In 2016 mag ik met mijn auto de binnenstad niet meer in... mijn Benz is wel uitgerust met een katalisator/lambda (achteraf ingebouwd bij Mercedes Benz dealer 1992 in Duitsland).
Maar ik heb niet de aanduiding U9 op het kenteken,daarom heb ik een vraag gesteld op de site gezonderelucht.nl en kreeg dit als antwoord:
Bedankt voor uw e-mail. Hierin geeft u aan dat uw auto is uitgerust met een katalysator met lambdasonde en vraagt hoe u ervoor kunt zorgen dat u nu wel de milieuzone in mag komen.
Wanneer u denkt dat uw auto vergelijkbaar of schoner is dan op basis van de DET mag worden verwacht, dan kunt u een langdurige ontheffing aanvragen voor de milieuzone. Voor voertuigen waarvoor deze aanduiding niet is vastgelegd bij de RDW beoordeelt de gemeente of de uitstoot van de auto vergelijkbaar of schoner is dan op basis van de leeftijd van de auto mag worden aangenomen. Voor deze beoordeling is ‘bewijsmateriaal’ nodig. Dit kan zijn:
• Een typekeuringsbewijs van de dealer of fabrikant van je auto waaruit blijkt dat deze schoner is dan verwacht. Uit dit bewijs moet de Euroklasse van je auto blijken. Of dat de auto een geregelde katalysator heeft met de aanduiding E2, K6-G of U9.
• Een typekeuringsbewijs van een door de RDW erkende instantie. Bijvoorbeeld TüV of Horiba in Duitsland. Uit dit bewijs moet de Euroklasse van uw auto blijken. Of dat de auto een geregelde katalysator heeft met de aanduiding E2, K6-G of U9. Let op: Het zelf laten keuren van uw auto kan duur zijn.
• Een verklaring van een BOVAG-erkende garage. Hierin moet staan dat deze garage een TüV-gecertificeerde ombouwkit heeft geïnstalleerd in uw auto. Uit de TüV-certificering moet blijken dat verwacht wordt dat de auto na installatie van de complete ombouwkit minstens zo schoon is als Euro-1 (benzine/LPG) of Euro-3 (diesel).
• Een verklaring van een door BOVAG-erkende garage dat er nieuwe(re) onderdelen zijn geïnstalleerd in de motor of het uitlaatgasnabehandelingssysteem. Het moet gaan om onderdelen die standaard in auto’s zijn ingebouwd met een typekeuring Euro-1 of hoger (benzine/LPG). Of Euro-3 of hoger (diesel).
Indien nodig legt de gemeente Rotterdam uw bewijsmateriaal voor aan een onafhankelijk partij die ons adviseert. Een langdurige ontheffing kost 178,20 per aanvraag. De ontheffing is onbeperkt geldig.
Vanaf 1 januari 2016 kunt u digitaal een aanvraag doen. Wilt u deze langdurige ontheffing al eerder aanvragen? Stuur dan een e-mail naar
gezonderelucht@rotterdam.nl.
Ik hoop dat ik uw vragen voldoende heb beantwoord. Wilt u meer weten over de milieuzone? Kijk dan op
http://www.gezonderelucht.nl.
Wilt u op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief via
http://www.gezonderelucht.nl.
Met vriendelijke groet,