door w126560td » 18 nov 2018, 02:45
Ik zie hier niet echt een probleem.
Olie druk meter zal waarschijnlijk ooit los geweest zijn waardoor die boven de 3 uitseekt calibiratie verschil.
Controleer voor de zekerheid of je niet veel olie in je carter hebt.
Na het afstellen van de kleppen is waarschijnlijk de loop van de motor verandert waardoor je nu wel je maximum piek oliedruk behaald. Waarschijnlijk 3 bar of ietsjes meer dit mag geen probleem zijn.
Het schommelen, meestal ook ook wel dansende meter wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een slecht afgsestlede motor, of versleten motor. Als je motor niet niet mooi stationaire loopt dan zal je oliedruk ook schomelen (dansen).
Oliedruk is niet snelheid afhankelijk. Toerental + warmte van de olie + dikte van de olie + hoeveelheid bepaald je oliedruk.
min -max / warm- koud oliedruk.
Koud motor:
Stationaire 2.5 - 3 bar
1500 RPM 3 bar
Warm motor:
Stationaire 0.7 - 1.5 bar
1500 RPM 2.8 - 3.0 bar
Volgens het MB handboek heb je meer trollerantie maar dit zijn gangbare waarders.