[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Olie Peilen : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 25 nov 2024, 07:33

Olie Peilen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Olie Peilen

Berichtdoor Bram Jansen » 01 apr 2014, 20:49

Forumers,

Voor ik ga rijden houd ik altijd even een vinger aan de pols bij de olie peilstok.
Soms trek ik de peilstok er even uit zonder af te vegen en maak dan de afweging, olie erbij of niet.

Dit blijkt geen enkele vorm van zekerheid te geven.
Het is toch wat vreemd als de peilstok in de olie hangt, en deze geeft vol aan, tegen de onderkant van de bovenste rode markering, dat daarmee geen enkele zekerheid van de hoeveelheid olie kan worden gegeven. De peilstok hangt immers in de olie en dat geeft hij aan. Niet dus.

De auto had een week stilgestaan en gaf vol olie aan, wat ik al schrijf, tegen de onderkant van de bovenste rode markering.

Mijn vrouw komt thuis en meldt dat het olie lampje had gebrand onderweg. Ik zet de auto op dezelfde plek in de garage als waar hij stond toen ik vol peilde. Alleen gaf hij nu aan dat de peilstok de olie net raakte. Maargoed, de auto was net thuis dus een uur of drie later gaf de peilstok alweer aan dat de olie tot en met het onderste rode markering stond en twee dagen later geeft hij dan aan dat de olie tussen de twee markeringen in zit.

Dit zegt mij dat ik niet mag gaan rijden met een olie peil half tussen de twee rode markeringen want dan heb ik tijdens het rijden te weinig olie, althans dat geeft de sensor aan.

Is dit normaal vraag ik mij af.

Lex
Bram Jansen

Re: Olie Peilen

Berichtdoor JKrep » 01 apr 2014, 20:54

vreemd verhaal
zitten er geen oliekanalen verstopt in de kop zodat de olie niet snel genoeg uit de kleppendeksels terugloopt.
JKrep

Berichtdoor Bram Jansen » 01 apr 2014, 20:59

Ik heb helaas geen direct lijntje met de olie kanalen in de motor.
Maar vreemd vind ik het ook.

Lex
Bram Jansen

Berichtdoor Peter 500SEC » 01 apr 2014, 21:13

Iets klopt er niet Lex

Volgens mij is de sensor niet helemaal goed

Heb eventjes bij mijn SEC gekeken, de oliepijl staat zo als altijd, ca een halve cm onder de bovenste pijlstreep
Peter 500SEC

Berichtdoor Bram Jansen » 01 apr 2014, 21:23

Zo staat ie bij mij ook Peter. Maar als ik ga rijden gaat af en toe het olie lampje branden.
Twee jaar geleden het zelfde gehad, met dezelfde auto. Met een vol oliepeil weg, en onderweg olie bij moeten vullen omdat het lampje ging branden.

Als ik echt het oliepeil tot aan de bovenste markering houdt, dan is het prima.
heb ook een goeie olie druk.

Lex
Bram Jansen

Berichtdoor Peter 500SEC » 01 apr 2014, 21:29

Teveel olie is ook niet goed, overtollige olie wordt eruit geblazen zoveel ik weet

Ik ga ervan uit dat het oliefilter niet verstopt zit ?
Peter 500SEC

Berichtdoor Robje1968 » 01 apr 2014, 21:33

ik heb begrepen dat het oliepijl altijd tot de bovenste streep moet staan. Dit voor optimale werking van de olie.
Robje1968

Berichtdoor Peter 500SEC » 01 apr 2014, 21:37

Er is mij aanbevolen om dit juist niet te doen ;)

Maar ik heb dan ook een 8 cilinder, weet niet of dit verschil maakt
Laatst bijgewerkt door Peter 500SEC op 01 apr 2014, 21:38, in totaal 1 keer bewerkt.
Peter 500SEC

Berichtdoor Bram Jansen » 01 apr 2014, 21:38

Heb de afgelopen maanden 3 keer olie ververst en ook 3x een nieuw olie filter gezet, dus nee, dat zal niet verstopt zitten.
Dat was om de 800 a 1000km.
Maar het zal zo zijn dat de olie tot bovenaan het hoogste rode dingetje moet zitten zoals Rob al zegt.

Nee, teveel olie zit er nooit in, nooit hoger dan de onderkant van de hoogste rode markering.

Lex
Bram Jansen

Berichtdoor Peter 500SEC » 01 apr 2014, 21:40

Maar, als je met het juiste oliepijl vertrekt en onderweg nog eens olie bijvult, zit er waarschijnlijk op dat moment wel teveel in
Peter 500SEC

Berichtdoor Bram Jansen » 01 apr 2014, 21:41

Die regel zal voor een 6 of 8 cilinder gelijk zijn Peter.
Maar ik denk dat het nooit kwaad kan om op peil te blijven, dus niet er tussen in.

Lex
Bram Jansen

Berichtdoor Bram Jansen » 01 apr 2014, 21:43

Rekening houdend met de olie die door het systeem loopt bij een warme motor zou ik hem nooit helemaal bijvullen als de auto net stil staat. Dan heb je zeker te veel.

Lex
Bram Jansen

Berichtdoor Peter 500SEC » 01 apr 2014, 21:44

Kan wel zijn Lex

Doorgaans brand het olielampje pas als je onder het minimum komt, vooral in bochten kan het lampje dan eventjes gaan branden
Peter 500SEC

Berichtdoor 560snel » 01 apr 2014, 21:57

in de kop van de motor zit nog veel olie die langzaam wegloopt. er zitten in de kop maar twee kleine gaten.
als je de auto neerzet en gaat kijken na een paar dagen zal er altijd meer inzitten als wanner je na drie minuten stilstand peilt. dat is normaal en dus ook bij peter500sec.

in de wis geeft hij aan dat je moet peilen ca 2 minuten na afzetten van de bedrijfswarme motor. en dus niet na een paar dagen.
document 0101 pagina 2 onderaan
560snel
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Bram Jansen » 01 apr 2014, 22:08

Maar geeft de wis dan ook aan wanneer en tot hoeveel je moet bijvullen?

Lex
Bram Jansen

Berichtdoor Peter 500SEC » 01 apr 2014, 22:11

Bij het vervangen / wisselen van de motorolie wordt er net zoveel bijgevuld (koude motor) tot net onder het maximum op de pijlstok. Ik weet helaas niet hoeveel liters dit precies zijn want, ik doe dit niet zelf

Dus ik pijl de motorolie dan ook bij een koude motor die zo als nu, reeds een paar dagen stilstaat, ik heb nog nooit een olielampje zien branden ;)
Peter 500SEC

Berichtdoor Bram Jansen » 01 apr 2014, 22:20

Na zo vaak olie verversen kan ik je eerlijk gezegd niet exact zeggen hoeveel er in gaat. Het hangt af van of je het olie filter ook vernieuwd of niet. Ik dacht wat ik mij herinner 6 liter, incl. oliefilter. En vul dan inderdaad tot onderaan de hoogste markering op de peilstok bij.

Ik zorg altijd dat ik 2 maal 5 liter in huis heb als ik ga vervangen.

Lex
Bram Jansen

Berichtdoor 560snel » 01 apr 2014, 22:42

m103 gaat ongeveer 6 liter in en de m117 7,5 liter ongeveer inclusief filter. maar je moet toch altijd peilen nog of hij binnen de markering staat.
wanneer je peilt mag je zelf weten maar hij moet tussen de rode markeringen. sommige auto verbruiken minder olie dus hoeven minder vaak gechekt te worden.

voor de rest mag iedereen zelf weten hoe die zijn olie peilt dat interesseert mij niet, maar dit is de procedure die terug te vinden is op de Mercedes werkstatthandbuch cd rom. en die Mercedes voorschrijft.
560snel
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja

Berichtdoor JohnPrins12 » 01 apr 2014, 22:53

hallo,

misschien een zinloze opmerking,
mar als je de peilstok er uit haalt met koude motor veeg hem dan eerst eens schoon en peil dan gelijk nog eens,
de kans is aanezig dat je dan een ander waarneming doet als dat je hem er de eerste keer uit haalde,

dit verschijnsel had ik ook bij mijn SD, als ik de peilstok er uithaalde als de motor koud was stond het peil 2 cm boven MAX, schoon vegen en nog een keer [eilen en oliepeil was normaal.
ook nu bij mijn 320CDI komt dit verschijnsel voor.

ik weet niet hoe het kan maar het is maar profiteer er van ;) ;) .

groeten
Gr. John Prins
JohnPrins12
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
LPG: Nee

Berichtdoor Bram Jansen » 01 apr 2014, 22:55

Dat is precies wat ik bedoel John. Snap daar geen hout van. Als je hem er zo uittrekt zit de olie hoger als na het schoonvegen.

Lex
Bram Jansen

Volgende

Keer terug naar Techniek