[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
MotorTIK : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 23 nov 2024, 14:55

MotorTIK

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

MotorTIK

Berichtdoor Sterrenkijker » 02 apr 2010, 20:22

Hallo forumgenoten, Bij mijn 420SE met een V8 M116 motor hoor ik een tik bij stationair draaien.
Volgens mij komt het uit de rechter cyl.kop. Ik heb wel eens gehoord dat ondanks de hydraulische klepstoters er toch af en toe kleppen gesteld moeten worden. Is dat zo?
Sterrenkijker
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 01 jun 2008, 23:56
Woonplaats: Uithoorn
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re:MotorTIK

Berichtdoor ElGriffo » 02 apr 2010, 21:03

Bedoel je bestuurders- of bijrijderskant ?

Vaak " begint " de linker kant (bestuurders zijde) te tikken veroorzaakt door slijtage aan de
tuimelaar en nok van de nokkenas. vaak doordat de smering minder is geworden door slechte kwaliteit
of verouderde olie waardoor er een verstopping optreed bij de aanvoer van verse olie op de nokken.

Er zit denk een reparatie aan te komen.

Maar ja hebben we het allebei over dezelfde tik ? want die hebben we zelf niet gehoord kan maar zo
wat anders zijn ? lekke pakking spruitstuk ?. luchtpomp ?


Grt

EG
ElGriffo
 


Re:MotorTIK

Berichtdoor Rene500SEC » 02 apr 2010, 21:42

Heb nog niet zolang geleden een Mercedes binnen gehad met een tik in de motor,leek inderdaad van de rechtse kop af tekomen maar was een drijfstang lager die een zuiger van de rechtse kant aandreef.

Zit niet veel anders op als de ergens in het zand te gaan staan met de auto en een klepdeksel eraf halen.

Dan weet je het zeker,stationair is de oliedruk niet zo hoog en het hoeft niet lang te duren.

Hopelijk valt het mee voor je,als de tik dan van de nokkenas afkomt kan je inderdaad de olie kunnen verversen(10W40).
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 2369
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:MotorTIK

Berichtdoor Martien » 03 apr 2010, 12:15

hoi hans,

ik hoor hem bij mij ook af en toe weleens tikken en heb er 10w40 semi-synthetic olie in zitten.
zou dit met 15w40 opgelost kunnen worden?
ik heb een 500 uit 1984.

Gr. Martien...
zorg goed voor jezelf, een ander doet het toch niet!
Martien
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 315
Geregistreerd: 02 aug 2008, 17:06
Woonplaats: Geldrop
Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:MotorTIK

Berichtdoor GuusT » 03 apr 2010, 17:00

Nou Hans ik ben het niet met jou eens en ook niet met René hahahahahhaha.

ok ff grapje tussendoor , maarre kan inderdaad een klepstoter zijn, het kan dus ook
de nokkenas zijn, scherpe nok maakt ook een tikkend geluid.
Het lijkt mij verstandig om eerst maar eens je olie te gaan verversen en dan
geen synth. of semi synth. gebruiken, gewoon minerale olie 15W40.

@Martien... Bij jou klinkt het echt als een klepstoter, geluid is er niet
altijd en gaat weer weg, dat is typisch voor een klepstoter.
En ja je olie is natuurlijk ook niet goed, echt waar, onze ouwe bakkies hebben het meer
naar de zin met Minerale olie.

Guus T
Avatar gebruiker
GuusT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 862
Geregistreerd: 25 nov 2009, 22:32
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:MotorTIK

Berichtdoor Martien » 03 apr 2010, 18:52

hoi guus,

ja, dat wist ik dus niet van die olie.
misschien dan met de volgende beurt maar een keer minerale olie proberen?
bedankt voor de tip.

Gr. martien ;)
zorg goed voor jezelf, een ander doet het toch niet!
Martien
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 315
Geregistreerd: 02 aug 2008, 17:06
Woonplaats: Geldrop
Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:MotorTIK

Berichtdoor Rene500SEC » 03 apr 2010, 21:21

10W40 Staat in ELKE manual voorgeschreven als standaard olie omdat deze een groot bereik in viscositeit heeft.

Een half of vol syntheet heeft een sterkere olie film laag als mineraal,dus altijd beter voor lagers.

Gelukkig hoef ik het met NIEMAND eens te zijn en kan ik gewoon de WIS erbij halen om iets zeker te weten.

Dit forum zit namelijk vol met zogenaamde 'specialisten'
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 2369
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:MotorTIK

Berichtdoor GuusT » 03 apr 2010, 23:04

René, het was echt gewoon een grapje, Hans is het niet met je eens en jij niet met hem
maar allebei de mogelijke oorzaken kunnen, dus hebben jullie allebei gelijk.

Over die minerale olie vs. synthetische olie nog wel een opmerking.

Onze oude motoren zijn ontworpen met olieen die TOEN beschikbaar waren
Dus alle dichtingen, oliepomp en toleranties zijn ontworpen op minerale olie

Synthetische olie is een stuk aggressiever op pakkingen, rubbers en klepseals, en "kunnen"
{niet altijd} wel degelijk schade aan al deze dingen aanrichten.
Niet elk rubber uit 1980 is bestand tegen de agressieve stoffen die in Synth. voorkomen.
Dat kan dan resulteren in lekkages en in het ergste geval zelfs motorschade als opgelost rubberslijm in de kleine olie kanaaltjes gaat zitten.
En synhetische olie heeft een sterk reinigende werking en maakt dan oud en vast gekoekt vuil los en dit kan ook in je oliekanalen zitten.

Het is misschien wel dezelfde discussie als met het nut van Teflon in je olie.
Mijn ouwe Benz draait prachtig op de originele voorgeschreven olie en dat wil ik graag zo houden.

Guus T
Avatar gebruiker
GuusT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 862
Geregistreerd: 25 nov 2009, 22:32
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:MotorTIK

Berichtdoor Vlieger » 04 apr 2010, 09:53

GuusT heeft volkomen gelijk wat de motorolie betreft.

Of je nu 10/W40 of 15/W40 gaat gebruiken, is hoofdzakelijk afhankelijk van de buiten temperaturen.
De 10/W40 is bij lage buiten temperaturen ( - 15 of kouder) dun vloeibaar genoeg om teveel wrijving tussen de smerende delen te voorkomen.

In de zomer zou je dus ook met 10/W40 kunnen rijden, is geen enkel probleem.
Maar 15/W40 bij - 15 of kouder kan startproblemen en lager problemen geven, omdat deze olie te dik blijft bij zo'n lage temperaturen.

Wie het wil nalezen over de toevoegingen aan de moderne olie: .PDF (Engels)
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
Vlieger
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1324
Geregistreerd: 14 sep 2009, 14:41
Woonplaats: Venlo
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:MotorTIK

Berichtdoor Rene500SEC » 04 apr 2010, 15:53

Vlieger je bedoeld Rene heeft gelijk.hahaha

10W40 heeft een bredere viscociteit zodat je met deze olie altijd goed zit,ook bij min 15 wat we dit jaar wat dagen hebben gehad.

Dat het een vol syntheet betere reiniging heeft klopt ook,maar als het al zover is dat er stukken in de olie kanalen loopt is het toch een kwestie van afwachten totdat het fout gaat.

Onderhoud is nu eenmaal behoud van een motor.

Enneuh,GuusT we zitten hier om wat te leren van elkaar en daar hoef je ook niet niet altijd met elkaar eens te zijn.

Maar zonder namen te noemen,heb je ook experts die niet eens weten hoe je onsteking en timing van de nokkenassen op elkaar moet afstellen en nu tegen andere hele verhalen zit op te hangen hoe alles moet.

De meeste dingen die we hier schrijven zijn dingen die we in de praktijk hebben meegemaakt,dus persoonlijke ervaringen.

Sommige dingen,kan je uit een boekje halen en zijn voor ons al uitgezocht.

Maar iedereen heeft zijn eigen visie ergens op en dat is ook helemaal niet erg.
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 2369
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:MotorTIK

Berichtdoor GuusT » 04 apr 2010, 19:03

Ach weet je , we zitten hier allemaal met onze ervaringen en doen toch allemaal ons best om de anderen te helpen.
Ben een redelijk goede auto monteur maar weet ook niet alles van de 126, maar ja [mede]daarom zit ik hier op het forum.
Enne een grapje tussendoor moet kunnen , was geenszins cynisch bedoeld , vond het gewoon leuk.

En ik zei het al , de discussie mineraal vs synth. olie is waarschijnlijk dezefde als wel of geen teflon in je blok.
Maar onderschat het oplossende vermogen van die synth.olie niet , nog niet eens de reinigende werking waar ik
mij zorgen over maak, nee je keeringen lossen beetje bij beetje op wat vaak resulteert in een zwetend blok,
lekkende klepseals en gewoon toch het risico dat de opgeloste zooi in je olie kanalen gaat zitten.

Guus T
Avatar gebruiker
GuusT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 862
Geregistreerd: 25 nov 2009, 22:32
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron