[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
krom raammechanisme bestuurdersraam : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 23 nov 2024, 13:25

krom raammechanisme bestuurdersraam

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

krom raammechanisme bestuurdersraam

Berichtdoor reinier76 » 08 maart 2010, 21:18

hoi allemaal

Van mijn 380SE doet het elektrisch raam het niet meer bij de bestuurderszijde. Daarom vanmiddag het paneel eraf gehaald om te kijken wat er scheelde. Ik had al veel op het forum gelezen hoe het paneel verwijderd moest worden en dat de plastic geleideblokjes vaak het euvel zijn. Bij mijn raam was het volgende aan de hand: Wanneer je het raam naar beneden wilde laten gaan, liep het vast na 5 cm om vervolgens ook niet meer omhoog te gaan. Ook sloot het raam niet helemaal af en hoorde je met hogere snelheid een ruis. Als het raam openbleef, kreeg ik het echt met veel moeite en gefrommel pas weer omhoog...

Na het verwijderen van het paneel en ongeveer een batterij leeggeschenen te hebben in de deur zag ik dat de blokjes nog goed zijn. Ik weet niet hoe ik het onderdeel moet noemen maar het is het kruis (met de ronde gaten in de ijzeren stukken) tussen de bovenste en onderste geleiders in wat volgens mij het probleem geeft. Ik zag nl dat de linksonderste poot krom is en tegen de binnenkant van de deur zit. Als je onder het zijpaneel kijkt op het metaal zie je ook een deuk die uitsteekt zeg maar, precies op de plek waar die stang krom is. Mocht het niet helemaal duidelijk zijn, heb ik een foto maar daar moet ik dan nog even de plakken markeren!

Nou is mijn vraag: Is er een manier om dit terug te buigen? heb wel gemerkt dat het verrekte stevig spul is! Of kan ik dit kruis eenvoudig vervangen door het raam te laten zakken (met een beetje hulp dus), dan motor losmaken en dan de 4 bouten van de geleiders? Of moet het totaal anders en is de motor los maken helemaal niet nodig? Nu heb ik toch echt jullie hulp al nodig bij mijn eerste klus aan mn auto haha! Gaat goed zeg haha...in theorie is het allemaal toch zo makkelijk haha!

Verder zag ik dat de stekkers loswaren van mijn centrale deurvergendeling. Deze deed het ook niet. Nu hoor je elke keer het pompje wel gaan, maar er gaan nog steeds geen sloten open of dicht...project 2 dus haha!

Alvast bedankt voor jullie reactie's.

Gr. Reinier

p.s. deze vraag heb ik ook zo neergezet op het Mercedesforum...
reinier76
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 27 dec 2009, 16:24
Woonplaats: Eindhoven
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Nee


Re:krom raammechanisme bestuurdersraam

Berichtdoor GuusT » 08 maart 2010, 22:41

Ik weet niet of je dat zo maar teug kan buigen , het lijkt mij met een hamer en een
vlakke ondergrond wel te doen .
Maaaaar het heeft een reden waarom het dubbel geklapt is , waarschijnlijk zit er in de joints/schanieren
gewoon wel roest of vuil en gaat het raam veel en veel te zwaar.
Dus uitbouwen die zooi , alles ff nazien , recht kloppen en weer proberen .
Als je het hele mechaniek gedemonteerd heb kun je met een losse accu het mechaniek heen en weer
laten gaan en overal WD40 tussen spuiten , het tandrad insmeren met een goed vet en heen en weer bewegen tot het
soepel draait.
Het mechaniek verwijderen is niet zo veel werk en zelfs met een dicht raam kun je met een beetje friemelen
het geheel toch los krijgen.
Het enige punt is waarschijnlijk ff het raam zelf los maken, het zit met 1 M6 boutje aan de rest vast.
Succes .

Guus T
Avatar gebruiker
GuusT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 862
Geregistreerd: 25 nov 2009, 22:32
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:krom raammechanisme bestuurdersraam

Berichtdoor reinier76 » 13 maart 2010, 16:09

dank je wel voor je reactie!

Vandaag liet ik het probleem aan iemand zien en die vertelde me dat het mechanisme door de bevestigingsgaten van de deur naar binnen in getrokken. Er zal dus veel druk op gezeten hebben haha! Net zag ik ook nog (met een zaklampje erbij) dat het scharnier aan de bovenkant aan 1 zijde uit de richel is geschoten. Nou zal ik er alles maar uithalen. Is hier nog een bepaalde volgorde voor? Denk dat ik met een beetje begeleiding van alle onderdelen het raam wel helemaal naar beneden kan laten zakken, is dat de handigste manier om alles los te maken?

Gr. Reinier
reinier76
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 27 dec 2009, 16:24
Woonplaats: Eindhoven
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Nee


Re:krom raammechanisme bestuurdersraam

Berichtdoor GuusT » 13 maart 2010, 16:28

Beetje vogelen , draaien en proberen komt het hele mechaniek er uit.
Zal toch iets van roest tussen zitten of zelfs wel iets met je geleider/rubber
die in je raam stijl zit , dat rubber loopt tot beneden toe en als je toch bezig bent
is het verstandig om dat ook even zo soepel mogelijk te maken , je moet met de hand je raam
vrij simpel omhoog en naar beneden kunnen bewegen.
Het lijkt mij hier vandaan wel duidelijk dat er IETS zwaar loopt of vast loopt.
Succes .

Guus T
Avatar gebruiker
GuusT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 862
Geregistreerd: 25 nov 2009, 22:32
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:krom raammechanisme bestuurdersraam

Berichtdoor reinier76 » 21 maart 2010, 19:16

even een terugkoppeling:

Het is gelukt. Heb er een nieuw (nou ja tweederhands) mechanisme ingezet. Het liep nogal stroef dus goed schoongemaakt en daarna flink ingevet. Bij het oude was het geleideblokje stuk en een stuk stang krom. Ik heb het hele mechanisme incl motor zo eruit kunnen halen. Daarna het raam met tape omhoog gehangen zodat er in de deur voldoende ruimte was. Motortje op het nieuwe mechanisme aangesloten en zo in de juiste positie kunnen zetten. Alles weer vastmaken en klaar! Al met al viel het me reuze mee en was het in 1,5 uur gepiept!

Gr. Reinier
reinier76
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 27 dec 2009, 16:24
Woonplaats: Eindhoven
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten