[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Kachel ventiel voltage : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 26 nov 2024, 00:48

Kachel ventiel voltage

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Kachel ventiel voltage

Berichtdoor Ben.N » 15 maart 2013, 21:33

Aangezien bij mij soms.....plotseling koude lucht komt als ik bv op een autobaan zit ipv warme lucht...en deze past weer warm word als ik de auto uitzet en opnieuw start...

Wil eens wat testen:
Stekker van de kachelventielen af kabels verlengen tot passagiers ruimte multi meter deraan hangen en aan de temp wieletje draaien dan moet ik toch vervandering van voltages zien op de multimeter of niet?

Ik heb dat hele kachel systeem nog niet echt door:
Temp sensor binnen in het dashbord meet de temp van de passagiers ruimte dan gaan de ventielen meer of minder warm water doorlaten om de juiste temp te houden/krijgen....

Zo moet het toch ongeveer werken...

Mijn kachel doet niet veel..op de wieletjes het is meer lauw 22/26 en dan op max open loeiheet..Ik zal morgen eens wat gaan meten.
Ben.N
 


Re: Kachel ventiel voltage

Berichtdoor Willem » 15 maart 2013, 21:56

Het is open of dicht.
Dus 0V of 12V
De regeling geschiedt door de tijd open/dicht.
Avatar gebruiker
Willem
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 10 aug 2010, 15:41
Woonplaats: Groningen
Roepnaam:
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Kachel ventiel voltage

Berichtdoor Ben.N » 15 maart 2013, 22:32

Goed dat ik het weet...Dus het ventiel blijf in feite met kleine rukjes bewegen of open of dicht.

Ik rij op LPG en als ik de slang naar de verdamper aanpak/vast knijp voel ik soms wel wat rukjes alsof der opeens meer water doorheen moet stromen kan dit het openen en sluiten van de ventielen zijn?
Mijn verdamper staat paralel aan de kachel slangen..
Ben.N
 


Re: Kachel ventiel voltage

Berichtdoor Roel604 » 15 maart 2013, 23:18

Ik heb dezelfde klacht, koude motor werkt de kachel, na 10/15 minuten snelweg wordt de kachel koud. Als je motor dan stationair draait, en ik de kachel koud en daarna heet draai heb ik weer warme lucht...voor een paar minuten. Hier moet ik nog naar kijken. Airco doet het wel.
Roel604
 


Re: Kachel ventiel voltage

Berichtdoor TeunBong » 16 maart 2013, 09:15

Ik had precies hetzelfde probleem.
Rijden met warme motor, koude lucht.
Stilstaan met warme motor, warme lucht!

Toen de kachelventielen verwisseld en opgelost.

Héél toevallig heb ik nog een aantal nieuwe ventielen liggen. B)
€32,50 excl verzend.
Avatar gebruiker
TeunBong
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1889
Geregistreerd: 16 nov 2011, 22:21
Woonplaats: Odijk
Roepnaam:
Type wagen: 560SEL
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Kachel ventiel voltage

Berichtdoor Willem » 16 maart 2013, 10:01

@Ben; Ik rij ook LPG en de koeling van de verdamper staat altijd gewoon parallel.
Vrijwel altijd afgetakt vlak voor de kachelradiateur.

Ik denk dat je inderdaad naar je ventiel moet kijken.
Motor uit en koud. Dan kun je gewoon de bovenzijde van het ventiel losschroeven. Geen waterverlies want het ventiel zit op het hoogste punt.

Heb je een enkel of een dubbel ventiel?
Avatar gebruiker
Willem
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 10 aug 2010, 15:41
Woonplaats: Groningen
Roepnaam:
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Kachel ventiel voltage

Berichtdoor Ben.N » 16 maart 2013, 13:26

Lol dat weet ik niet....Wel heb ik vanmorgen weer iets ontdekt:
Ik rij en ik rij..zet de kachel bv op max open komt der heel warme lucht overal...Vervolgens zet ik de temp wieletjes op bv 24 graden dan word de lucht na mijn gevoel koud...en geen 24 graden..

Vervolgens rij ik met de raam open en dan word de lucht echt een stuk warmer...

Ik heb 2 temp wieletjes dus zal ook wel 2 ventielen hebben..bj is 81 misschien dat iemand dan weet welk type kachel derin is gezet..

Persoonlijk had ik de kachel liever simpeler gezien dmv schuiven bv koud warm zonder sensors en ventielen gewoon een kraan die je opent en dicht zet...Maar goed als alles werkt na behoren zal het wel een mooi systeem zijn..
Ben.N
 


Re: Kachel ventiel voltage

Berichtdoor RD500SEC » 16 maart 2013, 13:53

Met twee temp. wieltjes heb je ook twee ventielen, een duo ventiel.
Met je raam open heb je meer luchtverversing, lucht wordt uit de passagiersruimte gezogen en dus wordt er ook meer lucht door de kachelradiator aangevoerd, je kachelradiator lijkt dus wel warm te zijn.
Misschien een probleem met je luchtkleppen die de lucht verdelen ?
Kijk eens of je kleppen wel open/dicht gaan als de draaischakelaar bediend wordt(boven, onder, luchtroosters en de klep achter het handschoenenvak)

groet, Richard

p.s. handbediende kranen kunnen na 25 jaar ook lekken/ vastzitten dan wel zwaar te bedienen zijn en inderdaad als het werkt is het zeker een mooi systeem in der Benz.
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1571
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Kachel ventiel voltage

Berichtdoor Douwe » 16 maart 2013, 20:10

ben het eerste wat ik zou controleren is je duo ventiel je hebt twee themp rollen dus ook twee plunjers
grote kans dat deze ventielen de rubbers van gescheurt zijn
wat er dan gebeurt is dat je op hoge snelheid een lauwe/koude kachel krijgt en op lagere snelheid de kachel wel warm word
wat ook een mogelijkheid is dat je kachel pomp het niet meer doet
deze kan je horenals je de wagen op contatc hebt staan en je duo ventiel op heet hebt staan dan zou je de pomp kunnen horen draaien onder de motor kap
is dit niet het geval dan hangt er een stekker aan het duo ventiel trek deze eens los en zet hie rrechtstreeks 12 volt op
wel even controleren dat je de stekker hebt die aan de pomp zit en deze pomp bevind zich onder het duo ventiel
ook kan het solderingen in je bedienings paneel zijn of slechte stekker verbindingen van je themp regel unid

succes wil het al niet lukken dan is sexbierum niet zover :D
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Kachel ventiel voltage

Berichtdoor Ben.N » 17 maart 2013, 15:40

Die electrische pomp loopt,aangezien ik een paar dagen terug stil stond met de auto en de auto op contact hebt gezet met de kachel aan en der bleef maar warme lucht komen...Dus dat pompje heeft de hitte van de motor naar de kachel geleid.
Ben.N
 


Re: Kachel ventiel voltage

Berichtdoor Douwe » 17 maart 2013, 16:09

bij een stil staande auto stijgt de motor thempratuur
en warmte stijgt en gezien de kachel radiateur het hoogste zit zal daar dan ook automatich bij stil staande motor de warmte hen gaan ;)
dus de redenatie die jij er op na houd geeft voor mij geen bevestiging dat de pomp werkt ;)
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Kachel ventiel voltage

Berichtdoor Ben.N » 17 maart 2013, 19:53

Nou net ff de ventielen deruit gehad..en deze zagen zeer netjes geen gescheurde rubbers of net wat..

Verder zat der wat oxidatie op de pinnetjes van de stroom voorziening,maar minimaal.

Verder heb ik getest of het pompje loopt en het pompje onder de ventielen hoor ik brommen en ook de leidingen voel ik wat trillen..

Verder heb ik ook gestest of de temp wielen hun werk doen en dat doen ze:
Min max en alles wat daar tussen is zit...werkt dwz de uitblaas lucht verandert keer op keer:
van 23 graden op max min tot 49 op max open

Maar bv 22 graden is een uitblaas lucht van rond de 30...
26 graden op het wieletje is bv 36 graden uitblaas lucht met andere woorden....Ik kan niet bevatten hoe een lucht van bv 30 graden uitblaas temp op stand 1 van de kachel het binnen rond de 24 moet maken....

Dan zijn we toch 2 eeuwen verder neem ik aan....Dus ik neem aan dat der toch iets niet goed is...met buiten -2 bv krijg ik het nooit lekker warm met een uitblaas lucht van 30....

Dat herken ik nog van mijn oude Opel Monza die blaasde uit met 35 graden en binnen was het amper boven 0 te krijgen als het -10 was.....
Ben.N
 


Re: Kachel ventiel voltage

Berichtdoor Douwe » 17 maart 2013, 20:34

tja als jij alles al uitgesloten hebt dan weet ik het ook niet
dan denk ik dat je toch beter een monza kan gaan kopen of aan americaan met zon kraan in het kachel systeem dan ben je over al van af ;) :D :D :D
en ja de apparatuur in je wagen is niet echt nieuw meer en zal ok echt niet op de graad nauw keurig werken
dat de themwielen wat anders aan geven dan d euitblaas themp is zal t emaken hebben met dat d egemeten them in de auto te laag is en dat hij nog in een opwarm fase zit
je zal het vast wel kennen het verschijnsel van een centrale verwarming in huis
als je daar de thermostaat op 20 zet is het niet zo dat je verwarming niet heter word dan 20 graden
maar je verwarming kan flink heet worden en zodra je thermostaat voelt dat het 20 graden is zet hij de verwarming weer uit

zo ook werkt het in je wagen er zitten meerdere voelers in je kachel systeem 2 stuks in de kachel behuizing en 1 of in je dashboard vroege type1 een vierkant roostertje of in je plafon bij de spiegel
als de kachel aan staat zou je een vloei papiertje op dit rooster kunnen laten hangen door de zuig kracht is dit niet het geval dan is of de slang van je ventilator eraf of je ventilator is stuk
en ook je kachel in je wagen kent een opwarm vase dat hij dus een hetere lucht in het interieur blaast dan dat hij in werkelijkheid op staat ingesteld
tot de themp bij de voeler komt dan zal de themp afnemen
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Kachel ventiel voltage

Berichtdoor Ben.N » 17 maart 2013, 20:50

Wat ik me afvraag....:
Ventielen okay (geen scheuren of dichtzittende zeefjes)
Temp wielen geven verandering in temp
Kachelpompje werkt

Waarom krijg ik het bij bv 22 graden binnen geen 22 graden en waarom valt bv na een autobaan rit na 10km bv de warme lucht weg en krijg ik alleen maar koude lucht????

Ik heb geen ervaring met dit type kachels..

Trouwens een Monza werkt niet een kraan die werken met luchtstroom...of je blaast de lucht over de kachel radiateur of je pakt um van buiten en leid um niet door de radiateur..(systeem is zwaar onderbemeten en de Benz zijn systeem maakt het 1000x warmer in de auto als ik de temp vol open zet)
Ben.N
 


Re: Kachel ventiel voltage

Berichtdoor Ben.N » 17 maart 2013, 20:51

Ik heb ook ergens gelezen dat der een temp sensor in de auto zit....Zou die misschien niet goed zijn???
Hoe is die te testen en waar is dat ding te vinden?
Ben.N
 


Re: Kachel ventiel voltage

Berichtdoor Douwe » 17 maart 2013, 21:30

tja als je nu eens zou lezen wat er geschreven werd
en het ook tot je door zou laten dringen dan hoefde je deze vraag maar voor de helft te stellen :D

ik citeer een voorgaant bericht


zo ook werkt het in je wagen er zitten meerdere voelers in je kachel systeem 2 stuks in de kachel behuizing en 1 of in je dashboard vroege type1 een vierkant roostertje of in je plafon bij de spiegel
als de kachel aan staat zou je een vloei papiertje op dit rooster kunnen laten hangen door de zuig kracht is dit niet het geval dan is of de slang van je ventilator eraf of je ventilator is stuk
en ook je kachel in je wagen kent een opwarm vase dat hij dus een hetere lucht in het interieur blaast dan dat hij in werkelijkheid op staat ingesteld
tot de themp bij de voeler komt dan zal de themp afnemen


dan nog de pomp bromt kanbest zijn dat het schoepje niet mee mee draait
dus dat wel de elektor motor draait maar dat hij niet pompt
en hoe lijkt het met de them van de wagen zelf
komt hij wel goed op bedrijfs thempratuur
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Kachel ventiel voltage

Berichtdoor Ben.N » 17 maart 2013, 22:55

Nou kijk...Hier kan ik wat mee...zal ik morgen eens kijken..

Ik heb een 81tiger voor de 10de maand dus heel zeker type 1,ik zal morgen eens kijken wat der gebeurt als ik bv een bevroren fles water op dat 4 kante vakje in het midden van het dashbord houd...Misschien gaat der dan weer wat geks gebeuren..
Ben.N
 


Re: Kachel ventiel voltage

Berichtdoor RD500SEC » 18 maart 2013, 12:36

Ik verwacht niet dat de fles door het roostertje word gezogen :lol:
Als de ventilator draait moet je het roostertje voelen zuigen, zo niet is de slang tussen ventilatorhuis en roostertje stuk, vergaan en meet de sensor niet/ onvoldoende.

Groet, Richard
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1571
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Kachel ventiel voltage

Berichtdoor Ben.N » 18 maart 2013, 19:38

Ik heb gisteren getest met een sigaret...Rook word niet naar binnen gezogen..Ik rook filter cigareten dus ik zal eens de test met het vloeitje doen zodra ik een vloeitje te pakken heb..

Ik heb 2 van die vierkantjes zitten 1 midden in het daschbord tussen de sleuven waar de lucht uit komt (dan een paar cm verder van de ruit af) en 1 zo'n ding zit bij het spiegel..

Zijn beide voor de temp metingen of is die bij het spiegel gewoon nep?
Ben.N
 


Re: Kachel ventiel voltage

Berichtdoor RD500SEC » 18 maart 2013, 20:42

Normaal gesproken heb je er of 1 in het dashboard(eerste typen) of 1 in het plafond de typen na zeg, 81.
Tussen de uitstroomopeningen voor de voorruit zit een afdekkapje met daaronder een schroef voor de bevestiging van het dashboard, daar zit geen sensor. Het roostertje zit meer bij het raam vandaan, centraal in het dashboard.
Misschien heb je een ouder dashboard in je auto, wel met rooster, maar zonder de sensor.
Of een vorige eigenaar heeft een sensor in het plafond ingebouwd zoals de latere typen dat hebben, en die in het dashboard laten vervallen.
of.....
Je zult even moeten kijken waar de sensor zit en hier kijken of er luchtstroom is.
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1571
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten