door Leeflang » 10 maart 2014, 15:17
De schakelaar van de gasklep kun je controleren door de stekker ervan los te trekken (zit bij de ontstekingsmodule in de buurt) en de weerstand te meten.
Met de gasklep gesloten (stationair) moet de weerstand 0 ohm zijn, als het gaspedaal wordt ingetrapt (al bij een klein beetje) moet de weerstand oneindig zijn.
Je kunt ook de contacten in de contrastekker, waar de stekker van de gasklepschakelaar in hoort, met elkaar verbinden en zien of de motor dan wel een lager stationair toerental heeft.
Ik heb het vage vermoeden dat jouw stationair regeling helemaal niets doet.
Alles wat dan het stationaire toerental zou moeten/kunnen verhogen of verlagen zal dan ook weinig doen.
En als dat het geval is, is het de vraag waarom de regeling niet wordt ingeschakeld.
Is de schakelaar die de elektronica vertelt dat die moet gaan regelen niet goed?
Is de bedrading daarvan naar de elektronica module niet goed?
Is de voedingsspanning of massaverbinding van de elektronica niet goed?
Komt het toerentalsignaal niet bij de elektronica?
Is de regelklep niet goed?
Is de bedrading tussen elektronica en regelklep niet goed?
Vandaar die tests die ik eerder beschreven had.
Het is dus interessant om de uitslagen van al die tests te weten, dan kan wellicht de oorzaak van het probleem gelokaliseerd worden.
Optimum aut nihil.