door Peter R. » 30 jul 2015, 11:18
Seafoam is, in essentie, een mengeling van diesel of kerosene, naphta en isopropylalcohol (IPA). Ik heb het reeds gebruikt in benzine (rechtstreeks, niet via de tank) en een versnellingsbak. Zoals verwacht kan worden als je solvent in een vieze motor kiepert komt er dan een hele hoop rommel uit.
Bij een automaat is het niet zonder risico. Ja, er komt een hoop rommel los, maar die KAN de galerijen gaan verstoppen, zeker bij een ouder exemplaar dat nooit fatsoenlijk onderhoud heeft gehad en waar dus dikke klompen rotzooi in loskomen.
Bij (benzine) motoren gebruik ik het door het rechtstreeks (eventueel gemengd met benzine) in de toevoerleiding van de motor te teken, dus NIET door het in te tank te kieperen.
Het is een goed product als je een beetje verstand hebt van auto's. En redelijk gevaarlijk in handen van een volslagen amateur, tenzij je netjes de handleiding volgt, maar dan werkt het m.i. niet optimaal.