[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Klepstoters vervangen : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 24 nov 2024, 13:25

Klepstoters vervangen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Klepstoters vervangen

Berichtdoor NickBenz » 13 feb 2016, 19:05

Goedemiddag forummers,

Onlangs heb ik het wagenpark aangevuld met een (voor de prijs zeker) keurige 420SE.
In mijn enthousiasme ben ik dan ook meteen gaan rijden, wetende dat de auto een behoorlijke tijd heeft stilgestaan.
Opeens viel de auto uit, en na enige tijd startte deze ook gewoon weer. Nu kwam er wel een hele, hele nare tik uit de linkerkleppenbank.
Toch vrij zeker dat ik een benzine, en geen dieselauto gekocht heb dacht ik dan ook meteen aan de klepstoters.
Heb wel even op internet en het forum afgezocht, maar kon geen duidelijke beschrijving vinden van hoe deze vervangen moeten worden.
Moet hiervoor de nokkenas aan de kant? Of kan iemand wellicht een duidelijke beschrijving posten van het proces?

Alvast bedankt allemaal :grin:

De groeten!
NickBenz

Re: Klepstoters vervangen

Berichtdoor Douwe » 13 feb 2016, 19:51

Je hebt hier een speciale klep lichter voor nodig.
En om de klepspeling af te kunnen stellen heb je een speciaal stuk meet gereedschap nodig en verschillende diktes vulpaatjes.
Ik kan je daar desnoods bij helpen ik heb de gereedschappen ervaring en het benodigde vervanging matriaal liggen.
Tuimelaars hydrostoters smeerleiding klips Klepdeksel pakkingen stelplaatjes enz
Laatst bijgewerkt door Douwe op 13 feb 2016, 21:59, in totaal 1 keer bewerkt.
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja

Berichtdoor RD500SEC » 13 feb 2016, 23:35

Voordat je verder rijdt kan je het beste de klepdeksels lichten en het inwendige inspecteren.

Kijk zoals al genoemd naar de smeerleidingen, nokkenassen, maar ook zeker naar de ketting rek en de ketting geleiders/ spanner. Klepstoters gaan niet van het ene op het andere moment kapot over het algemeen.
In welk deel van Nederland woon je?
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor NickBenz » 14 feb 2016, 14:08

@Douwe, bedankt voor het aanbod! Als het zover is stuur ik je wel even een berichtje, moet alleen even kijken hoe ik de auto die kant op krijg.

@Richard, ik woon in de buurt van Alkmaar. Denk ook niet dat ze kapot zijn trouwens, maar eerder helemaal volgebaggerd met oude olie. Volgens de verkoper was de auto in goede originele staat (met 388dkm op de teller, maar spinde als een jong poesje), het zou me echter niks verbazen als de olie ook nog origineel is.. Is het trouwens wel mogelijk dat de nokkenas van het ene op het andere moment verslijt? Geluid komt wel duidelijk van (vanuit de grille gezien) linksachter. Mijn idee was om ze te reinigen leeg drukken en wellicht vervangen indien nodig, maar buiten het veertje onderin kan er volgens mij weinig stuk aan die dingen.

De groeten!
NickBenz

Berichtdoor NickBenz » 14 feb 2016, 14:22

Zal even kijken of ik van de week foto's kan maken van de nokkenas, of is dat zo snel niet te zien?
NickBenz

Berichtdoor Douwe » 14 feb 2016, 18:22

Als je olie gaat vervangen hou het dan bij 15 w40 mineralen olie.
Heb al meerdere wagens gehad waar de motoren gingen tikken op synthetische olie en waar dan in no time de kleptuimelaars op waren.
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor NickBenz » 16 feb 2016, 15:31

Zonet even bij de garagehouder langs geweest om te vragen of transport naar jou Douwe eventueel mogelijk is (mocht dit nodig zijn), en dat kan. Wat zou jij verder voor olie aanraden Douwe? En hoeveel liter gaat erin?

En mocht je in de buurt zijn Richard, zou het top vinden als je even mee kan kijken. Dan weet ik in ieder geval wat er mis mee is.

Allemaal in ieder geval al bedankt voor de hulp, top mannen!

Groetjes!
NickBenz

Berichtdoor Douwe » 16 feb 2016, 15:41

Ik zou mineralen olie 15 w40 aanraden .
Ik gebruik zelf van kroon olie de biturbo verkrijgbaar bij
http://Www.steronderdelen.nl
Hier kan je voor weinig een compleet onderhoud pakket bestellen indien nodig
Ik hoor het wel wanneer je langs denkt te komen.
Ik zou in ieder geval niet onnodig met hem rijden om extra schade te voor komen.
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder

Roepnaam:

Keer terug naar Techniek