[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4828: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4830: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4831: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4832: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
onregelmatig lopen en soms niet starten : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 24 nov 2024, 22:33

onregelmatig lopen en soms niet starten

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

onregelmatig lopen en soms niet starten

Berichtdoor Marcel1974 » 05 maart 2015, 22:08

De winter is eindelijk voorbij en de Benz mag weer naar buiten. Afgelopen maand de bak er achter weggehad en idd de Rubberen ringen waren kapot. Lekkage opgelost, maar nu het volgende probleem had ik vorig jaar ook al, maar dacht dat het toen lag aan te lang te hebben stil gestaan.

Auto start super, rijdt niet op LPG en ook nooit gereden. Echter de auto houdt soms in, Je wilt weg rijden en je geeft gas maar er gebeurd niks. Er is geen power. Dit is echter niet altijd zo. Hij heeft ook tijden dat hij gewoon geen kuren heeft. Echter als ik de kickdown intrap dan valt hij helemaal dood bij wijze van en duurt het vrij lang voordat hij een sprint in zet. Lijkt iets met brandstof volgens mij. Vandaag een hele tijd gereden met deze problemen en toen ik hem had uitgezet en na 15 minuten wilde starten sloeg hij niet aan. De benzine pomp draaide op dat moment ook niet. Je hoort de pomp altijd duidelijk lopen en dat viel gelijk op. Kan het zijn dat de pomp kuren heeft en dat deze af en toe dan ook niet voldoende druk levert en dat dit het inhouden verklaard. Zo ja hoe kan ik dit testen.

Daarnaast de vraag waar je onderdelen kan kopen in de prijs. Ben op zoek naar de ontluchter die boven op het luchtfilter zit en naar kleppendeksel gaat. Daarnaast zijn de rubberen slangen die vanaf de stappenmotor komen ook niet helemaal fris. Heb verder geen lekkage kunnen constateren. Zitten inmiddels nieuwe bougies, rotor, verdeelkap op. Kabels lijken niet door te slaan als ik er water op spuit.
Marcel1974

Re: onregelmatig lopen en soms niet starten

Berichtdoor RD500SEC » 05 maart 2015, 22:30

Mogelijk is je brandstofpomprelais defect, als je deze eruit haalt en pin 30 met pin 87 in de voet van het relais doorverbind zou de brandstofpomp moeten draaien, let wel, dan draait hij permanent, ook met de auto uit, dus dit is om te testen. Draait de pomp dan niet, dan is de pomp defect, de draad ernaartoe, de massa of de zekering.
Zowiezo is het verstandig de zekeringen allemaal te vernieuwen, vaak geven oude zekeringen storingen doordat het puntje is doorgesleten, de smeltstrip is dan nog heel, maar toch maakt het geen contact.
Massapunten kun je het beste ook allemaal even nalopen op corrosie en zonodig verhelpen, daarna met zuurvrije vaseline insmeren.

of je brandstofpomp voldoende druk levert kun je meten met een drukmeter, een meter van 0-10 bar is voldoende, die kun je b.v. in plaats van de koude startverstuiver aansluiten, maar luisteren naar de pomp kan je ook al wijzer maken, hij hoort zachtjes en gelijkmatig te zoemen. Is hij luid en of draait hij onregelmatig is dat een teken dat hij aan zijn eind is.
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Douwe » 06 maart 2015, 08:35

Voor veel van de onderdelen kan je terecht bij www.steronderdelen.nl
het is goed mogelijk dat het inderdaad bij je brandstof pomp relais zit
daar waar je het relais in stopt zitten contact busjes
Deze willen wel lam worden en slecht contact maken
controleer met de achterkant van een boor vann dezelfde maat als de pennetjes aan het relais
1voor 1de busjes je hoort een voelbare weerstand te voelen bij het in en uit halen van de boor
is de weerstand niet voel baar kan je er van uitgaan dat het contact ook niet supper zal zijn.
tevens wil binnen in het relais wel haarscheurn in de zolderingen ontstaan vaak rond het inwendige relais.
deze zolderingen vernieuwen en je probleem is opgelost
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja

Berichtdoor Marcel1974 » 06 maart 2015, 19:09

Vandaag het relais verwijderd en deze ruikt zeer verbrand, kan zo niet zien dat er wat met de solderingen is. Een vriend van mij heeft een 260 en met een beetje geluk zit daar hetzelfde relais op en kan ik dan kijken of dit het euvel is. Was al even bij de dealer om te kijken of die toevallig nog een relais had liggen, maar jammer genoeg niet. Een nieuwe was wel te bestellen uiteraard a € 223 incl wat ik dan weer een hoop geld vind. Dus eerst maar eens zeker weten dat dit het is. Gezien de geur zou ik zeggen van wel.

Kan een dergelijk relais doorbranden en loont het dan om deze te laten reviseren? en wat is het advies een nieuwe of een 2e hands op de kop tikken. Lente in Nieuwleusen had iig niks meer liggen.
Marcel1974

Berichtdoor Douwe » 06 maart 2015, 19:52

Als het goed is dan is er een topic waar ze relais kunnen kopen in ik dacht van japan of china
en daar kosten ze nieuw rond de 25 euro
leeflang weet er meer van als ik het goed heb
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Leeflang » 06 maart 2015, 20:07

De 260 en 300 hebben op zich dezelfde, maar in de loop der jaren zijn er een stuk of wat verschillende nummers gebruikt.
T/m chassisnummer 297710 zit er 0025451505, vervangen door 0025452705 in.
Vanaf chassisnummer 297711 zit er 0035450005, vervangen door 0035452405 in, of 0025455205, vervangen door 0025459205, vervangen door 0035451705, vervangen door 0035452405.

Het verschil lijkt het toerental, waarbij de begrenzing in werking treedt, te zijn (6350, 6450 of 6550 toeren per minuut).
Als je de auto niet mishandelt lijkt het me dat je daar geen last van hebt.

De 0035452405 is in China te koop voor pakweg 25 tot 35 dollar: http://www.aliexpress.com/wholesale?Sea ... 0035452405
Verzending uit China kan wel tot een maand duren, dus niet echt geschikt als je er haast mee hebt.
Optimum aut nihil.
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983

Berichtdoor Marcel1974 » 08 maart 2015, 15:38

Zo het is een zeer mooie dag om te toeren dus de oplossing van het direct doorverbinden van 87 en 30 uitgevoerd in de praktijk. Auto pruttelt eerst nog wel even maar dan is het ook helemaal voorbij. Hij houdt niet meer in en trekt goed. Na een lange rit te hebben gemaakt even gestopt en gelijk de verbinding eraf gehaald aangezien de pomp continue loopt. Na 45 minuten auto opnieuw gestart. Even pruttelen bij stationair, kan zijn dat de stappenmotor vervuild is?? Daarna weer goed rijden en goed oppakken. Geen moment van inhouden gehad. Kan dus wel concluderen, dat het relais de hoofd oorzaak is.

@ Douwe, de weerstand was in een aantal busjes niet zo sterk als in andere, heb de test gedaan met het boortje. Hoe kan je deze bussen het beste weer strakker krijgen of kan dat niet. Ga morgen denk ik een nieuwe relais bestellen of bij dealer of in china, maar dan moet ik dus langer rijden met de noodoplossing. ;)
Marcel1974

Berichtdoor Douwe » 08 maart 2015, 16:08

Ik gebruik een hele dunne priem (dunneschroevendraaier en deze een lange punt op slijpen)en probeer die bij de aanzetting van de busjes er in te drukken
omdat de busjes daar het zwakste zijn .
soms gebeurd het dat je dan door schiet en het busje te ver vervormd is
dit los ik op door een conus aan het boortje te slijpen en deze er in te stoppen.
zodat de ergste vervorming weer ongedaan is gemaakt
is een kwestie van zon 5 min werk mits je het juiste gereedschap hebt
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Marcel1974 » 09 maart 2015, 08:11

Dank je Douwe, ga ik dat van de week ook even doen op een avond. Wordt vervolgd
Marcel1974

Berichtdoor Marcel1974 » 10 maart 2015, 19:47

Vandaag een relais geprobeerd en het is wel beter, maar nog niet echt top. Bij Kickdown is het nog steeds stil vallen. Heb het idee dat het met de rechtstreeks doorverbinding beter was dan met een relais. Denk dat er toch redelijk wat speling op de busjes zit. Vooral de busjes van de stroom en massa zijn wat aan de ruime kant. Had nu niet echt de juiste priem bij de hand. Was wat te dik. Hij stonk ook na het proefrijden met relais erg naar benzine dat had ik met de doorverbinding niet. Nu ik er over nadenk had ik dat met het oude relais ook. Enig idee hoe dit dan kan. Nog een vraag die stappenmotor doet die ook wat met stationair toerental. Zie dat er wel vrij dikke slangen aanzitten, maar de werking ervan is mij nog niet heel bekend. Hopelijk van het weekend weer verder op speur toch. Er moet toch iets zijn dat je plaagt. ;)
Marcel1974

Berichtdoor Douwe » 10 maart 2015, 20:02

zitten de slangen van de stappen motor er wel goed in of op
bij een minimum van lekkage heb je al problemen
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Marcel1974 » 10 maart 2015, 20:34

Slangen zijn erg oud zo te zien. Zal ze er eens afhalen en dan nieuwe bestellen denk dat dat wel goed is.Zie deze slangen niet staan bij steronderlen. Heb jij hiervoor nog een adres Douwe?
Marcel1974

Berichtdoor Leeflang » 10 maart 2015, 20:58

De slangen kun je bij de dealer halen voor nog geen 10 euro per stuk (nummers 1030940482 en 1030941382).

Van het relais moet je je overigens niet te veel voorstellen, het is niet veel meer dan een veredelde schakelaar die de benzinepomp(en) inschakelt als de motor moet lopen en uitschakelt als de motor uitgezet wordt of afslaat of te veel toeren draait.
Het relais zorgt bovendien voor het inschakelen van de koude start injector, misschien dat je daar vandaan benzinelucht rook.
Optimum aut nihil.
Leeflang
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1983

Berichtdoor Marcel1974 » 10 maart 2015, 22:10

Dank je leeflang ga de slangen bestellen bij de dealer kan ik ze vh weekend vervangen en de stappenmotor schoonmaken. Nog tips wat te doen qua reinigen?
Marcel1974

Berichtdoor Marcel1974 » 25 maart 2015, 20:07

Sorry voor de late reactie, maar was druk met de koop van een andere door de weekse auto die ik uit Duitsland heb gehaald, daarnaast druk op het werk.

Heb inmiddels het relais vervangen en met dank aan Douwe de busjes wat strakker gemaakt. Dat is dus nu allemaal goed. Hij slaat iig nu niet meer af :grin: , maar hij blijft raar lopen. Dus vanavond de stappenmotor gedemonteerd en in de remmenreiniger gezet. Uiteraard alleen het gedeelte wat mechanisch is. Daarnaast nieuwe slangen gehaald bij de dealer. Zal die morgen dan gelijk gaan vervangen. Daarnaast ook een nieuwe slang gekocht voor bovenop de luchtfilter bak en naar het blok.

Dan weer eens kijken hoe het er voor staat. Daarna ook sowieso even naar de plaatselijke dorps garage om te kijken hoe het Co ervoor staat. lees dat dat ook wel een reden van slecht lopen kan zijn.

wordt vervolgd
Marcel1974

Berichtdoor TeunBong » 25 maart 2015, 22:20

Na de remmenreiniger wel ff WD40 erin want remmenreiniger maakt erg schraal.
TeunBong
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 560SEL

Berichtdoor Marcel1974 » 25 maart 2015, 23:30

Dank je zal ik doen. Laat het vannacht lekker inweken.
Marcel1974

Berichtdoor Marcel1974 » 26 maart 2015, 21:32

Goed vandaag de stappenmotor gereinigd weer terug geplaatst en wat voorzien van wat WD40 voor de smering. Tevens de slangen vervangen van de stappenmotor. Tevens de ontluchter boven op het luchtfiler vervangen.

Het schijnt allemaal wel wat beter te worden maar het blijft een raadsel hoe het nu kan. Soms rijdt hij als of er niks aan de hand en een volgende keer hort en stoot hij als of hij dan toch geen brandstof krijgt of ergens vacuüm lekt. Heb links en rechts wat remreiniger gespoten maar daar werd het niet anders van. Heb vandaag wel CO laten controleren en daar kwamen de volgende cijfers uit. Heb daar niet veel verstand van, maar misschien iemand op het forum wel.

CO 0,02 %
CO2 15,2 %
HC 67 PPM
02 0,00

Wat ik begreep is dat de onverbrande gassen vrij hoog is en dat varieert soms wel richting 88. Kan dat verklaren dat hij soms zo slecht loopt? Het CO was verder goed volgens de garage en vooral niet aanzitten. Hoor graag als iemand nog ideeen heeft aangezien ik zo langzamerhand alles wel heb vervangen volgens mij wat er mee te maken kan hebben. Hij staat trouwens op S met de selector voor brandstof dus dat moet ook goed zijn en ik tank als het even kan V power of gewone shell dus dat moet ook goed zijn. Misschien toch nog een keer preventief brandstof filter vervangen. Is vorig jaar januari gedaan??

Ik hoop dat er iemand met het ei van columbus is :grin: :grin: :grin: blijft leuk z'n mooie beauty met zijn nukken. Fantastische wagen voor de rest.
Marcel1974

Berichtdoor Douwe » 26 maart 2015, 21:41

binnen in de spinnen kop zit een plunjer
deze zou normaal goed uit moeten komen
maar het wil wel gebeuren dat deze wat blijft hangen en daar door is je lucht brandstof mengsel op dat moment niet in verhouding
je kan hem even demonteren goed schoon maken en weer terug monteren
brandstof pomp die het soms niet doet kan ook je probleem zijn
kan aan solderingen in het relais liggen of slechte verbindingen in de montage voet
zeg maar slechte contact busjes even met een boortje van dezelfde diameter als de pootjes van het relais in alle contact busjes voelen of deze goed de boor vast houden
als dit het geval is dan is daar niks mee aan de hand
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Marcel1974 » 26 maart 2015, 21:53

Hallo Douwe,

Die plunjer zie je die zo zitten of heb je er een foto van?

Wat betreft relais dat heb ik vervangen en de busjes heb ik op jouw advies al wat strakker gemaakt dus dat is het niet meer. Denk dan idd nog aan de pomp of aan die plunjer. Ben benieuwd naar de plunjer in de spinnenkop. Hoop op een foto zodat ik het wat beter kan zien en begrijpen :???:
Marcel1974

Volgende

Keer terug naar Techniek