door Leeflang » 19 aug 2017, 16:35
Voor de snelheidsmeter gaat het om de afrolomtrek, die is (theoretisch/mathematisch) bij de originele 205/65-15: 2033 mm en bij de 215/40-17: 1898 mm, dat is 6,7% verschil.
Je teller zal dus 6,7% minder aangeven met die velgen en banden.
215/50-17 zou beter zijn, dan is de afrolomtrek 2036 mm en is er nagenoeg geen verschil met de originele, een halve millimeter minder profiel en de omtrek is al gelijk aan 2033.
De binnenkant van de banden komt 10 mm verder naar binnen (5 mm vanwege ET30 i.p.v. ET25 en 5 mm vanwege 215 mm brede banden i.p.v. 205).
Ik denk dat dat wel past, maar ik zou het toch even bekijken (ook bij de naafkapjes).
Je houdt toch ook wel rekening met de diameter van het naafgat, met de steek en de diameter van de bouten?
Het naafgat moet een diameter van ten minste 66,6 mm hebben.
Een groter gat is doorgaans geen probleem, dat kan meestal met (plastic of aluminium) centreerringen opgelost worden, die zijn er in een boel maten en kosten niet veel.
Te kleine gaten kunnen misschien bij een velgenspecialist groter gedraaid worden, maar ik weet niet hoeveel dat zou gaan kosten en of het altijd mogelijk is.
De steek moet 5x112 zijn (d.w.z. 5 gaten op een cirkel van 112 mm diameter).
De wielbouten van een W126 zijn M12, bij nieuwere Mercedessen kom je ook M14 bouten tegen, een dunne (M12) bout in een groot (M14) gat is op zijn zachtst gezegd niet optimaal.
Afwijkende steek en/of boutdiameter kunnen wellicht opgelost worden met adapterplaten, ook die zijn er in een heleboel maten, maar die zijn niet goedkoop en bovendien zorgen ze altijd voor vergroten van de spoorbreedte.
Helaas zijn er een boel zaken om rekening mee te houden, de fabrikanten verzinnen steeds weer andere maten.
Optimum aut nihil.