Beste lezer,
Sinds begin dit jaar ben ik de trotse bezitter van een 560SEL uit 1990. Ik heb hem, na 12 jaar te moeten wachten, mogen overnemen van de eerste eigenaar, overigens een goede vriend van me. De auto komt uit Californië en heeft een rustig leven gehad. In 2017 is de motor gereviseerd, omdat niet meer aan de strenge smog-vereisten kon worden voldaan. Omdat het draagvlak voor V8 auto's in die regio (Pleasanton CA, steenworp van de Tesla fabriek) afnam, besloot de eigenaar om de auto met pijn in het hart weg te doen. Voorwaarde was dat ik hem in ere zou houden, liefdevol zou verzorgen en hij er weer eens in mocht rijden als hij in Nederland is. Geen punt natuurlijk.
Na 3 maanden te hebben gewacht kwam de auto eindelijk in NL aan. De keuring verliep voorspoedig, de auto is keihard en heeft nooit zout gezien. De keerzijde van dit alles was dat veel slangen en rubbers dienen te worden vervangen.
Inmiddels heb ik al aardig wat km's gemaakt en komt alles uit zijn winterslaap. Schokkende problemen ben ik nog niet tegengekomen. De lak is prachtig gepolijst en her en der bijgespoten, ruitenfolie is verwijderd, etc. De cruise control lijkt nu goed te zijn hersteld, dashboardlampjes vervangen, koplampglazen, etc. Ook was er sprake van veel brandstoflekkage, wederom te wijten aan leidingen en rubbers.
Ik rijd de auto voor 'erbij', dus hij wordt als het goed is alleen maar mooier. Een veelgehoorde opmerking luidt: 'hier vind je er geen tweede meer van.'. Nagenoeg de gehele optielijst is aangevinkt. Hij heeft naast de gebruikelijk opties van een 560SEL ook 2 airbags, originele voetensteuntjes, een aanvullend leerpakket voor de raamstijlen, hydropneumatische niveauregeling, originele hoes, sneeuwkettingen, alle papieren incl. aankoopnota. De kleurstelling is zwart met een cognackleurig interieur.
Ik zou graag via dit forum ervaringen willen uitwisselen, maar hoop voor modelspecifieke vragen een beroep te kunnen doen op de aanwezige kennis. Ik ben handig, maar geen monteur. De techniek begrijp ik echter meestal wel.
Komende klusjes zijn het elektrische zonnescherm achter, waarvan het tandwiel niet goed is. De motor draait, maar hij kan het scherm niet aandrijven. Ook moet ik nog folie van de achterste raampjes en achterruit verwijderen. Dit is een k*tklus, dus hier ben ik moed voor aan het verzamelen. Deze folie heeft echter het interieur 30 jaar beschermd tegen de Californische zon, dus fijn dat hij er zat.
Ik begrijp dat er in Zutphen wel eens forumleden bij elkaar komen. Ik ga proberen me hier eens te melden.
Gr. Maarten