[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Veercomfort SEC : Techniek

W126Club.nl

Alles over de Mercedes W126

Het is nu 23 nov 2024, 10:39

Veercomfort SEC

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Neerven

Veercomfort SEC

Berichtdoor Tempur » 30 maart 2020, 17:29

Beste allemaal, ik las onlangs een artikel uit 1980 waarin de toen nieuwe C126 modellen werden voorgesteld. Aan de orde kwam ondermeer het veercomfort dat werd vergeleken met dat van de voorganger C107. De conclusie was dat de nieuwe coupé's (een 500SEC in de test) oneffenheden in het wegdek beter opvingen dan de voorganger (een 450SLC). Nu bezit ik beide modellen (een 560SEC en een 280SLC) maar ik heb een tegenovergestelde ervaring. De vering van mijn 560SEC voelt hard aan vergeleken met die van de SLC en is zelfs oncomfortabel op een onregelmatig wegdek.
Eerst dacht ik dat dit te wijten was aan de niveau regeling maar bij inspectie bleek dat de bollen niet lang geleden zijn vervangen.
Heeft iemand dezelfde ervaring? Hoe is doorgaans de vering van een 560SEC?
Groet, Tempur
Tempur
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 27 sep 2018, 10:47
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Veercomfort SEC

Berichtdoor RD500SEC » 30 maart 2020, 18:07

Bij niveauregeling is de staat van de spiraalveer ook van groot belang.
Een veer die is ingezakt, en dus zorgt voor een te laag staande achterkant, wordt gecompenseerd door de niveauregeling, dit zorgt voor een stugger geveerde achterkant dan origineel de opzet was.
Kijk dus of de rijhoogte klopt met de fabrieksopgave, zonder dat de niveauregeling compenseerd.
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1571
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Veercomfort SEC

Berichtdoor Frank117 » 30 maart 2020, 18:57

Niet dat het veel met je "probleem" te maken heeft, maar de C126 is niet de opvolger van de C107.
De C107 is de coupéversie van de R107, SL-klasse.
De C126 is de coupéversie van de W126, S-Klasse.
De C126 is de opvolger van de W111-112 coupé.
Avatar gebruiker
Frank117
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 25 jun 2008, 20:17
Woonplaats: Knokke, België
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1983
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Veercomfort SEC

Berichtdoor Tempur » 30 maart 2020, 20:25

Bedankt Richard, het is niet eenvoudig een eenduidig antwoord te vinden op de juiste rijhoogte. Tussen de 34 en 35cm van het middelpunt van het achterwiel tot het hoogste munt van de wielkast lees ik het meest. Dit is 36cm bij mijn SEC dus de vering zou achter eerder te hoog zijn.
Groeten, Tempur
Tempur
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 27 sep 2018, 10:47
Type wagen: 560SEC
Bouwjaar: 1986
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Veercomfort SEC

Berichtdoor RD500SEC » 01 apr 2020, 14:47

Toch zegt dat niets over de spiraalveer, haak het armpje van de niveauregeling eens los van het stangetje, nu kan het armpje vrij bewegen. Druk het armpje omhoog met lopende motor, de achterkant komt omhoog, beweeg het armpje omlaag, de wagen komt weer omlaag. Als hij niet meer zakt meet je de wagenhoogte.
De auto staat nu op de spiraalveer en de gasdruk in de bol.
Mercedes meet aan de wieldraagarm met een speciaal kaliber, maar met de auto op een vlakke ondergrond zou je ook naar de grond kunnen meten.
Hart van het binnenste draaipunt naar de grond is een maat en de ander is aan het eind van de draagarm, waar precies zou ik op moeten zoeken, ook naar de grond meten. Het verschil is de maat voor de wagenhoogte.
Mercedes meet met zijn caliber hetzelfde, maar kan met 1 meting volstaan.
Zoals jij meet kan het natuurlijk ook, maar zorg ervoor dat de auto wel op een vlakke grond staat.
Avatar gebruiker
RD500SEC
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1571
Geregistreerd: 03 aug 2011, 21:47
Woonplaats: Gem. Schagen
Roepnaam:
Type wagen: 500SEC
Bouwjaar: 1985
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten

cron