[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Multimeter en daadwerkelijk meten : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 23 nov 2024, 17:46

Multimeter en daadwerkelijk meten

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Multimeter en daadwerkelijk meten

Berichtdoor Arjan » 26 jun 2010, 19:24

Heren,

Hier een vraag van iemand die weet dat stroom uit de muur komt, een batterij of een accu. Meer niet.

Omdat ik vermoed dat de accu wel eens iets minder levert dan plm 14 volt heb ik vanmiddag een multimetertje gekocht.

Zojuist in een dappere bui de handleding doorgenomen en eens een meting gedaan.
Volgens de handleiding zou de meter op de 200m stand moeten staan (zie foto hieronder).

Ik heb beide kabeltjes tegen beide polen van de accu aangehouden. Niet gehinderd door plussen en minnen, rood en zwart.

Ik zag heel even 14.1 oplichten in scherm en daarna 0.0
Nu blijft het apparaat op 0.0 hangen als ik de polen van de accu aanraak met de stiften van de multimeter.

Heb ik'm nu in 5 minuten gemold of doe ik wat verkeerd ?
Oja, de kabels zijn natuurlijk nog net in beeld en aangesloten zoals hier te zien rechts onder.

Gr.
Arjan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Wie remt heeft energie verprutst...
Avatar gebruiker
Arjan
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1191
Geregistreerd: 16 sep 2008, 20:02
Roepnaam:
Type wagen: 300SE
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Multimeter en daadwerkelijk meten

Berichtdoor wre » 26 jun 2010, 20:40

Hoi,

Wat goed zou kunnen helpen is als je de draaiknop bij het getal 20 naast de gele V met de stippellijn zet. Nu ben je Amperes aan het meten en geen spannig.

Let gelijk even op dat je de pennen goed op de multimeter aansluit, dus zwart op zwart (COM) en rood op de aansluiting waar onder andere een V teken bij staat.

Misschien ten overvloede, maar als je niet weet wat een multimeter doet dan kan je jezelf goed bezeren met zo'n ding. Doe voorzichtig dus!
wre
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 23 maart 2010, 13:07
Woonplaats: Utrecht
Type wagen: 380SE
Bouwjaar: 1981
LPG: Ja


Re: Multimeter en daadwerkelijk meten

Berichtdoor GuusT » 26 jun 2010, 21:05

Het linker gedeelte van de schaal is voor wissel of gelijk stroom dus je meter hoort voor 12 volt metingen op het cirkeltje te staan.
Overigens is het wel zo dat je bij stli staande motor slechts 12 volt meet en bij draaiende motor behoor je tussen de 13 en 14.5 volt te meten,
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
GuusT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 862
Geregistreerd: 25 nov 2009, 22:32
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Multimeter en daadwerkelijk meten

Berichtdoor Arjan » 26 jun 2010, 21:09

Heren,

Thx... volgens mij zei de handleiding ook een setting bij de V.
Waarom ik hem dan strak verkeerd heb staan..... :shock: :shock:

Nou ja.. effe weer naar buiten. Tís nog licht :-)

thx

Morgen komt de vraag waar m'n dynamo zit (in een 300SE '89 en hoe je dat meet :-) )

Gr.
Arjan
Laatst bijgewerkt door Arjan op 26 jun 2010, 21:16, in totaal 1 keer bewerkt.
Wie remt heeft energie verprutst...
Avatar gebruiker
Arjan
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1191
Geregistreerd: 16 sep 2008, 20:02
Roepnaam:
Type wagen: 300SE
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Multimeter en daadwerkelijk meten

Berichtdoor Arjan » 26 jun 2010, 21:15

Okee... 12.71 volt zonder contact.
14.14 bij draaiende motor.

Zegt dit dat de dynamo netjes 14 volt levert of is dat te kort door de bocht ?

Ik vermoed dat ik dermate veel electrisch spul aan kan zetten in de auto dat de accu incl dynamo het niet trekken. (Radio, Parrot MKi9200, TomTom, Airco en wat al niet meer..)

Gr.
Arjan
Wie remt heeft energie verprutst...
Avatar gebruiker
Arjan
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1191
Geregistreerd: 16 sep 2008, 20:02
Roepnaam:
Type wagen: 300SE
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Multimeter en daadwerkelijk meten

Berichtdoor GuusT » 26 jun 2010, 21:25

In principe kun je wel zeggen dat je dynamo het goed doet , het volgende wat je kunt doen is alle elektro aan zetten [ met lopende motor uiteraard] en kijken of je waarde boven de 12 volt blijft .

Guus
Avatar gebruiker
GuusT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 862
Geregistreerd: 25 nov 2009, 22:32
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam:
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1982
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Multimeter en daadwerkelijk meten

Berichtdoor Douwe » 04 jul 2010, 20:14

wat is precies het probleem waar je naar aan het zoeken bent voor een oplossing
als het erom gaat dat je wagen zo nu en dan heel traag start of totaal niet dan zouik het in de accu zoeken
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Multimeter en daadwerkelijk meten

Berichtdoor Arjan » 04 jul 2010, 21:09

Douwe,

Er zijn geen problemen. Tenminste, geen storende.
Ik heb een tijdje gehad dat de auto de neiging had om af te slaan.

Dat lag volgens mij aan een relais wat niet helemaal vast zat in z'n houder.
Nu ben ik gewoon benieuwd of alles werkt zoals het hoort.

Heel soms trilt de motor nog wel eens een beetje. Dat ligt misschien aan een bougie of een bougiekabel ....
Ik ben dus aan het kijken of ik dit soort dingen kan nameten. Ik ben namelijk als het op dit soort zaken aankomt een 0,0.... :-(

Gr.
Arjan
Wie remt heeft energie verprutst...
Avatar gebruiker
Arjan
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1191
Geregistreerd: 16 sep 2008, 20:02
Roepnaam:
Type wagen: 300SE
Bouwjaar: 1989
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Multimeter en daadwerkelijk meten

Berichtdoor Rene500SEC » 05 jul 2010, 13:09

Je laad spanning is meer dan genoeg.

Minimale laadspanning voor een 12volt accu is 13,3,zit het hieronder komt er niks meer bij.

Onregelmatig lopen komt 99,99% echt niet van de laadspanning maar meer van verstuivers,vacuüm,onsteking..

Rene
Rene500SEC
Verbannen
Verbannen
 
Berichten: 2369
Geregistreerd: 30 apr 2009, 19:59
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Multimeter en daadwerkelijk meten

Berichtdoor Douwe » 05 jul 2010, 19:28

oke dus even wat aan het oefenen met meten
gelukkig dus geen problemen :D
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten