[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
motor temperatuur : Techniek - 2

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 24 nov 2024, 23:30

motor temperatuur

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Re: motor temperatuur

Berichtdoor GinnoKaptan » 19 jul 2014, 00:35

De elektrische koelvin gaat pas draaien na 110 °graden ?
En ik heb echter geen koelwater verlies echter juist anders om als de motor te warm is en ik controleer de reservoir dan stijgt de koelwater pijl dan zit de tankje behoorlijk voll dus de systeem maakt druk op ?
GinnoKaptan
 


Re: motor temperatuur

Berichtdoor Ikke_Jerre » 19 jul 2014, 01:39

Hey,

Als de motor warm is dan is het normaal dat je koelwater niveau een beetje stijgt.

Heb je ooit al eens gemeten hoe warm je koelwater sensor echt is? Ik deed dit met het thermokoppel van mijn digitale multimeter.

Als je auto op temperatuur (vanaf 90°C) is, voel je dan warme wind uit je motor gedeelte komen?
Wanneer er gekoeld word(ook enkel met de visco fan) moet er veel energie(=warmte) afgevoerd worden, dit is duidelijk voelbaar.

Btw,
Als je een thermostaat wil kopen, zoek dan eventjes naar een degelijke. Laatst had ik een probleem met mijn nieuwe FEBI thermostaat. Deze ging pas open op 95°C.
Zelf heb ik dan maar een andere gekocht.
Avatar gebruiker
Ikke_Jerre
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 13 jan 2013, 21:53
Woonplaats: Mechelen
Roepnaam:
Type wagen: 560SE
Bouwjaar: 1983
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: motor temperatuur

Berichtdoor GinnoKaptan » 19 jul 2014, 04:02

Mijn visca fan draait als ik stationair draai altijd op de zelfde stand this niet dat die nog sneller gaat draaien ..
Maar ik snap echt niet wat je bedoeld met die energie afvoer ?
En hoe moet ik de koelwater sensor meten is dat de sensor die aan het reservoir zelf gemonteerd is ?
GinnoKaptan
 


Re: motor temperatuur

Berichtdoor Walllie » 19 jul 2014, 06:47

Ik denk met alle vragen die je hier stelt je beter een fatsoenlijke garage kan zoeken
ipv zelf aan de gang te gaan
thermostaat en radiator wissel is onveveer het meest simpele klusje en kost
rad (+-100 ) en thermostaat (20) en is binnen uurtje of 2 ruim schoots te doen
iedereen zeg dat het dom is om zonder te rijden met tekst tekeningen en uitleg
en toch blijf je er bij dat jou gara geven e houder zegt nee is prima maar wel blijven klagen hier

vervang die dingen nou eens en kom dan je ervaring hier delen of het wel of niet geholpen heeft
het heeft geen nut om er uren over te praten als je niet berijdt bent het op te lossen

www.steronderdelen.nl is alles prima te koop en goede service en prima prijzen
origneel is het uiteraard ook te koop dan moet je elgriffo even pm sturen voor de prijzen
soms loont het om orgineel te kopen i.v.m. het niet altijd zo extreem duur is als je waarschijnlijk vermoed

suc6 en we horen graag spoedig hoe het afgelopen is e of het gelukt is
Avatar gebruiker
Walllie
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 924
Geregistreerd: 11 okt 2011, 20:42
Woonplaats: Arnhem, GD.
Roepnaam:
Type wagen: 300SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee


Re: motor temperatuur

Berichtdoor GinnoKaptan » 20 jul 2014, 00:49

Beste forumleden , ik heb vandaag all het water dat in de koelsysteem afgetapt en vervangen door blauwe koelvloeistof echter wou ik voor de zekerheid voordat ik de radiator en dergelijke ging vervangen eens proberen of het een oplossing zou zijn nu wijst de motortemperatuursensor juist het streepje boven de 80 aan bij stationair draaien
Maar als ik gas begin te geven begint hij terug te schommelen tussrn 80 en de streepje daar boven ?
Kan het zijn dat de probleem is opgelost ?
GinnoKaptan
 


Re: motor temperatuur

Berichtdoor Douwe » 20 jul 2014, 08:12

Alleen door het vervangen van de koel vloeistof het lijkt mij sterk
maar de enigste die kan controleren of zijn probleem over is ben jij zelf door te testen en te gaan rijden.
voelen aan de radiateur of hij nu wel volledig door warmt
is dat niet het geval is een deel van de radiateur verstopt en heb je niet de volledige koelcapaciteit
dan kan het even lijken of het is opgelost maar word het weer warm of sta je in de file dan heb je weer het probleem
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: motor temperatuur

Berichtdoor Peter 500SEC » 20 jul 2014, 08:31

Op zich geen verkeerde actie en blijkbaar met enig succes

Alleen dat de temperatuurmeter schommelt, geeft mij te denken

Tevens had ik het systeem met gewoon water gevuld en getest, dat geeft je de mogelijkheid om, zo nodig, meerdere keren te spoelen ;)
Peter 500SEC
 


Re: motor temperatuur

Berichtdoor 560snel » 20 jul 2014, 10:56

de blauwe koelvloeistof hoor je te mengen 1:1 met water. als je meer als 55% koelvloeistof gebruikt gaat de antivries capaciteit achteruit en de warmte geleiding of afvoer wordt ook minder.

als er eerst alleen water in heeft gezeten kan het wel zijn dat het iets beter zou zijn want koelvloeistof heeft een hoger kookpunt en een betere koeling als alleen water.
maar dat echt alle problemen weg zijn lijkt me vreemd, misschien als je alleen water had dat het is gaan koken in de motor en dat dat de problemen veroorzaakte.

en in ieder geval de thermostaat terug zetten voor een betere koeling. beter gelijk een nieuwe nemen voor de zekerheid.
Avatar gebruiker
560snel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1140
Geregistreerd: 17 jan 2011, 22:11
Woonplaats: In een mooie stad achter de duinen
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: motor temperatuur

Berichtdoor GinnoKaptan » 20 jul 2014, 11:18

Echter heb ik ongeveer 7.5 liter blauwe koelvloeistof ingekapt , er zat blijkbaar nog water in in de motor dus deze is vanzelf in het systeem gemengd en als ik een thermostaat wil plaatsen zal de koelvloeistof terug er uit lopen of blijft deze goed in het systeem zittzn
GinnoKaptan
 


Re: motor temperatuur

Berichtdoor Crunchy » 20 jul 2014, 11:40

Je hebt zelf al blijkbaar gevoeld dat je radiator niet overal even warm word, en iedereen raadt je dan ook aan om die te vervangen.

Als je de thermostaat vervangt gaat er natuurlijk nog koelwater uitlopen, maar het koelwater had je er als laatste moeten vervangen, na de radiator en thermostaat...
Groetjes,

Crunchy
Avatar gebruiker
Crunchy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 276
Geregistreerd: 28 nov 2013, 15:18
Woonplaats: Belgïe
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja


Re: motor temperatuur

Berichtdoor 560snel » 20 jul 2014, 11:55

je kan het ook even opvangen als je de radiator aftapt, en dan weer teruggooien.
Avatar gebruiker
560snel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1140
Geregistreerd: 17 jan 2011, 22:11
Woonplaats: In een mooie stad achter de duinen
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: motor temperatuur

Berichtdoor GinnoKaptan » 20 jul 2014, 12:59

Owke eerst volgende dat ik ga doen is een nieuwe radiator en een thermostaat er in steken .
Laat jullie weten hoe het loopt

Mvg

Ginno
GinnoKaptan
 


Re: motor temperatuur

Berichtdoor Crunchy » 20 jul 2014, 13:29

ok succes. En let op de kleine slangetjes voor de bakolie onderaan de radiator. Laat er geen vuil in komen, de bak is erg gevoelig daarvoor.
Groetjes,

Crunchy
Avatar gebruiker
Crunchy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 276
Geregistreerd: 28 nov 2013, 15:18
Woonplaats: Belgïe
Type wagen: 500SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja


Re: motor temperatuur

Berichtdoor ElGriffo » 20 jul 2014, 14:10

Of vervang ze gelijk mee , vaak hebben ze al het een en ander mee gemaakt

En zoveel zijn de kosten ook weer niet
ElGriffo
 


Re: motor temperatuur

Berichtdoor Douwe » 20 jul 2014, 19:08

ik denk dat hier een vergissing in het spel is ;)
tenminsten ik heb er nog nooit van gehoort dat je koelvloeistof moet mengen met water wat voor kleur het dan ook heeft .
koelvloeistof is naar mijn weten kant en klaar
dus bij mijn weten doe je koelvloeistof er puur in
en antivries word gemengd met water toch? ;) :D
Laatst bijgewerkt door Douwe op 20 jul 2014, 19:21, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: motor temperatuur

Berichtdoor Douwe » 20 jul 2014, 19:26

oke nou weer wat geleerd ;) :D
nooit geweten dan heb ik altijd de kant en klare versie gehad
heeft Mercedes weer iets aparts :D ;)
en word er dan gewoon kraan water bij gevuld of gedestilleerd water?
(ook wel gedistilleerd water genoemd)
want in gewoon kraan water zit per regio nog al eens wat kalk wat weer slecht is voor de radiateur en dergelijke ;)
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: motor temperatuur

Berichtdoor ElGriffo » 20 jul 2014, 19:34

Mercedes verkoopt " Frostschutz " een antivries die je moet aan lenken met water in de verhouding 1:1 met een beveiliging tot -35, hoe meer water hoe minder de vorstbeveiliging


Het belangrijkste van deze antivries dat het buiten een koelende werking ook nog een paar andere positieve
eigenschappen heeft. Het smeert en heeft een antistatische werking maar het allerbelangrijkste het heeft een
anticorrosie werking ...

Wat je vaak ziet wanneer je het wat mindere kant en klare spul gebruikt het aluminium sterk aangetast wordt.

Voordeel van dit systeem is dat je tot een bepaalde mate gewoon kraanwater er in kunt kieperen
ElGriffo
 


Re: motor temperatuur

Berichtdoor Douwe » 20 jul 2014, 20:27

het is dus wel een antivries en geen koelvloeistof? ;)
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: motor temperatuur

Berichtdoor 560snel » 20 jul 2014, 20:33

ik had het idd over de blauwe Mercedes antivries. maar zet er koelvloeistof neer :o
steronderdelen verkoopt ook 5 liter cannetjes van febi voor een paar tientjes, is ook antivries. heb ik laatste keer gebruikt :)

ik vind het vooral fijn dat als er eens wat bij zou moeten je gewoon kraanwater kan gebruiken.
goed mee opletten douwe dat je de goede hebt, heb wel koppen gezien waar de gaten gewoon inzaten van de corrosie.
Avatar gebruiker
560snel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1140
Geregistreerd: 17 jan 2011, 22:11
Woonplaats: In een mooie stad achter de duinen
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: motor temperatuur

Berichtdoor ElGriffo » 20 jul 2014, 21:00

Wat versta jij onder koelvloeistof dan douwe ?
ElGriffo
 

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten

cron