door Coen » 21 jan 2015, 09:18
Veerbol test.jpg
UPDATE: Daar word ik gelukkig van! Omdat ik nu aan boord zit en toch graag de veerbol wilde testen heb ik met de bovenstaande drukmeter (?) de veerbol kunnen testen. Het is een soort knijpkat waarmee je (speciale) olie op druk kunt inpompen. Max. bereik 700 bar. Na lang zoeken naar verloopnippeltjes en afdoppen heb ik de meter kunnen aansluiten. De druk liep op tot 17 bar, daarna schommelde de druk behoorlijk maar bleef in rust ca. 17 bar. Mijn redenatie is als volgt; De schommeling van de druk komt op het moment dat het membraan ingedrukt kan/gaat worden > druk ging nog even naar 20 á 21 bar en schoot dan terug naar 13, 14 bar (membraan drukt in) daarna weer ca. 17 bar. De druk liep nagenoeg niet meer op maar wel liep het niveau oliereservoir (van de meter) wanneer ik de knijpkat bediende omlaag. Pompte ik dus zo de bol in. Iggy, dit is denk ik hetzelfde principe van meten zoals je dat gemonteerd op de auto doet.
Goed, voordruk is 17 bar en moet zijn tussen de 60 en 75 bar. (Met dank aan Leeflang voor werkplaats info!) Nieuw 75 bar, vervangen bij 60 bar. En centrale veerbol kost bij Sterparts.nl € 110,00. Klikt niet slecht, toch? Zal wel niet het originele merk zijn (Lemförder) maar vraag me af of dat veel uitmaakt.
Volgende keer varen neem ik ook de 4 gewone veerbollen mee want ik begin het nu leuk te vinden. De gewone veerbollen hebben nieuw een voordruk van 57 bar en moeten vervangen worden bij 45 bar of wanneer het verschil tussen L en R groter is dan 8 bar. Kom ik straks natuurlijk gewoon uit op de eerdere tip van 560SNEL, gewoon veerbollen vervangen en olie verversen... Heb ondertussen ook het olievoorraadvat schoongemaakt en kwam toch aardig wat troep uit. Ik koop altijd de originele olie bij de MB dealer voor ongeveer € 20,- per liter. Iemand nog tips voor een goedkopere inkoop?
Als er weer vorderingen zijn laat ik het weten. Hoop dat ik straks ook een z.g.a.n. zweefbak heb:-)
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.