Het is nu 24 nov 2024, 14:26
Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.
Moderator: Neerven
door HVos126 » 14 jul 2013, 22:18
Hallo,
Ik wil binnenkort nieuwe banden monteren op mijn 380SE /82' en zag dat ik rondom nu op 195 65 15 rij.
Ik weet nu niet zeker of dat wel de juiste maat is, ik heb hem er zo mee gekocht.
Op de 'Technische daten' die ik ergens vond, zag ik dat er 14" wielen onder zouden moeten horen.
Ik heb er nu putdeksels onder, moeten er dan origineel stalen 14" of Kroonkurken 14" onder?
Mijn idee is dat er 205 banden onder zouden moeten, net als onder mijn W116.
Maar welke hoogte is dan de juiste zodat mijn teller nog een beetje klopt op deze 15" velgen.
Ik heb het idee dat dat nu niet het geval is.
Rij ik nu harder of zachter dan de teller aangeeft.
Groetjes, Hans
-
HVos126
-
door ElGriffo » 14 jul 2013, 22:26
zoekfunctie zou genoeg info moeten opleveren
maar de type 1 is standaard niet 15" geleverd
het 2e type wel op de 15" dan zou het 205/65R15 moeten zijn tot de 560 die staan op de
215/65R15
-
ElGriffo
-
door Peter 500SEC » 14 jul 2013, 22:31
Volgens mij maakt het niet uit welk velgenmaat jij eronder hebt, het bandenmaat (omtrek) wordt er toch op aangepast/corrigeert ???
Je groter de velgen om zo minder rubber op de velg ?????
Zelf rij ik met 17 inch velgen en dat beetje rubber dat op de velgen zit lijkt mij de absolute grens met betrekking tot het rij comfort
-
Peter 500SEC
-
door Leeflang » 14 jul 2013, 22:54
Origineel zijn banden in maat 205/70 VR 14 op stalen velgen maat 6 1/2 J x 14 H 2 (1264000702) met wieldoppen (1264000325).
Lichtmetalen (kroonkurk) velgen in dezelfde maat waren een optie (1084002202, 1264002102 of 1264002402).
Er staan ook kroonkurken maat 7 J x 15 H 2 (1264002702 of 1264003702), met banden maat 205/65 VR 15, voor de 380SE in de EPC.
Optimum aut nihil.
-
Leeflang
- Diamant Boarder
-
- Berichten: 6949
- Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
- Woonplaats: Twente
- Type wagen: 380SEC
- Bouwjaar: 1983
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door Bertorelli » 14 jul 2013, 23:05
Volgens mij (correct me if i'm wrong) wordt voor de winterbanden vaak 195 i.p.v. 205 breed genomen.
-
Bertorelli
- Diamant Boarder
-
- Berichten: 2541
- Geregistreerd: 09 dec 2009, 21:30
- Woonplaats: Ommen
- Roepnaam:
- Type wagen: 500SEL
- Bouwjaar: 1984
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
-
door Leeflang » 15 jul 2013, 00:00
Voor zover ik kan vinden hebben smallere (winter)banden alleen voordeel bij de aanschaf in de portemonnee en bij aquaplaning, onder alle overige omstandigheden zijn bredere banden beter voor het rijgedrag (o.a. volgens Stiftung Warentest en ADAC).
Het kan wel zijn dat brede banden plus sneeuwkettingen niet past in de wielkast, maar daar heb je volgens mij bij de standaard bandenmaten geen last van en in Nederland hoef je je daar helemaal geen zorgen over te maken, hier mag je toch niet met sneeuwkettingen rijden.
Optimum aut nihil.
-
Leeflang
- Diamant Boarder
-
- Berichten: 6949
- Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
- Woonplaats: Twente
- Type wagen: 380SEC
- Bouwjaar: 1983
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door Bayram » 15 jul 2013, 00:08
Misschien heeft u hier wat aan?
Bandenmaat.jpg
Of : 40-0102.pdf
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
-
Bayram
- Diamant Boarder
-
- Berichten: 1570
- Geregistreerd: 02 mei 2012, 22:08
- Woonplaats: Overijssel
- Roepnaam:
- Type wagen: 300SE
- Bouwjaar: 1986
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door Leeflang » 15 jul 2013, 00:22
Dat is het tabelletje voor de USA.
Maakt niet veel uit, de maten zijn gelijk, alleen waren in de USA lichtmetalen velgen wel standaard.
Optimum aut nihil.
-
Leeflang
- Diamant Boarder
-
- Berichten: 6949
- Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
- Woonplaats: Twente
- Type wagen: 380SEC
- Bouwjaar: 1983
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door HVos126 » 15 jul 2013, 19:04
Allemaal bedankt voor jullie reacties.
Daar heb ik inderdaad wat aan.
Worden dus 205 65 H15
mvrgr. Hans
-
HVos126
-
door Martien » 15 jul 2013, 20:04
Met winterbanden is het, hoe smaller hoe meer grip op de weg.
Hoe breder de band hoe minder de druk/tractie op de weg cq sneeuw.
De vrachtwagenchauffeurs onder ons zullen dit beamen!
Gr. Martien(vrachtwagenchauffeur haha).
zorg goed voor jezelf, een ander doet het toch niet!
-
Martien
- Silver Boarder
-
- Berichten: 315
- Geregistreerd: 02 aug 2008, 17:06
- Woonplaats: Geldrop
- Roepnaam:
- Type wagen: N.n.b.
- Bouwjaar: N.n.b.
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door ElGriffo » 15 jul 2013, 20:10
Precies Martin ,
Hoe smaller hoe beter , dan heb je de hoogste
Druk per vierkante centimeter
Kijk maar hoe smal de bandjes van de rally auto's
Zijn die in de sneeuw rijden
-
ElGriffo
-
door Leeflang » 15 jul 2013, 22:37
Optimum aut nihil.
-
Leeflang
- Diamant Boarder
-
- Berichten: 6949
- Geregistreerd: 29 okt 2010, 00:11
- Woonplaats: Twente
- Type wagen: 380SEC
- Bouwjaar: 1983
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door Toine-126 » 17 jul 2013, 21:05
Zo, Machiel, dat slaat in één klap de discussie neer. Het gaat compleet tegen mijn gevoel in, maar die onderzoeken zijn toch niet gedaan door de eerste de beste.
Toine.
560SEL '90
-
Toine-126
- Silver Boarder
-
- Berichten: 204
- Geregistreerd: 04 nov 2010, 00:18
- Woonplaats: Zuid-Holland
- Roepnaam:
- Type wagen: 560SEL
- Bouwjaar: 1990
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door Peter 500SEC » 17 jul 2013, 23:11
Op een winterdag (veel sneeuw en ijzel) reed ik van Keulen richting Oberhausen (A 3), op een gegeven moment haalde ik een Ferrari in die niet harder dan 100 km/h durfde te rijden met zijn enorme "surfplanken" op de achteras
-
Peter 500SEC
-
door Canuck » 22 jul 2013, 21:22
Hallo Hans,
Excuses voor mijn beperkte Nederlands, ik ben Canadees.
De oorspronkelijke wielen/banden op de Gen 1 serie W126 was 195/70 x 14 met een ET van 23. Uw 15-inch Putdeksels zijn waarschijnlijk 7 "breed met een ET van 25. U kunt passen een grotere wiel/band set maar wees voorzichtig met het ET nummer en de breedte van de velg. Wanneer en ET van 35 en een 8" velg breedte de rand zal binnen spatboord raken. Een band groter dan 225/65 x 15 of 215/65 x 16 zal de voorste fender lip raakten en de voorbumper trim.
Van en 195/70 x 14 naar en 215/65 x 16 band betekent een ~ 12% verandering in de snelheidsmeter (120 km/h = 135 km/uur). De oplossing voor de snelheidsmeter fout is een apparaat gemaakt door Dakota Digital. U kunt het signaal van uw versnellingsbak zender naar uw snelheidsmeter aanpassen. Eenvoudige oplossing.
http://www.dakotadigital.com/index.cfm/ ... prd126.htmHope it helps.
-
Canuck
-
Keer terug naar Carrosserie & Exterieur
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten