[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Benzine lek? : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 25 nov 2024, 13:25

Benzine lek?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Benzine lek?

Berichtdoor Bartgtt » 15 dec 2013, 23:01

Laatst viel me op dat mijn benzinetankmeter heel erg langzaam naar links gaat terwijl ik toch op LPG rijd...
Ik zal het iets preciezer uitleggen: de auto start op benzine en gaat bij 2000 tpm over naar LPG. Hierdoor rijd ik uiteraard kleine stukjes op benzine totdat de motortemperatuur het toelaat om over te schakelen op LPG.
Ik reed laatst op de snelweg en zag tot mijn verbazing opeens het lampje branden dat ik op reserve zou rijden. :shock:
Het ziet er dus naar uit dat er ergens een benzinelekkage is. Ik ruik geen benzine als ik buiten de auto sta.
Op LPG schudt de motor bij stationair draaien minimaal, maar op benzine is dat zo goed als weg.
Ik heb de search functie gebruikt maar kan er niet echt iets over vinden...
Kan het een lekkende injector zijn? En hoe is dat dan op te sporen?
Ik verwacht niet dat ik 1:10 zal halen op benzine maar benzine zomaar weggooien voor niks vind ik ook niet leuk. :P
Bartgtt

Re: Benzine lek?

Berichtdoor Frank117 » 16 dec 2013, 00:03

Het kan gebeuren dat, als je op LPG rijdt, er ook benzine mee verstookt wordt. Dat zou ook verklaren dat je motor schudt op stationair, een te rijk mengsel. Als je gewoon rijdt merk je daar niets van.
Ik weet niet hoe je omschakeling van benzine/LPG gebeurt, mogelijk is daar iets mis. Misschien kan je je benzinepomp eens stroomloos maken, als het schudden op LPG dan verdwijnt ben je al een stap in de goede richting.
Frank117
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Bartgtt » 16 dec 2013, 08:50

Het hoeft dus niet te betekenen dat er ergens een lek is?
Ik zal straks de benzinepompmodule eens loshalen. Die zit toch bij het schutbord naast die rode zekering??
Ik ben de LPG tank toch leeg aan het rijden......

Hij schudt wel bij stationair maar het is maar een heel klein beetje, bij benzine is dit weliswaar zo goed als weg...
Dan zal daar wellicht het probleem zitten.

Zijn de leidingen evt ook op druk te zetten om te kijken of daar niet misschien een lek zit?
Bartgtt

Berichtdoor Neerven » 16 dec 2013, 09:47

Zoek eens onder de wagen en bekijk je benzineleidingen. En dan met name de rubbers waar de leidingen inhangen. Daarbinnen wil het nogal eens rot zijn.
Neerven
Moderator
Moderator

Roepnaam:
Type wagen: 500SEL

Berichtdoor RD500SEC » 16 dec 2013, 14:07

Bij rijden op gas met de benzinepomp uitgeschakeld heb je geen druk in het benzinesysteem, hierdoor wordt de luchtweger niet meer gedempt en zal het toerental niet stabiel zijn, met name stationair.
Dit geld voor type 2 KE jetronic, type 1 heeft geen terug koppeling van de stand van de luchtweger en heeft er geen last van.
Het loshalen van het brandstofrelais kan er voor zorgen dat de auto ook op gas niet meer loopt, afhankelijk hoe de installatie is aangesloten.
Als de auto op benzine loopt staat het systeem op druk, als je op gas rijdt is er ook nog druk in het benzine systeem aanwezig, afhankelijk van waar je meet.
Bij een type 2 wordt de aangevoerde brandstof "drukloos retour" naar de tank geleid, ondanks dat kun je door stromingsweerstand nog wel een druk van zeg, 1 bar meten.
In de brandstofverdeler en de warmdraairegelaar zijn ook nog drukken aanwezig, al zal de druk in de bovenkamer van de verdeler onder de openingsdruk van de verstuivers liggen.

Als er uitwendig geen lekken zijn te vinden is het is misschien een idee om een brandstof systeem reiniger bij de benzine te voegen, dat zou je probleem op kunnen lossen.
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985

Berichtdoor Bartgtt » 23 dec 2013, 19:34

Zo, vandaag op en neer naar Den Bosch voor de omkeuring naar benzine. Ik vertrok met nét iets minder dan een halve tank (wijzer tégen de streep in het midden) en toen ik thuis kwam had ik nog maar een kwart tank (wijzer óp streepje van 1/4).
Sommigen zullen dit niet vreemd vinden, maar ik vind dit wel veel voor een tripje van ongeveer 60 km heen en terug.... :shock:
Ik wist dat een 560 niet zuinig zou zijn maar 20 liter verstoken op 60 km is best ruim.
Ik heb gewoon (uiteraard) gecruised met 120 km/u dus geen gekke dingen gedaan.

Ik zal het advies van RD500SEC opvolgen en er eens reiniger in gooien, kijken of dat scheelt.

