Het is nu 24 nov 2024, 08:14
Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.
Moderator: Neerven
door Machiel » 08 maart 2017, 23:37
Er is een uitgebreide how-to over het juist afstellen van het portierraam van een SEC:
Dit weekend wil ik mijn raam gaan vervangen. Ik heb tweedehands een raam gekocht met een nette rail aan de onderkant. Deze was bij mijn oude raam verwrongen, waardoor het raam halverwege bleef steken.
Ik heb de stille hoop dat het vervangen van mijn raam niet automatisch betekent dat ik hem opnieuw hoef af te stellen. Of is dat eerder ijdele hoop? Het lijkt me namelijk een aardig ingewikkelde klus.
-
Machiel
- Gold Boarder
-
- Berichten: 427
- Geregistreerd: 22 jan 2014, 18:13
- Woonplaats: Prov. Zuid Holland
- Roepnaam:
- Type wagen: 380SEC
- Bouwjaar: 1985
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door Douwe » 09 maart 2017, 08:20
Tja het hele raam.mechaniche zal er uit moeten even als de rails waar het raam in glijd.
Dus je ontkomt er niet aan dat het afgesteld moet worden.
-
Douwe
- Diamant Boarder
-
- Berichten: 8864
- Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
- Woonplaats: Sexbierum
- Roepnaam:
- Type wagen: 420SE
- Bouwjaar: 1986
- LPG: Ja
door Machiel » 09 maart 2017, 11:15
Mijn idee was om het "nieuwe" raam inclusief de onderste rail te monteren. Ik was dus niet van plan om die rail van mijn nieuwe raam over te zetten op het oude raam. Maar volgens jou ben ik dan toch sowieso de klos?
-
Machiel
- Gold Boarder
-
- Berichten: 427
- Geregistreerd: 22 jan 2014, 18:13
- Woonplaats: Prov. Zuid Holland
- Roepnaam:
- Type wagen: 380SEC
- Bouwjaar: 1985
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door Frank117 » 09 maart 2017, 11:24
De rail overzetten gaat niet zo vlug lukken.
Stel dat je dat zou doen, moet je heel waarschijnlijk toch alles opnieuw afstellen.
-
Frank117
- Platinum Boarder
-
- Berichten: 1031
- Geregistreerd: 25 jun 2008, 20:17
- Woonplaats: Knokke, België
- Type wagen: 500SEC
- Bouwjaar: 1983
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door Douwe » 09 maart 2017, 18:04
Je zal om het raam te demonteren de volledige mechaniek moeten demonteren en de gelijders aan de zijkant demonteren om het raam te kunnen kantelen.
De rail onder aan het raam mag aan het raam blijfen.
Als je het niet alleen aan durft mag je ook hier langs komen dan doen we het samen .
Ik heb het al een paar keer eerder gedaan
-
Douwe
- Diamant Boarder
-
- Berichten: 8864
- Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
- Woonplaats: Sexbierum
- Roepnaam:
- Type wagen: 420SE
- Bouwjaar: 1986
- LPG: Ja
door Machiel » 09 maart 2017, 18:28
Deze durf ik wel aan op zich.
Alleen moet ik er wat meer tijd voor vrijmaken dan ik eerst dacht. Maar ja, het is ook onze hobby hè!
-
Machiel
- Gold Boarder
-
- Berichten: 427
- Geregistreerd: 22 jan 2014, 18:13
- Woonplaats: Prov. Zuid Holland
- Roepnaam:
- Type wagen: 380SEC
- Bouwjaar: 1985
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door Douwe » 09 maart 2017, 19:50
Je moet het zien als een uitdaging.
Smorgens optijd beginnen met een beetje geluk en goede wil kan het dan zijn dat je een uurtje of 2 later
Hem weer spik en span hebt.
En zit het wel tegen gebruik je wat meer tijd
-
Douwe
- Diamant Boarder
-
- Berichten: 8864
- Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
- Woonplaats: Sexbierum
- Roepnaam:
- Type wagen: 420SE
- Bouwjaar: 1986
- LPG: Ja
door Machiel » 10 maart 2017, 23:30
Spik en span is die nog niet, maar hij zit er in. Het mechanisme kon blijven zitten, maar die geleiders moeten er inderdaad af en worden overgezet naar het nieuwe raam. Dus moet ie sowieso ook weer worden afgesteld, helaas. Hij zit nu zowel te hoog als teveel naar achteren. Morgen weer verder hiermee.
Die oude u-strip was trouwens echt goed gaar! En het viel me ook op dat het raammechanisme behoorlijk losjes aan de deur vast zat.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
-
Machiel
- Gold Boarder
-
- Berichten: 427
- Geregistreerd: 22 jan 2014, 18:13
- Woonplaats: Prov. Zuid Holland
- Roepnaam:
- Type wagen: 380SEC
- Bouwjaar: 1985
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door Frank117 » 11 maart 2017, 00:40
Ik heb al dikwijls meegemaakt dat het raammechanisme los zit. De ruit gaat na verloop van de vele jaren stroef, en daardoor moeilijk naar boven. Het motortje kan zijn kracht niet kwijt aan de ruit, en belast het mechanisme hierdoor meer dan normaal. Soms scheurt er gewoon een stuk metaal uit de binnenste deurplaat.
Het goed afstellen kan veel tijd in beslag nemen. Als je denkt dat het goed is en je gaat rijden heb je dikwijls toch nog windgefluit en moet je nog aanpassen.
-
Frank117
- Platinum Boarder
-
- Berichten: 1031
- Geregistreerd: 25 jun 2008, 20:17
- Woonplaats: Knokke, België
- Type wagen: 500SEC
- Bouwjaar: 1983
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door Douwe » 11 maart 2017, 08:53
Mooi dat het tot zo ver gelukt is.
Pas ook op met de hoogte afstelling.
Sla nooit de deur dicht nadat je hem versteld hebt.
Als je hem te hoog afstel kan het je de ruit kosten.
Door dat hij dan tegen de deur post aan komt.
Ik heb hier een aluminium rail liggen die onder aan de ruit hoort dus die verrot niet.
-
Douwe
- Diamant Boarder
-
- Berichten: 8864
- Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
- Woonplaats: Sexbierum
- Roepnaam:
- Type wagen: 420SE
- Bouwjaar: 1986
- LPG: Ja
door Machiel » 11 maart 2017, 10:41
-
Machiel
- Gold Boarder
-
- Berichten: 427
- Geregistreerd: 22 jan 2014, 18:13
- Woonplaats: Prov. Zuid Holland
- Roepnaam:
- Type wagen: 380SEC
- Bouwjaar: 1985
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door Frank117 » 11 maart 2017, 12:17
De ruiten van de SE/L hebben een aluminium rail aan de onderkant. Eigenaardig (en jammer) dat dit bij een SEC niet zo is....
-
Frank117
- Platinum Boarder
-
- Berichten: 1031
- Geregistreerd: 25 jun 2008, 20:17
- Woonplaats: Knokke, België
- Type wagen: 500SEC
- Bouwjaar: 1983
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door Douwe » 11 maart 2017, 20:10
Als ik mij niet vergis kwam deze uit een SEC deur
-
Douwe
- Diamant Boarder
-
- Berichten: 8864
- Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
- Woonplaats: Sexbierum
- Roepnaam:
- Type wagen: 420SE
- Bouwjaar: 1986
- LPG: Ja
door Machiel » 01 apr 2017, 11:30
Gisteren pas tijd gehad om mijn raam goed af te stellen. Na drie uur prutsen heb ik het opgegeven en ben ik langs Cor de Jong (Mercedes-Klassiekerservice). Die had het in ongeveer een kwartiertje gefixed.
Verschil moet er zijn!
Ik heb nog niet harder dan 120 km/u gereden, maar tot die snelheid geen enkel gefluit.
-
Machiel
- Gold Boarder
-
- Berichten: 427
- Geregistreerd: 22 jan 2014, 18:13
- Woonplaats: Prov. Zuid Holland
- Roepnaam:
- Type wagen: 380SEC
- Bouwjaar: 1985
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
Keer terug naar Carrosserie & Exterieur
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten