Het is nu 22 nov 2024, 10:32
Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een andere forum past.
Moderator: Neerven
door Machiel » 16 okt 2015, 18:29
Mijn APK verloopt ergens half februari. In de verplichte winterstop dus. Voordeel: motor (en airco) hoeven geen drie maanden lang stil te staan. Nadelen: kans op pekelwater plus verplicht aanmelden bij belastingdienst i.v.m. tijdelijke ontheffing. Ik denk er nu over om mijn APK te vervroegen naar vlak voor de winterstop. Mijn vraag is: maakt het nu heel veel uit of onze wagens 3 maanden stil staan of twee keer anderhalve maand?
-
Machiel
- Gold Boarder
-
- Berichten: 427
- Geregistreerd: 22 jan 2014, 18:13
- Woonplaats: Prov. Zuid Holland
- Roepnaam:
- Type wagen: 380SEC
- Bouwjaar: 1985
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door Douwe » 16 okt 2015, 22:26
Ik heb er vorig jaar voor gekozen de wagen net voor de APK te schorsen.
En hem eind maart pas uit de schorsing te halen.
Het voordeel
Ik heb na dat de wagen uit de winterstalling komt eerst drie weken de tijd om de motor weer in te rijden remmen weer in te remmen en dan aan het einde van maart weer soepel en goed lopen naar APK.
Het nadeel om voor de winter stop voor APK te gaan is dat als je grote dingen aan wilt pakken je dit niet tijdens de winterstop kan doen als dit voor APK nodig zie zijn.
Het stil staan is niet erg als je maar verse olie in het blok hebt.
Er komt Door korte ritten veel condens (water)in de olie
Die bij stil stand van de motor een verwoestend effect kunnen hebben voor al de nokkenassen worden aardig aangetast.
Ook remolie die aan verversing toe is dus donker van kleur is geworden.
Is een aanrader om dit voor de winterstop te doen.
Omdat ook hier vocht in de olie zit die bij lang stilstand dus kan invreten en vast zitten de remcilinders kan veroorzaken
-
Douwe
- Diamant Boarder
-
- Berichten: 8864
- Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
- Woonplaats: Sexbierum
- Roepnaam:
- Type wagen: 420SE
- Bouwjaar: 1986
- LPG: Ja
door Machiel » 16 okt 2015, 22:58
Toevallig moet ik binnenkort weer olie verversen. En ook de remvloeistof is aan vervanging toe. Dus dat doe ik dan mooi vlak voor de winterstop. Dan moet ik er alleen nog af en toe aan denken om de aircopomp met de hand een paar slagen rond te draaien. Zo krijgen de gevoelige delen toch een beetje smering.
-
Machiel
- Gold Boarder
-
- Berichten: 427
- Geregistreerd: 22 jan 2014, 18:13
- Woonplaats: Prov. Zuid Holland
- Roepnaam:
- Type wagen: 380SEC
- Bouwjaar: 1985
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten