[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Radio (verloop)stekkers : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 24 nov 2024, 18:49

Radio (verloop)stekkers

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Radio (verloop)stekkers

Berichtdoor relaxed » 13 aug 2015, 12:41

Ja eindelijk, de 560 staat voor de deur!

Met wat hulp heb ik de originele Becker Mexico 2000 - Typ 1430 er voorzichtig uitgehaald. Die bewaar ik voor als ik de auto ooit weer eens wil verkopen. Nu wil ik graag een Becker DTM plaatsen, echter de stekkers zijn totaal anders. Zie de foto's.

Weet iemand of er verloopstekkers in de handel zijn? Zo niet, is er dan een schema beschikbaar waarop precies staat uitgelegd welke draad waarvoor staat in de huidige situatie?

Groeten,
Remco
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
relaxed

Re: Radio (verloop)stekkers

Berichtdoor EricH » 13 aug 2015, 13:28

Hallo Remco,

Je klus is wat groter dan je waarschijnlijk vooraf dacht.
De Becker 1430 is namelijk een radio met bedieningsdeel in het dashboard, en versterker en tuner in de kofferbak.
Die witte DIN plug op de foto zorgt voor de verbinding tussen die twee, en daar zit o.a. een een datalijn in waar een andere radio helemaal niets mee kan.

Heb je ook een fader knop (voor/achter) voor de luidsprekers in je middenconsole zitten (in de buurt van de automaathandel) ?
Zo ja, dan kun je de speaker-uitgang van je nieuwe radio verbinden met de speakers die aan die fader knop zijn verbonden. Daarmee omzijl je wel de eventuele subwoofer, mocht je auto daar af-fabriek mee zijn uitgerust.
En dan moet je ook nog de kabel voor antenne-signaal van achter in de kofferbak (bij de tuner-versterker unit van de combo) doortrekken naar voren.

Voor het voedingsstekkertje bestaan verloop blokjes van "oude" Becker stekker naar de ISO stekker (de A-stekker) op je nieuwe Becker.

Maar, waarom hou je het geheel niet origineel? Is altijd goed voor de waarde van de auto. Een mooie 560 verdient dat zou ik zeggen. ;-)

Groet, Eric.
EricH

Berichtdoor Walllie » 13 aug 2015, 13:45

verkoop je die complete 1430 ???
zo ja heb ik wel intresse
en evt ook nog wel een originele becker uit 1988 er bij zodat ie bij verkoop weer netjes is
Walllie
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee

Berichtdoor relaxed » 13 aug 2015, 14:14

Hallo Wallie, nee ik hou de 1430 graag bij de auto.

Hallo Eric, hartelijk dank voor jouw uitgebreide antwoord. Het is inderdaad gecompliceerder dan verwacht. Ik ga even een kijkje nemen in de kofferbak.

Het is de bedoeling die DTM zo in te bouwen dat alles weer makkelijk terug naar de 1430 kan.

Die fader knop heb ik inderdaad.

Verloop blokjes van "oude" Becker stekker naar de ISO had ik inderdaad al gevonden op internet, maar ik kon die DIN plug niet thuisbrengen. Dank zij jouw antwoord nu wel.

Eerst eens even goed kijken en dan trek ik mijn plan verder.

Groeten,
Remco
relaxed

Berichtdoor relaxed » 13 aug 2015, 22:36

Volgende vraag: Is het wellicht mogelijk om een CD wisselaar aan te sluiten op de originele combinatie van headunit en versterker?
relaxed

Berichtdoor Douwe » 14 aug 2015, 06:42

Als dat kan dan heb ik nog een wisselaar liggen met dingen kabel erbij
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 420SE
LPG: Ja

Berichtdoor EricH » 15 aug 2015, 00:05

Hallo Remco,

Ja, je kunt met de BE1430 ook de Becker CD wisselaar aansturen. Je hebt dan wel de Becker Silverstone BE0980, BE0981, of BE0982 nodig.
Die kun je op de versterker achterin aansluiten met een kabeltje met DIN pluggen, en de headunit ziet die dan automatisch,
En dan heb je een heel mooie set. :-)

Groet, Eric
EricH

Berichtdoor Gerko » 15 aug 2015, 08:42

Weet niet of het voor deze radio ook geld maar lijkt me wel. Ipv een cd wisselaar sluit je een interface aan die gezien wordt als wisselaar. Je kunt dan mp3 afspelen vanaf usb en er zit ook een 3,5mm jack aansluiting op met kabeltje zodat je muziek vanaf bijv je smartphone kunt afspelen. Zo heb ik het met een yatour interface in mn dashboard kastje en dat werkt super!

Je sluit het aan door de stekker in de C kammer te monteren, meer niet
Ik ben niks nieuwsgierig, maar ik wil gewoon alles weten!
Gerko
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300SDL
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor EricH » 15 aug 2015, 14:18

Gerko,

Dat gaat op voor de moderne Becker radio met ISO stekkers (A, B en C, zie het plaatje verder naar boven met de stekker layout van de 'moderne' Becker.
Hier kun je niets mee met de Becker BE1430.

Ik heb zelf nog niet een Yatour interface uitgeprobeerd, maar het ziet er goed opgezet uit:
http://www.carinterface.nl/yatour-usb-s ... our&page=2
Gezien de beschrijving past dit duidelijk niet op de oudere Beckers (2000 serie b.v.). Ik ben nog geen Yatour interface tegengekomen met de ronde DIN plug die achter in de BE1430 past. Maar moet er bij zeggen dat ik nog niet hard gezocht heb. Als iemand weet dat die er zijn hoor ik dat graag.

Groet, Eric.
EricH

Berichtdoor relaxed » 15 aug 2015, 19:41

Eric, bedankt weer! Ik ga eens nadenken wat ik de mooiste oplossing vind. Zodra ik iets heb bedacht meld ik me hier.
relaxed

Berichtdoor Gerko » 15 aug 2015, 20:02

Ik ging uit van de Becker dtm die hij wil gaan monteren. Daar past het waarschijnlijk wel op zoals op de sticker te zien is.
Gerko
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor relaxed » 15 aug 2015, 20:06

Gerko, ja dat klopt inderdaad; bij die DTM zou dat zeker gaan. Ik twijfel nu echter of ik die DTM überhaupt wel ga gebruiken.
relaxed

Berichtdoor relaxed » 16 aug 2015, 18:31

Ik geloof dat ik een oplossing heb gevonden in de Mexico 876 Diversity; die lijkt dezelfde aansluitingen te hebben als de Mexico 1430 en heeft een CD speler! Dan hoef ik dus alleen de headunit maar te wisselen en heb ik alles wat ik hebben wil.
relaxed

Berichtdoor EricH » 16 aug 2015, 23:17

Gerko,

Heb jij al een Mexico (Diversity) Compact Disc in huis, of heb je die op het Internet gezien en wil je die aanschaffen?
Mocht je die nog willen kopen, let er dan op of CD's prima afgespeelt worden.
Ik heb ergens gelezen dat er geen vervangingsonderdelen verkrijgbaar zijn voor deze eerste serief CD-loopwerken.

Groet, Eric.
EricH

Berichtdoor relaxed » 18 aug 2015, 13:47

Hallo Eric,

Hij stond te koop voor relatief heel weinig geld als je naar de prijzen op ebay.de kijkt. Ik heb daar prijzen gezien tussen de € 500 en € 1.200. In veel gevallen wel met de aparte versterker erbij.
Deze was zo goedkoop dat ik de gok wel aandurfde. Hij komt ergens eind deze week binnen en dan laat ik hier wel weten of e.e.a. werkt zoals gehoopt.

Groeten, Remco
relaxed

Berichtdoor relaxed » 18 aug 2015, 13:54

Wat betekenen trouwens die codes op de sticker aan de zijkant? Iemand enig idee?
relaxed

Berichtdoor Gerko » 18 aug 2015, 21:21

Kijk dit is wel lekker tijds origineel. Ik ben meer van er hoort een becker in dan zoek ik een becker met navigatie en Bluetooth. Maar wel een becker! Ik heb de i dianapolis pro met geel display en daar achter dus een yatour. Maar eerlijk is eerlijk de jouwe is mooier zeker i.c.m. de ori versterker combinatie!
Gerko
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Keer terug naar Techniek