieven van de motorrijtuigenbelasting (MRB) worden aangepast aan de inflatie. De
inflatiecorrectie voor 2013 is 2,2%. De MRB voor motoren wordt in 2013 met 12% verhoogd.
Het tarief voor een motorrijwiel bedraagt dientengevolge vanaf 1 januari 2013 € 23,24.
7.4 Vrijstelling zeer zuinige auto's in MRB
De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor zeer zuinige auto’s vervalt per 1
januari 2014 voor zowel nieuwe als bestaande personenauto’s. Vanaf 2014 zal de MRB
hierdoor alleen nog op gewicht gebaseerd zijn. Tot 1 januari 2014 gelden de huidige CO2-
grenzen voor de vrijstelling in de MRB voor zeer zuinige auto’s (benzine 110 Gr./km, diesel 95
Gr./km).
Personenauto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 Gr./km zullen tot en met 2015
worden vrijgesteld. Deze vrijstelling is bedoeld om de ontwikkeling en aanschaf van de nieuwe
generatie zeer zuinige auto’s te stimuleren.
7.5 Vrijstelling oldtimers in MRB
Volgens het Regeerakkoord komt de oldtimervrijstelling per 1 januari 2014 te vervallen,
waarbij gezocht wordt naar de mogelijkheid om het rijdend cultureel erfgoed te ontzien. In
2013 is de vrijstelling voor oldtimers nog van kracht. Alle auto’s die op 31 december 2011 al
25 jaar of ouder waren (eerste toelating vóór 1 januari 1987), blijven ook in 2013 vrijgesteld
van de motorrijtuigenbelasting (MRB) en hoeven geen brandstoftoeslag te betalen. Oldtimers
met een eerste toelating van 1 januari 1987 of later zijn alleen nog vrijgesteld van de MRB. Voor
oldtimers op diesel of LPG moet wel de zogenaamde brandstoftoeslag worden betaald.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Als je bang bent om fouten te maken, zul je nooit iets leren!!!