door Vlieger » 16 maart 2010, 18:25
Hallo Kim,
Als ik jouw verhaal goed begrijp, dan heb je een auto met volledige hydropneumatische vering.
Vervangen van een drukregel-ventiel die gemodificeerd is, zegt mij niets.
Vanaf 6-1986 zijn de auto's uitgerust met snelheidafhankelijke hoogte instelling en als jouw wagen van 1987 is, moet die dat ook hebben.
Het drukregel-ventiel zit op het olietankje en als die druk zou lekken, zakt de auto voor en achter.
Ik neem aan, dat je praat over een niveau-regelaar, die boven de achteras zit?
Zover ik weet is die nooit gemodificeerd, er is alleen verschil in de regelstang van de auto van voor 9-1986 en erna.
Als de auto lange tijd staat en alleen achter zakt, kan er alleen oliedruk weglekken tussen de niveau-regelaar bij de achteras en de veerpoten.
Dan kan of de niveauregelaar inwendig oliedruk laten weglekken of de veerpoten.
Ik mag aannemen dat je weet hoe je het veersysteem drukloos maakt en dat er hoge oliedruk in het veersysteem zit. Blijf er anders s.v.p. vanaf !!!!!
Om vast te stellen of de niveau-regelaar oliedruk laat weglekken, koppel je van de niveau-regelaar, de olieleiding met de aansluiting aan R, af.
LET OP: nu mag de regelstang van de niveau-regelaar niet meer bewogen worden, anders komt olie met een druk van 60 tot 70 Bar uit de opening !!!
Schroef nu in opening R een stukje remleiding met een passende nippel en eventueel schuif je op deze remleiding nog een stuk doorzichtige PVC slang van 40 cm lang en zet daar een maatbeker onder.
Als de wagen nu 4 uur staat, mag volgens de fabrieksgegevens 8 cm3 olie weglekken en na 12 uur zelfs 24 cm3.
Om olieverlies in de veerpoten vast te stellen, koppel je de dunne (doorzichtige) retourslangen van de veerpoten los en hang die in een maatbeker.
De dashboardknop moet in stand S staan (middenstand).
Als de auto nu 4 uur staat, mag er per veerpoot 2 cm3 lekken en na 12 uur 6 cm3.