[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
olie lekkage : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 24 nov 2024, 17:02

olie lekkage

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

olie lekkage

Berichtdoor RoelofCindy » 05 sep 2015, 19:28

Hoi leden van dit mooie forum.
Ik heb een vraag over mijn W126 500SEL.
Ik ben vandaag ff een stukje aan het proefrijden geweest omdat mijn automaatbak niet goed schakelde(nog steeds niet).
Toen ik de auto op de oprij bokken zette zag ik dat er (zwarte) olie uit de gleuven van de bak kwamen waar de koppel omvormer zit.
Nu denk ik dat het de keerring is tussen motor en bak omdat mijn oliepeil ook gezakt was.
Kan ik deze op de oprij bokken vervangen of heb ik echt een hefbrug nodig?
Moet bij het demonteren van de bak ook het blok er uit?
Ik heb al veel gelezen om het forum maar hier kwam ik niet uit.
Het zal een lastige klus worden maar wie niet waagt wie niet wint.
Ik hoor het graag van jullie .

alvast bedankt.

Gr. Roelof
RoelofCindy

Re: olie lekkage

Berichtdoor ElGriffo » 05 sep 2015, 20:29

Kijk even bij de topic van poekas bij goede diagnose gevraagd .

Daar staan foto van de achterste krukas keering . Let wel op er zit links een afwatering gaatje van de motor daar kan ook olie uit lekken .

De bak op de stoep verwijderen , respect wanneer je dat lukt . Zelfs met brug Onder baksteun is het al bijna niet te doen.
Met brug en bakkrik is het goed te doen maar mog steeds veel werk . Want ook je uitlaat moet er onder uit .

Ik zou eerst alles goed schoon spuiten en dan nog een keer een goede diagnose stellen
ElGriffo

Berichtdoor Douwe » 05 sep 2015, 21:27

De bak op oprijbokken demonteren is geen aanrader.
Voor je de bak los haalde .
Kijk eens boven de bak een cilinderkoppaking wil nog wel eens lekken.
Ik heb ook al eens een bak gedemonteerd bleek niks met de keering die een jaar daar voor al was vervangen aan de hand te zijn.
Was de koppakking die lekte de olie liep op de 1 of andere manier tussen bak en motor Door om dan aan de onderkant eruit te lekken.
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja

Berichtdoor Neerven » 06 sep 2015, 08:43

Welk niveau was gedaald? Bakolie of motorolie. Demonteren zonder brug kan wel (heb het al eens gedaan) maar dan is het wel handig als je met 2 man bent.
Neerven
Moderator
Moderator

Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor RoelofCindy » 06 sep 2015, 09:14

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb gisteren achter het blok gekeken bij de kop pakking en zag dat hij daar kurk droog is.
Ik heb de olievuldop en het peilstok eruit gehaald om te zien of daar geen drap aanzat(koffiemelk kleur) en dat was niet het geval.
De motorpeil van het blok was gezakt.
Als ik het begrijp is het verstandig om de klus op een brug te doen.
Ik ga deze week eerst alles maar eens schoon maken om proberen te zien waar de olie nu echt weg komt .

Gr. Roelof
RoelofCindy

Berichtdoor ElGriffo » 06 sep 2015, 09:50

Links zie j e op de afbeelding een klein gaatje zitten , daar lopen alle vloeistoffen door die in de V terecht komen
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
ElGriffo

Berichtdoor Douwe » 06 sep 2015, 11:00

dus een lekkende klepdekselpakking die aan de binnen kant van de V lekt kan ook de oorzaak zijn :handgestures-thumbup:
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
LPG: Ja

Berichtdoor ElGriffo » 06 sep 2015, 11:32

Precies :handgestures-thumbup:
ElGriffo

Berichtdoor RoelofCindy » 01 okt 2015, 19:07

Ik heb een sterk vermoeden dat de koppakking eruit ligt.
Ik heb de olie op peil gebracht en zag dat de auto niet lekte (dus dacht ik ,dat kan niet bij de keering zijn)toen de auto laten lopen en daar begon hij weer te lekken .
Weet ff geen raad ,maar ik heb er een auto bij gekocht en ga kijken of ik van twee een kan maken.

Gr. Roelof
RoelofCindy

Berichtdoor Gerko » 01 okt 2015, 19:25

Lekkage bij een keerring komt ook pas na het lopen van de motor want dan heb je pas oliedruk.
Ik ben niks nieuwsgierig, maar ik wil gewoon alles weten!
Gerko
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300SDL
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor RoelofCindy » 01 okt 2015, 20:04

Dank je voor de tip.
Ik had net gezien dat er ook olie van boven lekt.
We zoeken nog verder.
Gr. Roelof
RoelofCindy

Berichtdoor Douwe » 01 okt 2015, 20:41

Grote kans dat er wat tussen de Klepdeksel pakking zit
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam: