[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
hydropnematische vering : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 03 mei 2024, 03:24

hydropnematische vering

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

hydropnematische vering

Berichtdoor daverrrrrr » 15 maart 2010, 12:42

Beste forummers,
Graag wil ik jullie het volgende (welbekende) probleem voorleggen welke wij met onze 560SEL hebben.
Na een lange tijd te hebben stil gestaan is de auto door zijn achterste veren gezakt. Hierop hebben wij op advies van de dealer het drukregelventiel van de achteras vervangen, deze was inmiddels gemodificeerd en hebben ook de komplete leidingen moeten vervangen van voor naar achter, echter heeft dit tot geen resultaat geleid. Voor staat hij wel op de juiste hoogte, maar is zo de hele tijd blijven staan. Jullie tips/adviezen zijn natuurlijk van harte welkom!
Alvast bedankt.
MVG
kim
daverrrrrr
 


Re:hydropnematische vering

Berichtdoor MG1 » 15 maart 2010, 14:06

Kim,

Lees ook even het topic: hoogte regeling. Hier staat ook al het 1 en ander. Volgens mij moet je eerst de druk aan de voorkant eraf laten, zodat hij weer mooi horizontaal staat, vervolgens kun je hem weer oppompen. Omdat je systeem helemaal leeg is kan dit even duren. af en toe de knop weer indrukken en dan weer uit helpt in dat geval ook (dit omdat dat de lucht die zich in het systeem zit kan ontsnappen via de retour leiding).

Ps. indien je het oude regelventiel niet meer gebruikt dan ben ik wel geintresseerd.
Avatar gebruiker
MG1
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 257
Geregistreerd: 19 jan 2010, 09:33
Woonplaats: Drempt
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:hydropnematische vering

Berichtdoor Vlieger » 16 maart 2010, 18:25

Hallo Kim,
Als ik jouw verhaal goed begrijp, dan heb je een auto met volledige hydropneumatische vering.
Vervangen van een drukregel-ventiel die gemodificeerd is, zegt mij niets.
Vanaf 6-1986 zijn de auto's uitgerust met snelheidafhankelijke hoogte instelling en als jouw wagen van 1987 is, moet die dat ook hebben.
Het drukregel-ventiel zit op het olietankje en als die druk zou lekken, zakt de auto voor en achter.

Ik neem aan, dat je praat over een niveau-regelaar, die boven de achteras zit?
Zover ik weet is die nooit gemodificeerd, er is alleen verschil in de regelstang van de auto van voor 9-1986 en erna.

Als de auto lange tijd staat en alleen achter zakt, kan er alleen oliedruk weglekken tussen de niveau-regelaar bij de achteras en de veerpoten.
Dan kan of de niveauregelaar inwendig oliedruk laten weglekken of de veerpoten.

Ik mag aannemen dat je weet hoe je het veersysteem drukloos maakt en dat er hoge oliedruk in het veersysteem zit. Blijf er anders s.v.p. vanaf !!!!!

Om vast te stellen of de niveau-regelaar oliedruk laat weglekken, koppel je van de niveau-regelaar, de olieleiding met de aansluiting aan R, af.

LET OP: nu mag de regelstang van de niveau-regelaar niet meer bewogen worden, anders komt olie met een druk van 60 tot 70 Bar uit de opening !!!

Schroef nu in opening R een stukje remleiding met een passende nippel en eventueel schuif je op deze remleiding nog een stuk doorzichtige PVC slang van 40 cm lang en zet daar een maatbeker onder.

Als de wagen nu 4 uur staat, mag volgens de fabrieksgegevens 8 cm3 olie weglekken en na 12 uur zelfs 24 cm3.

Om olieverlies in de veerpoten vast te stellen, koppel je de dunne (doorzichtige) retourslangen van de veerpoten los en hang die in een maatbeker.
De dashboardknop moet in stand S staan (middenstand).
Als de auto nu 4 uur staat, mag er per veerpoot 2 cm3 lekken en na 12 uur 6 cm3.
Avatar gebruiker
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1324
Geregistreerd: 14 sep 2009, 14:41
Woonplaats: Venlo
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:hydropnematische vering

Berichtdoor daverrrrrr » 16 maart 2010, 18:52

Beste Vlieger,
zal het met mijn collega aandachtig doornemen. Bedankt alvast voor de tip!!
Hou jullie op de hoogte.
daverrrrrr
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten