[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Hoe weet je dat de ABS werkt? : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 26 nov 2024, 01:52

Hoe weet je dat de ABS werkt?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Hoe weet je dat de ABS werkt?

Berichtdoor Jatto » 17 feb 2013, 16:01

Heren,

Heb van het weekeinde met gladheid in de Ardennen gereden.
Nu vroeg ik me af hoe je merkt dat de ABS werkt?
Bij een gladde afdaling voelde je de wielen af en toe blokkeren, geen ABS lampje dat ging branden en geen schokkend of trillend rempedaal net zoals mijn Volvo heeft als ABS in werking is.
Ben benieuwd
Jatto

Re: Hoe weet je dat de ABS werkt?

Berichtdoor FB 500SEC » 17 feb 2013, 16:20

Maak een noodstop op snelheid en kijk naar je remsporen op de weg, als die onderbroken zijn werkt je ABS. Lampje brand niet als ABS actief is, volgens mij in geen enkel wagen. Lijkt me ook overbodig, ik zie mezelf niet kijken naar het lampje als ik met een noodstop te maken heb. Lampje van ASR brand wel als die ingrijpt bij tractie verlies.
FB 500SEC

Berichtdoor Vlim » 17 feb 2013, 17:08

Het ABS-lampje brandt alleen bij het starten, ter controle, en als er iets mis is met het ABS systeem.

De werking is wat minder fijn afgestemd dan bij de huidige versies, maar is simpel te testen: Zoek een rustige weg op, en trap vol op je rem. Op het moment dat de wielen blokkeren (en de auto dus normaal gesproken zou gaan slippen), zal ABS ingrijpen en zul je de trillingen duidelijk horen en voelen. Bij normaal rijden en rustig remmen komt het eigenlijk nooit voor. Alleen bij een echte noodstop zul je hem in horen/voelen grijpen.
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Munnitara » 17 feb 2013, 17:25

Het lijkt me de juiste tijd van het jaar om dit te controleren.
In de laatste weken moet je dit wel ervaren hebben of hij werkt inderdaad niet.
Het lijkt wel of je rempedaal wordt teruggehouden dit gevoel moet je duidelijk merken.
Munnitara

Berichtdoor Jatto » 17 feb 2013, 19:06

Peter,

Klopt, dat was het enige gevoel wat ik opmerkte of je pedaal wordt teruggehouden.
Dank
Jatto

Berichtdoor Munnitara » 17 feb 2013, 19:14

Simpel weg hij zorgt bij slippen dat de rem stopt met werken dus niet slipt
Munnitara

Berichtdoor Douwe » 18 feb 2013, 16:29

als je ABS inschakeld dan voel je als het ware tikken in het pendaal en het klapperen van de ABS pomp onder de motor kap en buiten de auto zal je het geluid van stoots gewijze slippende wielen horen
het is moeilijk te verwoorden :D
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja

Keer terug naar Techniek