Ook las ik dat iemand na het vervangen van zijn lambda sensor zuiniger (minder schadelijk) rijdt, hoe is te meten of de sensor aan vervanging toe is? Of moet de garage dat doen?
Bartgtt

Berichtdoor Peter 500SEC » 23 dec 2013, 20:20

Het is wel zo dat de 2e helft van de tank veel sneller gaat dan de eerste helft maar betekend niet dat je dan meer verbruikt

Ligt waarschijnlijk aan de constructie van de tank
Peter 500SEC

Berichtdoor Douwe » 23 dec 2013, 20:55

ik zou zeggen tank eerst je tank eens vol en ga een 100 km rijden tank de tank weer vol en bereken wat de wagen heeft verbruikt
aan de hand van de liters die je hebt bij gevuld en de km die je hebt verreden
die uitslag van je tank meter zegt me niks
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja

Berichtdoor Bartgtt » 23 dec 2013, 21:18

Een magische meter in een Merc? In mijn nadeel? Vreemd. :twisted: ;)
Lijkt me niet echt fijn als je nog 200 km denkt te kunnen rijden en het blijken er maar 80 te zijn.
Maar ik zal hem eens vol gooien en dan eens uit gaan rekenen wat het verschil is als ik hem wederom vol gooi.
Is het dan raadzaam om meteen die reiniger toe te voegen?

En weet iemand hoe het met de lambda zit? Kan die kapot zijn ondanks dat ie lekker loopt?
Kan het stangenstelsel op de motor nog invloed hebben op het verbruik?
Bartgtt

Berichtdoor Coupe280 » 23 dec 2013, 21:27

de enigste manier om goed te meten is volgens mij tank echt tot de rand volgooien.
250km rijden en weer bijtanken tot de rand toe vol, daarna uitrekenen hoeveel je verbruik is.
Coupe280
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280S

Berichtdoor Peter 500SEC » 23 dec 2013, 21:29

Ik zelf rij ruim 600 km met een volle tank voor dat de meter de reserve raakt

Van deze ca 600 km rij ik meer dan de helft aan kilometers tot de meter op de helft / midden staat, daarna zakt hij verhoudingsgewijs in een rap tempo ;)
Peter 500SEC

Berichtdoor Peter 500SEC » 27 dec 2013, 15:06

Lek gevonden Bart ?
Peter 500SEC

Berichtdoor Henk_500SE » 27 dec 2013, 17:49

mijn benzinemeter springt ook heen en weer als hij meer dan half leeg is. Tot half leeg loopt hij netjes en daarna springt hij af en toe terug naar half vol. Op dit moment brandt het lampje van de reservetank, staat de meter op bijna leeg maar springt af en toe naar half vol.
Henk_500SE

Berichtdoor Bartgtt » 30 dec 2013, 13:30

Laatst vol gegooid en met de kerst naar mijn zwager gereden, op 83 km heeft ie 12,7 liter verstookt... Zo'n 1:6,5 dus. :?
En dit waren voornamelijk snelweg km's bij 120 km/u.
Ik ga vandaag onder de auto met draaiende motor kijken of er niet toch ergens een lek is in een of andere slang.

Ik las hier laatst dat iemand zijn lambda sensor had vervangen en sindsdien de vacuummeter bijna niet meer uit de hoek kwam bij 120 km/u. Bij mij staat ie bij stationair netjes in de hoek maar bij 120 toch echt niet meer...
Ik ga vanmiddag ook maar eens laten meten of mijn lambda sensor niet kapot is.

1:10 verwacht ik ook niet te gaan halen, maar iets zuiniger dan 1:6,5 op de snelweg zou wel fijn zijn. Ook maar eens goed naar de afstelling laten kijken!
Bartgtt

Berichtdoor Binsbergen » 30 dec 2013, 14:18

1 op 6,5 met een 560 is echt niet verkeerd hoor
Dat haal ik echt niet
Kijk maar eens op www.spritmonitor.de Dan zie je dat 1 op 6.5 een normaal gemiddeld verbruik is

Anzahl Kraftstoff min Ø max
12 Benzin 13,17 14,87 20,60
1 Autogas (LPG) 16,88 16,88 16,88
Altijd leuk... Een type 1 500 met een 300pk 560 ECE motor.
Binsbergen
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor Felix » 30 dec 2013, 15:34

Als je een 500 dif onder je 560 zet maakt ie aanzienlijk minder toeren en kan je zuiniger draaien. Ik vind het een zeer net verbruik voor een 5.6 liter V8 van 1600 kg.
Mercedes Benz 500SEL 1986 surfblau
Felix
Gold Boarder
Gold Boarder

Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1986

Berichtdoor Bartgtt » 30 dec 2013, 19:59

Een 500 maakt 2500 toeren bij 120, een 560 maakt er 2750, dus zóveel verschil is er niet. Er is wel degelijk verschil, maar dat zal het verschil niet maken tussen 1:6,5 en 1:9, lijkt mij.

Ik vind het wel een groot verschil tussen een 500 en 560, maar blijkbaar klopt het wel. ;)

Vandaag nog onder de auto gelegen terwijl de motor draaide maar ik kon geen lek vinden. Dat vind ik nog steeds wel vreemd aangezien de benzinemeter ook geleidelijk zakte terwijl ik (destijds) op LPG reed...
Maar het lijkt dus te zijn opgelost. :lol:
Bartgtt

Keer terug naar Techniek