door Rangeboom » 14 jun 2016, 12:26
Klopt wel aardig wat je daar zegt Douwe.
Alleen kan je de moer ook te vér terugdraaien, dan wil het in deellast allemaal niet meer.
Weer een avond druk in de weer geweest bij Vakgarage kammeraad, aan de testkast.
Ok, helaas geen meetwaarden gekregen via dit forum, maar ik wil toch even wat ervaringen kwijt, wie weet heeft iemand daar wat aan.
Na het vervangen van het keerringetje bovenop de afstelschroef van de plunjer, heb ik kennelijk niet zorgvuldig genoeg de afstelling gemarkeerd.
Hierdoor was de rustpositie, de diepste stand van de plunjer, kennelijk versteld geraakt.
Na heel veel googelen vond ik ergens, dat de diepte meestal tussen de 0.4-0.5mm bedraagd.
Dit terwijl ik zelf 0.26 had genoteerd en in eerste instantie ook zo had afgesteld.
Met deze instelling kreeg ik echter het co stationair wel prima afgeregeld, maar wilde de motor dan in deellast vrijwel niet in toeren klimmen.
Bovendien viel het me op, dat de stuwschijf bij stationair draaien en perfect afgesteld co, wat verder openstond dan normaal...
Toen de moer verdraaid naar 0.4 mm: helemaal kak!
Co niet beneden de 5a6% te krijgen, deellast prima.
De afstelling moest er dus ergens tussenin zitten.
Weer de boel er af, moer verdraaid naar 0.29 en weer starten.
Co nu goed te krijgen, maar nog nét niet helemaal fijn in toeren klimmen.
Weer gedemonteerd, nu op 0.31 afgesteld.
BINGO!
Kortom; wie ooit de centrale afdichting onder de plunjer wil vervangen: MARKEER ZEER ZORGVULDIG DE POSITIE VAN ZOWEL CENTRALE MOER ALS DE BORGMOER t.o.v. elkaar EN t.o.v. het huis.
Nu zullen er nog verdere controles en eventueel instellingen gedaan moeten worden.
Het is te verwachten dat de stuwschijf-positie potmeter niet meer helemaal perfect zal staan, want de kans is groot dat de stuwschijf wellicht in een fractioneel andere positie is beland.
Wordt nog wel een freubelwerkje denk ik.