[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
storing elektrisch verstelbare hoofdsteun. : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 24 nov 2024, 22:00

storing elektrisch verstelbare hoofdsteun.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

storing elektrisch verstelbare hoofdsteun.

Berichtdoor FreddyV » 13 maart 2015, 13:10

Heren,

Ik heb een storing mbt de elektrisch verstelbare hoofdsteun van de bestuurdersstoel.
Heeft recent nog gewerkt, staat in de hoogste stand, en doet nu niets meer.
Als ik het schakelaartje, hiervan bedien , hoor ik als ik achter de stoel zit een klikje rechtsonder bij een de motor die rechts in de stoel zit gemonteerd. De linker motor moet de hoofdsteun bedienen maar daar hoor ik niets.
De schakelaar werkt dus. Zit er nog iets van een relais, bij die rechter motor. Want zo klinkt dat klikje.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

groeten Freddy
FreddyV
Silver Boarder
Silver Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1984
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Re: storing elektrisch verstelbare hoofdsteun.

Berichtdoor Jjvn123 » 13 maart 2015, 17:18

Hoi Freddy,
Ik zou even het achterpaneel van de stoel eraf halen. Helemaal onderaan zitten L en R 2 kruiskopschroeven, die eruit en dan het paneel voorzichtig naar onderen wiebelen. Bovenaan valt ie alleen maar in 2 klemmen.
Dan kun je het mechanisme zien van de hoofdsteun. Soms gebeurt het wel eens dat die witte plastic tand-banen uit elkaar vallen. Of de steun zit een beetje klem in de hoogste stand en de motor krijgt hem net niet naar beneden. Duw hem met de hand wat naar onderen terwijl je het knopje bedient. Misschien komt ie los.
Het relais (eventueel nog met memory functie) zit geheel onder de zitting.
Succes.
Jjvn123

Berichtdoor FreddyV » 13 maart 2015, 19:21

Bedankt voor je reaktie,

k ga dat proberen, had de achterkant al los dus dat is geen probleem.
ik hoor dus toch dat relais (stoelen hebben memory) klikken.
De motor deed volgens mij helemaal niets. Ik ga morgen even kijken.
FreddyV
Silver Boarder
Silver Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor FreddyV » 11 apr 2015, 16:55

Met een spanningszoeker gekeken en er stond stroom op de motor zodra ik het knopje bediende.
Motor van de hoofdsteunverstelling bleek niet meer te werken. Andere motor ingebouwd en oude kabel gebruikt.
Reden was dat twee draadjes aan de motor solderen veel minder werk was dan de hele kabel vervangen. Het gedeelte voor de memorie functie was met drie schroefjes vervangen en overgezet. Alles werkt weer zo het moet werken. :cool:
FreddyV
Silver Boarder
Silver Boarder

Roepnaam:

Keer terug naar Techniek