door Leeflang » 11 nov 2014, 15:34
Op de lampjes voor groot licht en parkeerrem na, moeten alle controlelampjes branden als de auto op contact staat.
Inclusief de lampjes rechts, het lampje voor reservevoorraad benzine en (als de auto ASR heeft) het ASR waarschuwingslampje in de snelheidsmeter.
Ze horen allemaal aan te gaan als pin 7 van de dikke ronde stekker 12 volt heeft en pin 9 nul volt.
Als alles werkt zoals het hoort en de auto uit staat hebben zowel pin 7 als pin 9 nul volt en zijn de lampjes vanzelfsprekend uit.
Met de auto op contact krijgt pin 7 via het contactslot 12 volt van de accu, pin 9 blijft nog (bijna) nul volt.
Alle controlelampjes zitten aan pin 7 en via diodes en een weerstand (zodat de lampjes iets minder fel branden dan bij een daadwerkelijk probleem) ook aan pin 9.
Door het spanningsverschil gaat er stroom lopen vanuit pin 7 door de lampjes, door de diodes, door de weerstand naar pin 9 dan via de blauwe draad naar de dynamo en in de dynamo via de veldwikkeling van de dynamo naar massa en gaan de lampjes aan.
Zodra de motor draait en de dynamo dus ook, krijgt pin 9 ook 12 volt (of meer), vanaf de d+ aansluiting.
Dan is er is geen spanningsverschil meer, dus kan er geen stroom meer lopen en de lampjes gaan uit.
Daarvoor zijn geen relais, geen elektronica modules, geen zekeringen, geen sensoren, geen wat dan ook nodig, alleen draden (en natuurlijk accu, contactslot en dynamo).
Als er daadwerkelijk een probleem is wordt het betreffende lampje via een andere pin van de dikke ronde stekker aangezet, elk lampje heeft zijn eigen pin.
In dat geval gaat de stroom niet door de diode en de weerstand, maar direct van het lampje naar de bijbehorende pin en brandt het lampje iets feller dan wanneer de auto alleen maar op contact staat, de diodes (die de stroom in maar één richting doorlaten) voorkomen dan dat er ook andere controlelampjes aan gaan.
Als de draad tussen pin 9 en de dynamo is onderbroken kan er geen stroom doorheen lopen, ook al staat er wel spanning op pin 7, de lampjes zullen dan uit blijven.
Precies wat jij nu hebt.
In dat geval zul je, als je zou gaan meten, ook op pin 9 12 volt zien als de auto op contact staat (met de stekker aangesloten op de tellerbak, meten is dus lastig).
Als de dynamo kapot is en er geen spanning op d+ komt en dus ook niet op pin 9 van de tellerbak, dan blijven de lampjes branden als de motor loopt.
Optimum aut nihil.