[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Remmen : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 23 nov 2024, 12:47

Remmen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Remmen

Berichtdoor MG1 » 02 maart 2010, 08:40

Op dit moment ben ik aan het klungelen met het remsysteem van me auto. Aantal klauwen los gehad en nagekeken (aantal rubbertjes waren kapot). Na alles weer gemonteerd te hebben heb ik er nieuwe vloeistof ingedaan (remmen,nippel los, nippel dicht, rem loslaten dit met een niet lopende motor).
Nu viel het mij op dat wanneer de auto uit staat, het pedaal hard is, maar wanneer ik dan de auto start hij een flink stuk zakt (pedaal ongeveer 8 cm). Nu weet ik dat dit normaal is bij een auto met ABS, maar ik vind dat hij wel erg ver wegzakt.

Mijn vraag is eigenlijk in welke mate het pedaal mag wegzakken?
Wanneer ik pomp met mijn pedaal(lopende motor) dient dan het systeem dan hard te worden? Bij mij zakt hij dan weer weg tot dat ene niveau.
Wie zou mij hierover van informatie kunnen voorzien.
Avatar gebruiker
MG1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 19 jan 2010, 09:33
Woonplaats: Drempt
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Remmen

Berichtdoor Jeff_560_SEL » 02 maart 2010, 11:12

Hoi MG1

Ik heb dit ook ooit eens gehad bij mijn ML400CDI

Had zelf nieuwe remblokken en schijven gemonteerd en nadat alles weer inelkaar gezet te hebben waren de remmen net sponsen.
Ontluchten zoals jij gedaan hebt werkte bij mij ook niet.
Zelfs Kwikfit kon de remmen niet ontluchten omdat achteraf bleek dat dit op de een of andere manier electronisch moest gebeuren.

Ben toen naar de Dealer gereden en die waren er binnen 30 min klaar mee, kosten 50euro incl nieuwe remvloeistof.

Zou als ik jou was gewoon even nar de dealer rijden om te laten ontluchten, voor dat geld kun je de veiligheid van jezelf en gezin niet op het spel zetten toch?

Succes

Groet Jeff
Avatar gebruiker
Jeff_560_SEL
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 986
Geregistreerd: 30 okt 2009, 14:58
Woonplaats: Leiden
Roepnaam:
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Remmen

Berichtdoor Frank117 » 02 maart 2010, 11:40

Normaal gezien moet een W126 remsysteem met ABS ontlucht worden met een apparaat wat remvloeistof onder druk (ongeveer 1 kg.) in je remvloeistofreservoir pompt. Als je op de handmatige (voetmatige?) manier gaat ontluchten, loop je risico je hoofdremcilinder op zeep te helpen doordat je steeds in het gedeelte komt wat nooit gebruikt wordt, als je je pedaal volledig intrapt. Daardoor gaan de cups van de hoofdremcilinder kapot.
Frank.
Avatar gebruiker
Frank117
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 25 jun 2008, 20:17
Woonplaats: Knokke, Belgiƫ
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Remmen

Berichtdoor MG1 » 03 maart 2010, 08:49

Ik ben ook van mening dat het inderdaad de hoofdremcilinder is of er bevind zich lucht in de abs-pomp en dan zou deze dus elektrisch ontlucht moeten worden. Aangezien het mij onmogelijk lijkt dat er lucht van de remklauw helemaal omhoog richting het abssysteem gaat denk ik toch dat het probleem de hoofdremcilinder is.
Heeft iemand enig idee hoeveel werk dit is en of een nieuwe hoofdremcilinder duur in aankoop is?

Alvast bedankt.
Avatar gebruiker
MG1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 19 jan 2010, 09:33
Woonplaats: Drempt
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Remmen

Berichtdoor GuusT » 03 maart 2010, 11:44

Lucht gaat wel degelijk vanaf de remklauw helemaal naar boven en kan in de hoofdrem
cilinder of ABS terecht komen, vloeistof zakt natuurlijk en drijft die lucht naar boven.
Dus ontluchten of laten ontluchten is de oplossing en waard om eerst te proberen.

Guus T
Avatar gebruiker
GuusT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 862
Geregistreerd: 25 nov 2009, 22:32
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Remmen

Berichtdoor ElGriffo » 03 maart 2010, 21:48

Kan je niet eerst iemand laten voelen die de kennis in huis heeft, een rempedaal
is zonder bekrachtiging altijd "bikkel" hard als hij zonder bekrachtiging niet
weg zakt ook wanneer je de pedaalkracht langzaam iets laat vieren.

iedere auto met een rembekrachtiger heeft het effect dat hij dieper weg zakt wanneer
je de auto start, de vraag is alleen hoe ver zakt hij ? helemaal naar de bodem is niet
goed, maar iets voorbij de helft kan normaal zijn.

Als je in de buurt van Nieuwegein bent nodig ik je uit een bakkie te komen doen
laat ik een specialist voor je voelen

Grt

EG
ElGriffo
 


Re:Remmen

Berichtdoor hildo » 04 maart 2010, 02:30

Wanneer je een aantal keren snel achterelkaar pompt (dan druk je de eventuele lucht samen) dan komt het rempedaal hoger.
Als je dan even wacht (de lucht zet weer uit) en je trapt 1x dan zakt het pedaal dieper.

Als het pedaal niet dieper zakt heb je geen lucht in je remvloeistof.

Toch?

Hildo
Avatar gebruiker
hildo
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 10 dec 2009, 22:09
Woonplaats: Groningen
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja


Re:Remmen

Berichtdoor MG1 » 04 maart 2010, 09:11

Hildo:
Het antwoord weet ik niet, maar als deze stelling waar is, dan heb ik dus lucht in mijn systeem. Alleen waar bevind zich deze lucht, ik hoor hier 2 antwoorden: abssysteem en hoofdcilinder.

EG:
Wanneer de auto loopt en ik trap het rempedaal in, dan kan ik hem tot over de helft intrappen. Gisteren even een test rit gemaakt, hij remt gewoon goed. Toch vind ik dat het pedaal te ver weg zakt, als ik hem intrap en ik draai de remklauwnippel open dan zakt hij nog ongeveer 4 cm.

Indien blijkt dat er lucht in het systeem zit dan wil ik hem eerst ontluchten onder druk, alleen is de vraag, kan dit? Als er bijvoorbeeld lucht in 1 van de kamers van het abs-systeem zit, dan krijg ik dit er nooit uit volgens mij. Dus: dient te ontluchten bij de dealer zoals Jeff concludeert.

Bij voorbaat dank voor de antwoorden.

Ps. EG, ik kom voorlopig niet in de buurt van nieuwegein, toch vriendelijk bedankt voor het antwoord.
Avatar gebruiker
MG1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 19 jan 2010, 09:33
Woonplaats: Drempt
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Remmen

Berichtdoor Frank117 » 04 maart 2010, 12:23

Zoals Hildo het uitlegt klopt het precies.
je moet gewoon heel het systeem eens ontluchten met een apparaat wat remvloeistof onder druk in je voorraadreservoir pompt. Anders gaat gewoon niet, tenminste niet met een remsysteem met ABS.
Frank.
Avatar gebruiker
Frank117
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 25 jun 2008, 20:17
Woonplaats: Knokke, Belgiƫ
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Remmen

Berichtdoor hildo » 04 maart 2010, 21:20

MG1,

Remmen onluchten kan soms problematisch zijn doordat er ergens een luchtbel bijft hangen.
Als vullen van bovenaf niet goed lukt dan kun je ook vanaf de remklauwen vullen.
Frank117 heeft het hier ook al over.

Men neme daarvoor een nieuwe of superschoon gemaakte oliespuit die je vult met remvloeistof.
Op het pijpje van de oliespuit doe je een rubber/plastic slangetje, de ander kant van het slangetje druk je stevig op de ontluchtingsnippel, die open moet staan.
Vervolgens is het pompen totdat de remolie in het reservoir uitkomt. Let erop dat er voldoende remvloeistof in de oliespuit zit, anders ben je terug bij af.
De theorie is dat je de lucht voor je uitpompt. Mogelijk moet je vanaf alle remklauwen wat vullen.
Voor je het slangetje van de remklauw verwijdert wel de ontluchtingsnippel dichtdraaien.

Soms kan dit een oplossing zijn als vullen van de kant van de hoofdremcilinder niet werkt.

Ik heb het hier trouwens over motorfietsen, van auto's heb ik nog minder verstand :unsure: , maar de gebruikte techniek is (hoofdremcilinder en remklauw met een slang daartussen) in principe dezelfde.

Succes,
Hildo
Avatar gebruiker
hildo
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 10 dec 2009, 22:09
Woonplaats: Groningen
Type wagen: 280SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja


Re:Remmen

Berichtdoor MG1 » 05 maart 2010, 08:42

Hildo,

Bedankt voor de toelichting, ik zal binnenkort eens de remmen met een soort van 'easybleed' (van bovenaf onder druk) door spuiten. Kijken of het rempedaal dan minder ver weg zakt.

Ik hou jullie op de hoogte, tot zover bedankt allemaal.

Groeten Marcel
Avatar gebruiker
MG1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 19 jan 2010, 09:33
Woonplaats: Drempt
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten