[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
Automatische versnellingsbak problemen. Wie weet raad? : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 29 maart 2024, 09:03

Automatische versnellingsbak problemen. Wie weet raad?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Automatische versnellingsbak problemen. Wie weet raad?

Berichtdoor Glenn380se » 16 apr 2017, 13:29

Ik kom nog eens ten rade bij jullie want ik weet het niet meer.
Momenteel bezig met de automaat van mijn 380SE. In het verleden schakelde deze veel te snel op, ook bij volgas, kickdown deed het niet en eerste versnelling nam hij amper. Het schakelen op zich deed hij wel goed.
In de vorige weken hebben we de hersenpannen er onderuit gehaald en uiteen geschroefd. Volgens technische tekeningen zat dit allemaal goed. Nieuwe olie op gedaan samen met oliefilter en pakking. We hebben drukmeters aangesloten en modulatiedruk afgesteld. vacuümpomp is ook nieuw.
Nu vertrekt hij wel steeds vanuit eerste versnelling, maar omdat de druk nu hoger staat, schakelt hij harder als voorheen.
Verder schakelt hij nu veel later op. Te laat... Van 1 naar 2 rond 3500 toeren, van 2 naar 3 rond 5000 toeren maar dan rij je natuurlijk al 110 km/u. 4de versnelling neemt hij niet meer. Afstelschuif achter spinnekop kan je mee doen wat je wil, hier reageert hij amper op... Modulatiedruk reageert hij wel op.
Ben er vorige week achter gekomen dat er een automaatbak van een 420 onder hangt... Nr. 722324, dit zou een 722301 moeten zijn. Dit zal waarschijnlijk niet optimaal zijn, maar mij lijkt het dat dit toch zou moeten functioneren in combinatie met een 380 motor?
Heb veel info kunnen halen uit het forum, maar plaats dit bericht omdat ik momenteel vast zit en hoop toch raad te krijgen van de ervaren 126'ers. Het enige wat ik nog kan bedenken is drukverlies? Of best een correcte bak kopen...
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Glenn380se
 


Re: Wie weet raad? Problemen automatische versnellingsbak!

Berichtdoor Vlim » 16 apr 2017, 17:22

Ik zou inderdaad niet veel verschil verwachten tussen een 380/Serie 1 bak en een 420/Serie 2 bak.

De 4e versnelling merk je normaal gesproken nauwelijks. Die functioneert meer als een soort overdrive.

Maar het schakelmoment zou vroeger moeten liggen bij 2-3, inderdaad.
Avatar gebruiker
Vlim
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 2147
Geregistreerd: 01 jan 2011, 16:16
Woonplaats: West-Brabant
Type wagen: 500SEL
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Wie weet raad? Problemen automatische versnellingsbak!

Berichtdoor Jeroen500SEC » 16 apr 2017, 19:02

De auto rijd bij normaal gas geven toch weg in de 2de versnelling.
Pas bij het gaspedaal flink in getrapt in de 1ste?

Greetz Jeroen.
Jeroen500SEC
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 10 mei 2010, 23:48
Woonplaats: Tuk
Roepnaam:
Type wagen: 380SEC
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Wie weet raad? Problemen automatische versnellingsbak!

Berichtdoor Douwe » 16 apr 2017, 20:52

Zo maar wat gedachtes
Ondanks dat de bak er.misschien niet achter hoort.
Zou je toch verwachten dat hij normaal moet kunnen schakelen.
Op de toerentallen zo als voor is geschreven.
Wel is mogelijk dat de 380 er meer moeite mee heeft dan de 420 om naar Dat toerental te komen om te schakelen omdat hij wat minder pk heeft dan de 420.
Het motortoerental van een 380 is even hoog als een 420 toch?want het is het zelfde blok.
Dus ook het schakel moment van zo'n 2200 toeren is bij een 380 net zo als een 420 toch?
Dus wat is dan het probleem ik vermoed een combinatie van een afstelling van de bodenkabel en de modulatiedruk.
Ik zou eest eens de modulatie druk weer naar een fatsoenlijke werkdruk brengen zodat de bak weer naar behoren schakeld.
Daarna zou ik eens met de bodenkabel beginnen af te stellen.
En controleer dan ook eens de kickdown schakelaar. .
Als deze niet werkt is het vaak dat deze sluiting heeft of dat de bodenkabel niet goed is afgesteld
En is het niet zo dat onder het dashboard een elektriche kastje zit wat er voor zorgt dat je uit de 1 weg rijd?
Mogelijk dat de afstelling van de bodenkabel niet werkt omdat de kabel niet goed is in gehaakt. ?
Zit er aan de kant van de bodenkabel ook een vacuüm slang. ?
En zo ja is deze ook aangesloten
Avatar gebruiker
Douwe
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 8864
Geregistreerd: 01 mei 2010, 19:54
Woonplaats: Sexbierum
Roepnaam:
Type wagen: 420SE
Bouwjaar: 1986
LPG: Ja


Re: Automatische versnellingsbak problemen. Wie weet raad?

Berichtdoor Glenn380se » 17 apr 2017, 10:14

Bedankt voor de reacties!
Deze bak vertrekt steeds in 1ste versnelling. Kickdown doet het naar behoren.
Zelf denk ik niet dat de 420 bak de oorzaak is. Ik heb het gevoel dat het ook een probleem van afstelling is.
Regeling bodenkabel geeft hij niets om. Dit zou niet mogen. Bij het minste dat je deze afstelling wijzigt zou je toch duidelijke verandering moeten merken? Hoe dit mechanisme aan/in de bak werkt heb ik geen zicht op. Zou daar het probleem kunnen zitten?
Glenn380se
 


Re: Automatische versnellingsbak problemen. Wie weet raad?

Berichtdoor Mooster » 17 apr 2017, 15:36

In houten hebben we nog een goede 380 bak liggen. Wellicht een idee om een keer langs te komen om te zien wat we met de huidige set up kunnen of evt wisselen van de bak?
Bij interesse mag je me een pb sturen.
Groet mark
Mooster
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten