Ik heb 2 Mercedessen gekocht bij Leo Kemmer in Amsterdam. Begon met een 560SEL en na een crash (zie deze link ) een 560SEC. Beide uit Zwitserland geïmporteerd. Leo is een hele goede vakman, maar niet op de hoogte van de W126 site. Dat kwam aan het licht toen mijn versnellingsbak van een zelf geïmporteerd 560SEL uit Duitsland problemen kreeg. Out of the blue en na een reparatie die niets met de versnellingsbak had te maken schakelde de auto pas bij 3.000 toeren naar zijn 3. Bak was kapot zei Leo, dus revisie. Ik nam aan dat dit zo was, maar na een complete revisie van de bak schakelde hij nog steeds pas bij 3.000 toeren. Diverse 'breinen' werden onder de bak gemonteerd. Daar moest het aan liggen, maar na 3 breinen was dat ook niet de oplossing. Ik had, na wat zoeken op deze site, gevonden dat het ook aan de kick-down module of overdrive stand kon liggen. Maar Leo zei dat dit niet kon. Uiteindelijk vond ik Autrans via deze site en ben daar naar toe gereden. Werd geholpen door Cees en na 5 minuten in de auto te hebben gereden zag hij al wat het was. Ik kon het niet geloven, maar het palletje dat weg wordt geduwd als je de versnelling naar de 2B stand zet, zat vast en dus stond de bak altijd in de bergstand. En dan kan het gebeuren dat je bak pas bij 3.000 schakelt. Palletje zelf terug geduwd en klaar was Cees, auto reed weer zoals voorheen. Bak werd ook nog afgesteld en dat voor € 57,50. Kratje pils als dank aan Cees gegeven. Leo kon zijn oren niet geloven dat het daar aan had gelegen. We zijn er uit gekomen qua betaling maar het was nog te veel geld voor iets wat heel simpel was.
Op zoek naar een andere garage vond ik garage Wieman in Amsterdam noord. Torsten runt daar de boel, ook een vakman. Totdat mijn bak weer raar deed. Dit keer schakelde hij slecht naar zijn 4. Ik wilde naar Autrans, maar Torsten gaf aan dat hij dit euvel kon verhelpen. Achteraf gezien erg dom van me. Maar vanwege aankomende zomer vakantie liet ik hem daar staan. Na 2 weken vakantie was hij nog niet klaar. Ze hadden er even naar gekeken maar zouden het binnen een week oplossen. Bak eruit, bak erin, werkte niet, nieuw brein eronder, werkte ook niet. Toen ik hem op kwam halen deed de 4 het helemaal niet meer terwijl ze alles van de 4e versnelling hadden vervangen. Het kon nu nog aan de steuerkabel liggen of er zat een scheur in de bak die ze niet konden zien. Mijn vertrouwen was weg en ik heb onderdelen netjes afgerekend, uren hoefde ik niet te betalen. Maar wederom te veel geld betaald voor iets wat niet goed gegaan was. Tot voor zover Wieman.
Daarna gelijk naar Cees van Autrans gereden. Vrijdag brengen en de maandag erop wisten ze al wat het was. Tijdens het monteren van de bak had Wieman de hydraulische schroeven van de 4e versnelling helemaal kapot gedraaid. Daardoor waren er een aantal banden beschadigd en verbrand, dus weer alles van de 4e vervangen. Na een week was hij klaar. Geweldig afgesteld, alle versnellingen lopen weer als nieuw. Weer een kratje pils voor Cees gehaald. Wat een vakman, wat een ontzettend mooi bedrijf. Kreeg een rondleiding van Cees zelf. Dus vandaar dit bericht. Mocht er ooit iets aan je bak mankeren, ga naar Cees van Autrans. Chapeau voor deze man.