Hou er ook rekening mee dat de meeste kilometerstanden van de Import-Duitsers niet echt realistisch zijn.
Ook in Nederland is er jarenlang volop teruggedraaid. Ik zie soms kilometerstanden op auto's waarvan ik denk dat de auto zelf niet meer weet wat hij echt heeft gedraaid.
Een voorbeeldje: Mijn 280SE uit 1984 heeft een originele KM-stand van 234.000 KM. De auto is in 1993 stilgezet en heeft tot en met 2016 niet gelopen. Ik kocht in 1997 mijn 500SEL met een KM-stand van 228.000 KM, staat nu na 20 jaar op rond de 280.000, maar heeft de afgelopen 6 jaar niet gereden. De handbeschilderde, redelijk uitgewoonde 280SE / olieboot die ik als donor kocht, had een KM-stand van rond de 178.000. Ja, ja...
Toen ik rond 1997-1998 op de lokale sloperij onderdelen voor mijn W126's zocht, stond er een redelijk goed uitziende 280SE op de stapel met een KM-stand van bijna 700.000 KM.
Uiteraard zijn er uitzonderingen op de regel, maar als je een stevig gebruikt uitziend exemplaar ziet met minder dan 200.000 erop, ga er maar van uit dat die KM-stand volslagen verzonnen is, tenzij er een uitgebreide onderhoudshistorie bij zit.
Geen sluitende (onderhouds)geschiedenis bij de auto = KM-stand is geen ene reet waard.
De markt is inderdaad eerst door de komst van de in Duitsland gedumpte oldtimers en daarna door de verandering van de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers in Nederland eigenlijk dubbel gekelderd.
Voor de Duitse import-golf, betaalde je voor een nette W126 met een redelijke KM-stand (om en nabij de 200.000 - 250.000) tussen de 10.000 en 15.000 Euro. Dat is ongeveer gehalveerd toen de Duitsers massaal hierheen kwamen en verder gekelderd toen de paniekverkopen begonnen na de belastingveranderingen. Het laatste jaar zie ik de prijzen weer een beetje stabiliseren naar de Duitse importjaren: rond de 6.000 tot 8.000 voor een nette W126.
Ik verwacht dat op langere termijn de markt wel weer wat omhoog zal kruipen. Wat wel belangrijk is, is te beseffen dat de auto's met een goede historie en veel documentatie in orginele toestand veel meer zullen stijgen dan de 'gebakjes' die uit allerhande onderdelen zijn samengesteld, of stevig zin opgelapt of gemodificeerd. Verder is er natuurlijk ook massaal met chassisnummers gerotzooid om jongere auto's alsnog in de belastingvrije zone te krijgen. Ook die auto's vallen door de mand en zullen een lagere restwaarde hebben dan de originele exemplaren waar niet mee gerommeld is.