door Leeflang » 07 apr 2017, 14:58
Als die zekering er meteen al door gaat, is waarschijnlijk het overspanningsbeveiligingsrelais zelf defect.
Haal hem er eens uit en meet, met een nieuwe zekering er in, de weerstand tussen pinnen 30 en 31.
Die zou in de ene richting enkele tientallen tot enkele honderden kilo-ohm moeten zijn en in de andere richting oneindig.
Op het relais is overigens alleen de ABS aangesloten, het startprobleem los je waarschijnlijk niet op met een nieuw relais.
Als er geen vonken zijn is de verdeler(kap), rotor, bobinekabel, bobine, ontstekingsmodule of de sensor in de verdeler niet in orde.
Verdelerkap en rotor kun je bekijken, bobinekabel moet geen weerstand hebben, de bobine hoort tussen pinnen 1 en 15 een weerstandswaarde van enkele ohms te hebben en tussen 1 en 4 enkele kilo-ohm, pin 15 hoort 12 volt te hebben als de auto op contact staat, de ontstekingsmodule moet plus op pin 15 hebben als de auto op contact staat en massa op pin 31, pin 16 hoort verbonden te zijn met pin 1 van de bobine, de sensor moet pulsen geven aan de ontstekingsmodule (groene kabel).
Optimum aut nihil.