[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4828: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4830: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4831: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4832: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
380SE met raar startprobleem : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 25 nov 2024, 01:29

380SE met raar startprobleem

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

380SE met raar startprobleem

Berichtdoor Biesie » 10 mei 2014, 10:10

Hallo allemaal, als nieuwkomer op dit forum heb ik een vraag voor jullie. Sleutelervaring heb ik wel, maar de specifieke details van een K-Jetronic op een V8 zijn nieuw voor mij, vandaar dat ik jullie om ondersteuning vraag. Mogelijk herkent iemand dit euvel.
Mijn 380SE heeft een raar startprobleem. Als hij een tijdje gestaan heeft, een nachtje of langer, start hij op een heel merkwaardige manier. Als je de sleutel omdraait begint de startmotor te draaien maar de motor springt niet aan. Pas op het moment dat je de sleutel loslaat en het starten dus eigenlijk afbreekt, begint hij heel aarzelend te lopen. Soms valt hij dan weer uit maar soms ook komen er een paar toeren bij en begint hij stationair te draaien. Deze procedure moet ik meestal een aantal keren herhalen totdat hij dan uiteindelijk heel aarzelend begint te lopen. Als motor zo aarzelend loopt helpt gas geven soms wel en soms niet. Gas geven tijdens het starten heeft soms zelfs een averechts effect: dan slaat hij terug en dat ziet er ook niet prettig uit: rook uit het luchtfilter en uit de aanzuigopening bij de radiator. Dit lijkt op een LPG startprobleem, maar deze auto heeft volgens de verkoper nooit op LPG gereden en ik kan hier ook niets van herkennen. Dit lijkt dus te kloppen. Hij heeft altijd op benzine gereden.
Het is net alsof de motor geen “signaal” krijgt om te starten. Volgens mij zou dit kunnen komen doordat er geen benzine bij de inspuiting komt of doordat het koud-start ventiel (Kaltstartventiel volgens meneer Bosch) niet werkt. Ik heb de stroomverdeler en de rotor al eens bekeken en de contacten schoon gemaakt, dat is altijd de eerste verdachte in mijn ogen. Het resultaat hiervan was dat de motor nu wat mooier stationair draait en niet meer “galoppeert”. De stroomverdeler en de rotor zijn weliswaar aan vervanging toe maar daar ligt het volgens mij niet aan. De bougiekabels zijn door de vorige eigenaar vervangen, dus dit startprobleem zal al een tijdje langer spelen denk ik zo. De bougies zelf zien er nog goed uit en zitten er zo te zien nog niet zo heel lang in.
Heeft de motor even gelopen dan springt deze met een paar omwentelingen meteen aan. Je hoort dan ook duidelijk dat er al tijdens de startprocedure extra brandstof wordt ingespoten waardoor de motor direct aanspringt en meteen toeren maakt. Hij loopt dan ook direct mooi stationair rond. Volgens mijn analyse spits het probleem zich dus toe op het koud-start ventiel of op een terugslagklepje in de brandstof toevoer, mogelijk zelfs dat accumulatording dat ergens achter bij de brandstofpomp zit. De inspuitmodule zelf is in mijn ogen op dit moment nog niet verdacht.
Wie kan mij tips geven hoe ik dit probleem het beste kan onderzoeken en hoe ik dit ook het beste kan testen. Alles lukraak vervangen heeft uiteraard niet de voorkeur. Iedere reactie of suggestie is welkom.
Het betreft trouwens een 380SE uit 1985, 1e serie.
Biesie

Re: 380SE met raar startprobleem

Berichtdoor Peter 500SEC » 10 mei 2014, 10:24

Er is heel veel geschreven over soortgelijke problemen, probeer het eens met "Zoeken"

Heb je dit al gelezen
Peter 500SEC

Berichtdoor Weizengelb » 10 mei 2014, 12:12

Hoi, Kijk ook eens even naar eventuele voorweerstanden voor de bobine.
Ik heb nog niet zo lang een W126 maar op de oudere modellen zitten er meestal 2 voorweerstanden in de spanningstoevoer van de bobine.

Omdat bij het starten de boordspanning inzakt (omdat de startmtor veel stroom trekt) wordt een vand e 2 weerstanden overbrugd.
Deze overbrugging valt weer weg op het moment dat je de sleutel bij het starten weer loslaat.

Meestal hebben problemen hier een andersom effect, de auto start meteen maar slaat af zodra de sleutel wordt losgelaten. Dan is de eerste weerstand die overbrugd wordt vaak defect.

Kijk de kabels eens goed na en kijk of er niet teveel weerstand in de leidingen en verbindingen zit.

Groeten,
Mathieuvoorweerstand.jpg
Weizengelb
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1980
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Douwe » 10 mei 2014, 18:26

ik vermoed vacuüm lekkages hier door een verkeert co waardoor hij dus ook niet op het gas geven reageert
en heel laag stationair begint te draaien
dit verklaard eigenlijk de meeste simptonen
je kan proberen door de co stelschroef een tiende naar rechts te draaien of voor je begint met stellen hem eens aan de co kast te hangen ;)
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja

Berichtdoor Biesie » 10 mei 2014, 21:34

Even een update van de situatie: De afgelopen nacht heeft het veel geregend en ook vanmorgen regende het nog. De auto startte dan ook voor geen meter. gisteren was het droog en toen had hij ook niet veel zin, maar na een kwartier proberen; met tussenpozen uiteraard, begon hij dan toch te lopen. Vandaar echter helemaal niets. Heb hem dus maar naar mijn werkplaats gesleept, een km of 5 weg en niet harder gereden dan 40 Kmh. Nu dan toch maar eens beginnen met het elektrisch gedeelte te vernieuwen (stroomverdeler en rotor) dan is dat tenminste uitgesloten.
De afgelopen paar dagen heb ik ook het forum helemaal doorgespit, maar een gelijksoortig probleem heb ik nog niet gevonden, zelfs niets dat erop lijkt.

Hallo Matthieu,
Bij mijn bobine kan ik nergens een voorschakelweerstand vinden.

Hallo Douwe,
Weer een nieuw gezichtspunt, altijd leuk maar ik ben benieuwd hoe je hierop komt: stuurt het vacuüm dan iets aan dat zorgt voor meer brandstof of zo? Dat slangetjes poreus zijn is best wel mogelijk na zoveel jaren maar als de auto eenmaal loopt doet hij het als een tierelier. Als er een vacuümlek zou zijn dan is dat ook de volgende keer toch ook nog lek?
Biesie

Berichtdoor Douwe » 10 mei 2014, 21:52

Hoe ik hier op kom
Gebruik de zoek functie van het forum eens
en zoek op vacuüm lekkages of co
Je zal dan heel wat lees voer tegen komen B)
en ik lees hier al enkele jaren en ken zo doende veel simtonen plaatsen
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Biesie » 10 mei 2014, 23:26

Hoi Douwe, bedankt voor de tip, weer wat geleerd.
Vacuüm lekkages kunnen inderdaad ook rare problemen geven heb ik gelezen, zal dit in gedachten houden als ik de zaak uit elkaar ga gooien
Heb alleen nog niet ontdekt of er ook een CO probleem is, want als tie 't doet dan doet ie 't ook heel goed. niks onregelmatig lopen of zo.
Toen 't vorige week best wel warm was, was er geen centje pijn met starten; nu is het koud en vochtig en nu doetie 't niet.
Denk dus meer aan de temperatuurvoeler en aan het koud-start ventiel. (Dit heb ik niet van mijzelf maar vond ik weer op een Duits forum). Alleen nog niet gevonden hoe ik die dingen kan testen of doormeten. Wel weer andere dingen gelezen die niks met mijn probleem te maken hebben. Dan schiet zo'n zoektocht niet echt op natuurlijk.
Alle info is welkom en zodra ik wat gevonden heb laat ik het weten.
Biesie

Berichtdoor Douwe » 11 mei 2014, 09:09

hoe die voelers werken kan je hier wel vinden
maar ik zou toch eerst eens het co laten na meten
het is niet ondenkelijk dat hij gewoon weg te laag op co staat hier krijg je soortgelijke startproblemen mee als jij beschrijft
ook een gescheurde onderbak of vacuüm lekkages kunnen dit veroorzaken
maar een tip als je bij je profiel een woon plaats of verblijfs omgeving insteld zou je spontane hulp aanbod kunnen krijgen
nu kan ik het je wel aanbieden om eens bij mij langs te komen maar ik vermoed dat je in de omgeving van limburg zit ;)
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Leeflang » 11 mei 2014, 13:56

In Duitsland gaat het meestal om auto's van de tweede serie, daar werkt het allemaal toch wat anders.
Bij de eerste serie is er nauwelijks sprake van temperatuursensoren die het starten beïnvloeden.
Er is wel een warmloopregelaar en vacuümvervroeging.

De koude start injector kun je testen door hem uit het blok te schroeven en in een fles of een bakje te hangen en dan de auto starten.
Als de motor kouder dan 15 graden is moet er dan benzine uit de injector spuiten.
Is de motor warmer dan 15 graden, haal dan de stekker van de injector af en sluit hem rechtstreeks met een paar draden op de accu aan, met de auto op contact.
Ook dan moet er dan benzine uit de injector spuiten.
Sluit eerst de draden op de injector aan en dan pas op de accu, het kan vonken op het moment dat je hem aansluit en het is niet handig als dat vlak bij een staal benzine gebeurt.

De thermotijdschakelaar die de injector inschakelt is te testen door de stekker van de injector af te halen en er een voltmeter aan te hangen.
Als de motor kouder dan 15 graden is moet er tijdens het starten een tijdje 10 volt of meer te meten zijn.
Hoe lang is afhankelijk van de temperatuur, bij 15 graden (of meer) 0 seconden, per 5 graden minder ongeveer 1,5 seconden langer.

Je zou er ook eens een bougie uit kunnen halen en kijken of die tijdens het starten wel goed vonkt.
Optimum aut nihil.
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983

Berichtdoor Robby » 13 mei 2014, 11:50

Ik heb dit probleem ooit met een opel cadet gehad, hier lag het probleem bij de brandstofpomp!!! Misschien een idee?
Als je bang bent om fouten te maken, zul je nooit iets leren!!!
Robby
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 420SEL

Berichtdoor Biesie » 13 mei 2014, 23:50

Bedankt voor alle suggesties; ik ga van het weekend eerst beginnen met de verdelerkap plus rotor te vervangen; dan zijn er tenminste geen vraagtekens meer bij het hoogspanningsgedeelte. Ook het brandstof filter wordt vervangen. Die onderdelen had ik zondag besteld en waren vanmorgen al afgeleverd; supersnel dus! Daarna ga ik eerst eens beginnen met het doormeten van de koudestart injector zoals Leeflang voorstelt; alleen nog effe uitzoeken waar dat ding precies zit. Ik vermoed ergens op het spruitstuk onder dat verdeelhuis.
Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen. Voor mijn testen is het helaas ongunstig dat de temperatuur weer wat hoger wordt van het weekend. Dan start de auto al uit zijn eigen en weet ik nog niet wat het probleem was.....!sommige mensen zijn ook nooit tevreden...!
Biesie

Berichtdoor Leeflang » 14 mei 2014, 01:01

Dit is de injector, maar het lijkt me stug dat die het probleem veroorzaakt.

koudestartinjector.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983

Berichtdoor Biesie » 09 jun 2014, 18:46

Hier ben ik dan weer met mijn startperikelen en weer een paar nieuwe vragen. Als jullie denken waarom duurt dat allemaal zo lang, dan klopt dat wel. Ondertussen ben ik een weekje met de motor weg geweest, ben nog een paar dagen voor mijn werk weggeweest en ook nog druk in de tuin geweest.
Inmiddels heb ik de accu vervangen door een groter exemplaar; met de oude accu daalde de boordspanning tot 9,8 V en nu nog maar tot 10,5 V, zoals ook door Mercedes wordt voorgeschreven. Dus weer een kleine verbetering.
Het brandstoffilter is ook vervangen evenals de verdelerkap en de rotor. Starten doet hij inmiddels weer maar de koude start is nog niet van harte. Mijn verdenkingen gaan nu naar de TSK en de accumulator in de brandstoftoevoer en ik vraag me af hoe ik deze zou kunnen testen. Als ik de auto een paar dagen laat staan en dan de toevoer naar het inspuitblok voorzichtig "oplos", dan zou er dus een beetje benzine moeten lekken als er nog druk in het systeem zit. De brandstofpomp loopt als ik de klemmen 7 en 8 doorverbind. Je hoort dan ook dat hij in het begin wat minder weerstand heeft en pas na een paar seconden druk begint op te bouwen. Wat ik mij nu afvraag is of ik dan toch kan starten als het brandstofrelais niet is gemonteerd omdat dit ook nog iets met de kickdown-schakelaar heeft te maken volgens het opschrift.
brandstofrelais.jpg
Het kan natuurlijk ook met de accumulator te maken hebben die bij de brandstofpomp is gemonteerd, maar hoe ik die zou kunnen testen weet ik nog niet. Heeft iemand suggesties hoe nu verder? Ik wil onderdelen pas vervangen als er een duidelijk vermoeden is dat deze kapot zijn; anders kan ik ook meteen naar een garage gaan want die beginnen meestal ook meteen met vervangen. (De meesten althans zoals je wel vaker uit verhalen leest).
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Biesie

Berichtdoor Douwe » 09 jun 2014, 20:02

je kan inderdaad gewoon starten als je pool 7 en 8 verbind
let wel op dit alleen als nood gebruiken of om te testen
controleer eens bij lopen de motor of je ook vacuüm lekkages hebt
door even het lucht filter te demonteren kan je mooi met wat remreiniger bij de injectors en rond de spinnen kop spuiten
voor al de bak onder de spinnenkop wil nog wel eens de boosdoener zijn ;) B)
als dan het toerental omhoog komt heb je een vacuumlekkage ;)
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Arie en Nico » 10 jun 2014, 17:23

beste

hoe start de auto warm na een half uur stilstand
als hij dan lastig aanslaat zou je het in de brandstofaccumulator kunnen zoeken

Groet A & N
Arie en Nico

Berichtdoor Biesie » 01 jul 2014, 22:33

Bedankt allemaal voor jullie hulp en het heeft allemaal geholpen zoals jullie verderop kunnen lezen. Afgaand op de vraag van Arie en Nico zou ik geen probleem hebben met mijn accumulator wat als de motor eenmaal gelopen heeft dan start hij de volgende keer onmiddellijk. Ook als hij een half uur of zo gestaan heeft dan springt hij meteen aan. Verder heb ik eens wat met remmenreiniger rond de diverse vacuüm slangetjes gespoten maar daar merk je niks van aan het motortoerental. Wat ik nog niet gedaan heb is rond de injectoren gespoten en op de spinnekop.
Na Douwes advies heb ik de brandstofpomp continu laten lopen om voldoende druk op te bouwen maar dit heeft niets opgeleverd.
Verder heb ik 2 temperatuurvoelers gevonden in mijn koelwatercircuit; er is eentje met één aansluiting en er is eentje met te aansluitingen. Ik ben ervan uitgegaan dat die met de enkele aansluiting van de temperatuuraanwijzing is op het dashbord en dat die met de dubbele aansluiting met de koudestart injector te maken heeft. Als ik die doormeet kom ik uit op 280 Ohm en dat is volgens de informatie die ik uit WIS haal te weinig, maar ik weet niet of ik wel aan de juiste sensor heb gemeten. Kan iemand mij hier iets meer over vertellen?

Al met al hebben al mijn aanpassingen en metingen nog niet veel opgeleverd behalve dat ik een keer goed ben geschrokken: Bij het starten had ik het luchtfilter verwijderd en toen kom ik mooi de aanzuigopening zien; net zoals altijd begon hij pas te reageren op het moment dat ik de sleutel losliet en toen kwam er opeens een blauwe wolk met grote snelheid terug. Ik had hem wel eens vaker horen “terugschieten” in het luchtfilterhuis, maar nu zag ik ook eens hoe dat eruit ziet en dat zag er niet prettig uit moet ik zeggen! Je kunt daarmee de zaak ook in de fik zetten lijkt mij, maar dat is gelukkig niet gebeurt! In ieder geval heb ik daarna weer snel het luchtfilter gemonteerd.

Vervolgens heb ik dan ook eens iets goeds gedaan volgens mij: ik heb de koudestart injector vervangen door een ander gebruikt exemplaar. Dit is het enige dat nu een verbetering heeft opgeleverd. De motor start nu eindelijk eens een stuk beter! Het is nog niet zoals ik vind dat het zou moeten maar het lijkt nu in ieder geval op een motor die vrij snel wil starten en niet op eentje die zelf nog eerst moet bedenken of hij wel aan zal slaan.
Ik heb dus nog steeds enige bedenkingen richting de koudestart injector en de bijbehorende temperatuursensor. Alle suggesties in deze richting wat ik verder nog zou kunnen controleren zijn welkom.
Biesie

Berichtdoor Douwe » 02 jul 2014, 07:20

Als ik jou verhaal lees hoor ik backfires en zie ik een kromme lmm schijf ;) :D
backfire houd in dat er iets niet goed zit kwa ontsteking
heb je mogelijk een bougie kabel omgewisseld?
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Biesie » 03 jul 2014, 00:24

Hallo Douwe,
Nee, gelukkig is de LM schijf nog helemaal rond en heeft deze rondom de juiste speling. Alle bougiekabels zitten goed, want de motor loopt als een zonnetje (als hij eenmaal loopt).
De startproblemen zijn er nog steeds: sinds zondag niet gelopen en vanmorgen was het maar een graad of 14 en toen heb ik weer een tijdje moeten starten voordat de motor liep. Toen hij eenmaal aansprong liep hij meteen mooi rond. Als hij eenmaal gelopen heeft dan start hij de hele dag weer goed en loopt hij ook meteen mooi rond.
Biesie

Berichtdoor Douwe » 03 jul 2014, 07:01

Die backfires komen ergens vandaan controleer toch je bougiekabels 1voor 1 of ze op de juiste bougie zitten
dat de motor mooi rond loopt is voor mij geen indicatie dat ze goed zitten
ik heb ze hier ook gehad die ook draaiden ondanks verkeert geplaatste bougies
tevens zou ik eens gaan zoeken naar vacuüm lekkages .
Dan klinkt het als of de terugslag klep op de pomp het niet goed doet
en dat de brandstof terug naar de tank loopt
of dat je brandstof slangen bij de pomp in de buurt gaar aan het worden zijn en dat hij hier lucht op zuigt ;)
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Biesie » 04 jul 2014, 23:03

Hallo Hans,
Bedankt voor je aanbod; waarschijnlijk ga ik hier binnenkort gebruik van maken. Eerst ga ik zelf nog wat proberen/meten met de temperatuursensor en daarna meld ik mij weer.
Hallo Douwe, zoals ik reeds eerder heb aangegeven heb ik de verdelerkap vervangen. Daarvoor heb ik de kabels gecontroleerd en gemerkt en toen weer opnieuw gemonteerd op de juiste positie op de nieuwe verdelerkap. Het lijkt me bijzonder stug dat de motor mooi rond loopt als er 2 bougiekabels zijn verwisseld. Hier kan het dus niet aan liggen. Ik ga wel nog eens verder zoeken naar mogelijke vacuumlekkages.
Biesie

Volgende

Keer terug naar Techniek