De W126 is uitgerust met een zoemer voor het geval je bij het uitstappen vergeten hebt de verlichting uit te schakelen.
Vanzelfsprekend een zeer nuttige voorziening, maar het geluid dat er uit komt is wel wat saai.
Een boel andere (merken) auto's hebben een iets aangenamer klinkende gong ter waarschuwing.
Onder andere in auto's van dat andere Duitse merk, uit Beieren.
Het apparaatje dat dat geluid produceert ziet er een beetje uit als een overmaatse peperstrooier, met een stapel gaatjes (waar het geluid uit komt) aan de ene kant en een aantal stekkertje aan de andere kant.gong.jpg
Op de sloop vast wel te vinden en anders legio op de Duitse ebay (de prijzen lopen uiteen, veel in de buurt van 10 euro, maar goedkoper komt ook voor, net als duurder).
Het exemplaar dat ik op de kop heb getikt (nummer 65.81 - 8 350 349 staat er op, komt schijnbaar uit een E34) heeft 7 pinnetjes; 4 naast elkaar genaamd -, T1, T2 en +, en daaronder nog 3 pinnetjes genaamd -, T3 en +.
De beide pinnetjes met een - zijn intern doorverbonden, evenals de twee pinnetjes met een +.
Door één van de pinnetjes T1, T2 of T3 met de - te verbinden, kan gekozen worden uit drie verschillende toontjes die het apparaatje kan produceren.
T1 geeft een soort van in gesprek toontje, T2 een beschaafde dong-dong-dong-dong... en T2 één langgerekte dong totdat de spanning er af gaat.
Ik heb op internet ook exemplaren gezien met nog meer pinnetjes, misschien met nog een paar toontjes meer?
Het aansluiten is simpel genoeg, simpelweg het gewenste T pinnetje verbinden met een van de - pinnetjes (ik heb gekozen voor toontje T2), het andere - pinnetje aansluiten op de - draad voor de zoemer van W126 en een van de + pinnetjes op de + draad voor de zoemer van de W126.
Daarvoor heb ik de betreffende draden verwijderd uit de 8-polige rechthoekige stekker die achterop het instrumentenpaneel zit (even de twee plastic delen van de stekker van elkaar scheiden, dan kun je de pinnetjes er zo uit pakken, pas wel op dat de andere pinnen er niet uit vallen, anders moet je uitzoeken waar ze horen).
Het gaat om pin 1, de + voor de zoemer (grijs/paarse draad) en pin 2, de - voor de zoemer (groen/bruine draad).
De draden aansluiten op de betreffende pinnen van de gong (verlengd met een paar stukken draad, zodat je de gong ergens achter het dashboard kunt plaatsen, uiteraard de verbindingen isoleren bijvoorbeeld met een stukje krimpkous), de gong ergens achter het dashboard plaatsen (bij mij zit die net zo'n beetje boven het contactslot), ik heb hem niet vastgemaakt, hij kan eigenlijk nergens heen en is zwaar genoeg om niet te gaan rammelen.
Er zijn ook (Amerikaanse?) W126's waar de zoemer niet in het instrumentenpaneel zit.
In dat geval zal de zoemer niet zo eenvoudig vervangen kunnen worden.