In modeljaar 1986 kwam BMW met de 750i met daarin een V12 motor die 300 pk leverde (met katalysator).
Gevolg was dat iedereen zich op dat wonder der techniek blind staarde en Mercedes links liet liggen.
Mercedes was bang marktaandeel te verliezen omdat hun nieuwe vlaggenschip, de 560SEL, 'slechts' 242 pk leverde (met katalysator).
Zonder katalysator (de RÜF versie dus) kwam die nog steeds 'maar' tot 272 pk.
Dat lieten ze niet op zich zitten en er werden een stel aanpassingen gedaan om toch die 300 pk te halen.
Daarvoor moest de (voorbereiding voor de) katalysator wijken, die motor had 98 ROZ benzine (loodhoudend, dus slopend voor een katalysator) nodig.
Er was wel kritiek op het ontbreken van de katalysator en dat die er zelfs niet bij ingebouwd kon worden.
Misschien dat ze hem daarom wel met ECE aangeduid hebben, om te benadrukken dat die toch aan de emissie eisen voldeed.
ECE is gewoon de afkorting van Economic Commission for Europe en omhelst een scala aan afspraken over eisen die aan voertuigen worden gesteld (je zie het bijbehorende tekentje - E1 in een rondje - nog steeds op bijvoorbeeld de glazen van de lampen en op de autoruiten).
Pas twee jaar later (modeljaar 1988) was de RÜF versie van de 560 motor zover doorontwikkeld dat ook daar 300 pk uit kwam.
Daarvoor is de motor onder andere uitgerust met pingelsensoren en een andere ontstekingsmodule.
Met katalysator bleef van die 300 nog 'maar' 279 pk over, maar ze konden in ieder geval een 300 pk sterke versie blijven leveren, de ECE genoemde versie was niet meer nodig.
In de gebruikershandleiding staat nog een verschil.
Het begint met een stukje over de KAT versie (doet hier eigenlijk niet ter zake)
72.jpg
Op de volgende pagina gaat het verder over de versie zonder katalysator.
Het grootste stuk gaat over de niet 300 pk versie.
Die hebben een stekker waarmee de ontsteking kan worden ingesteld op super (95 ROZ) dan wel normale (91 ROZ) benzine, beide moeten wel loodvrij zijn.
De 300 pk versie heeft die stekker niet.
Die mag niet op normale benzine rijden, maar heeft normaal gesproken loodhoudende super benzine (98 ROZ) nodig.
Als je met die versie op loodvrije super benzine (95 ROZ) wilt rijden, moet de ontsteking bij een Mercedes-Benz servicestation daarop aangepast worden.
73.jpg
Achterin het boekje staat aangegeven waar de stekker zit.
128.jpg
Op jouw sticker is al te zien dat jouw auto die bewuste stekker heeft en kan dus niet de 300 pk versie zijn.2013-04-12 17.50.12.png