door Leeflang » 26 aug 2018, 23:28
Vanwege een knal en aansluitend een schrapend geluid vanavond zo snel dat veilig mogelijk was gestopt en de motorkap open gemaakt.
De eerste blik toont een boel nattigheid en een los rondzwervende V-snaar.
Op zoek naar de herkomst van de V-snaar blijkt de spanrol van de airco compressor op de krukas poelie en die van de airco compressor te liggen (dat verklaart waarschijnlijk het schrapende geluid na de knal).
Op zoek naar de herkomst van het vocht blijken stukken van enkele bladen van de fan te ontbreken, dat zal de knal geweest zijn.
fan.jpgEén van de ontbrekende stukken heb ik teruggevonden in de isolatie van de motorkap (godzijdank zit die er in, anders had die scherf minstens een buil in de motorkap geslagen).
stuk.jpgHet is dan niet moeilijk te beseffen waar al dat vocht vandaan gekomen is, andere stukken, of de spanrol, hebben de radiator lek geslagen.
Een andere fan heb ik lang geleden al eens op eBay gekocht voor een euro, hopelijk is het eenzelfde.
Dat is namelijk andere koek dan de 500 euro die Mercedes ervoor hebben wil (en dat is nog zonder de visco).
Moet aan een 560 motor komen, maar voor zover ik kan vinden zijn ze voor alle V8-en gelijk?
fan.jpg
Een andere radiator heb ik niet, die moet in ieder geval vervangen worden.
Een gebruikte aanschaffen lijkt me nogal een gok?
Helaas lijkt bij Mercedes geen nieuwe meer leverbaar, maar gelukkig zijn er legio andere aanbieders.
Welke merken of leveranciers zijn aan te bevelen, dan wel welke zijn te vermijden?
Klopt het dat ook deze voor alle V8-en gelijk zijn?
Een andere spanrol voor de airco zal er ook moeten komen, maar dat is van latere zorg.
Misschien blijkt er na nadere inspectie nog wel meer vervangen te moeten worden.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Optimum aut nihil.