door Leeflang » 16 aug 2017, 17:08
Haal het relais er uit en meet de spanning tussen aansluitingen 5 (15 - plus bij auto op contact) en 1 (31 - massa), de spanning moet 12 volt (of meer) zijn (auto op contact).
Zo niet, dan is er toch iets mis met zekering 5, of met de bedrading.
Meet de weerstand tussen aansluiting 7 (87) voor het relais en de blauw/groene draad bij de compressor, die moet (ongeveer) 0 ohm zijn.
Of verbind aansluitingen 5 (15) en 7 (87) voor het relais met elkaar, met de auto op contact hoort dan de compressor ingeschakeld te worden.
Zo niet, dan zit er een draadbreuk tussen het relais en de compressor.
Tussen de zekerigenkast en de voorruit zit een grote stekker (12- of 14-polig), trek die los en meet de weerstand tussen aansluiting 10 (KL) voor het relais en pin 12 (blauw/rode draad, maar die zie je waarschijnlijk niet) van die stekker (het deel dat aan de auto vast zit, het deel met de pinnen dus), ook die moet (ongeveer) 0 ohm zijn.
Zo niet, dan zit er te weinig koelmiddel in de airco, of de drukschakelaar is kapot, of de bedrading is niet in orde.
Ter oriëntatie: pin 5 is niet aanwezig, bij de plastic pin aan het ene uiteinde zitten pinnen 13 en 14, dan wel 11 en 12 (ligt er aan hoeveel pinnen je hebt), 12 zit in de andere rij dan de ontbrekende pin 5.
Optimum aut nihil.