Zijn de tot cabriolet verbouwde W126's al een zeldzaamheid, een hardtop cabrio coupé - of Magic Top zoals de makers (Buchmann + Buchmann, of bb) het noemden - is dat nog meer.
Aan het einde van de zomer van 1983 kondigde bb een nieuwe coupé aan, gebaseerd op de techniek van een Mercedes 500SEC. De tekeningen wekte de hoop dat na de CW311 en BMW Futuro ging om een compleet nieuw geconstrueerde auto.
tekening.jpg
De teleurstelling van dan ook alom groot toen in de herfst van 1983 bleek dat het "Magic Top 7" project slechts om een (ingrijpend) verbouwde SEC ging.
Terwijl het dak over de C-zuilen horizontaal naar achteren schuift, zakken de C-zuilen zelf tussen de achterspatborden in de kofferbak. Daardoor komt het dak op de kofferbak te liggen, terwijl de achterruit tamelijk vlak onder de kofferklep terecht komt. Toch blijft nog ongeveer 80% van de oorspronkelijke kofferbak ruimte over.
Omdat het stuk dak langer is dan de kofferklep, werd de contructie achterop met een op een spoiler lijkende uitbouw in carrosseriekleur uitgebreid. Bij de eerste prototypes was die uitbouw monsterlijk groot.
constructie.jpg
Voor het interieur werd een beroep gedaan op mode ontwerper Victor Louis.
Victor Louis.jpg
De prijs voor het geheel, inclusief digitaal Dinfos dashboad en Blaupunkt HiFi installatie, was DM 240.000 (ter vergelijking, een prijzen voor een gewone 500SEC begonnen in '83/'84 bij DM 80.000). De kosten voor de ontwikkeling schatte Rainer Buchmann op ongeveer een miljoen DM, de ontwikkeling duurde zo'n twee jaar. Men ging uit van een oplage van 50 stuks.
dinfos.jpg
In de loop van 1984 werd de uitbouw achterop opnieuw ontworpen en was een stuk minder kolossaal. In 1985 werd hij nog verder verkleind.
kleiner.jpg
Tot juni 1985 werden 8 Magic Top auto's verkocht. In totaal werden er volgens cijfers van Rainer Buchmann 10 verkocht, maar vanwege faillissement werden die niet allemaal afgebouwd. Vast staat dat er drie naar het Saoudische koningshuis zijn gegaan, twee zijn in Amerika verkocht, twee zouden in Duitsland geleverd worden en één is nog steeds in bezit van Rainer Buchmann.
kleiner2.jpg
De eerste Europese klant voor de Magic Top was Fritz Waffenschmidt uit Köln, de grondlegger van de Saturn keten. Het was het derde exemplaar van het totaal en was bedoeld als cadeau voor zijn vrouw. De auto was parelmoer wit met knalrode bekleding. Dat was in het voorjaar van 1985.
2591.jpg
De volgende Europese klant zou Udo Jürgens (zanger en liedjesschrijver) zijn. Hoewel Udo Jürgens al een groot bedrag betaald had, kwam de auto er niet, omdat een jaar later het bedrijf failliet ging. Udo Jürgens kreeg geen auto en ook zijn geld werd niet terugbetaald.
Rainer Buchmann heeft er zelf nog steeds een in blauw metallic uitvoering.
Rainer Buchmann.jpg
Over de wagen van Fritz Waffenschmidt is nog te vertellen dat bb wel erg bijzonder met hun klanten omging.
Het is bij kleinere bedrijven wel gebruikelijk om klanten te vragen of ze de wagen zo af en toe voor tentoonstelling ter beschikking willen stellen. In dit geval ging het om de IAA in 1985. Fritz Waffenschmidt had geen bezwaar, met dien verstande dat de wagen alleen als showcar gebruikt zou worden, d.w.z. uitsluitend afgesloten en zonder demonstraties van het dak.
Toen hij zijn auto terug kreeg bleken er echter rondom gebruikssporen te zien, vertoonde de elektronica voor de bediening van het dak storingen en lekte het dak. Nog erger werd het toen Fritz Waffenschmidt er eind 1985 achter kwam dat zijn auto ook nog eens gebruikt was in aflevering 187 "Automord" van de serie Tatort. Zelfs zijn kenteken was er gewoon op blijven zitten tijdens de opnames.
De storingen aan de elektronica zijn nooit opgelost en ook het lekke dak kon niet bevredigend gerepareerd worden.
Fritz Waffenschmidt.jpg
Bron: matelko op carpassion.com (http://www.carpassion.com/isdera/11755- ... post424126)Doordat de auto gebruikt werd in de Tatort aflevering zijn er wel bewegende beelden van de auto van Fritz Waffenschmidt, helaas is de wagen maar 4 seconden te zien.
De auto van de schurk in dezelfde aflevering is een 280SE.
280SE.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.