door Leeflang » 11 jul 2021, 01:41
Dat klopt, die hebben twee veren, maar Mercedes meldt dus dat die veren ook vervangen kunnen worden door het pakket 1262704477, of (bij M116 motoren) door die van de normale K1.
Dat is alleen de bedoeling als de bak te zacht en vertraagd overschakelt van 3 naar 4 (bij de K1 eigenlijk ook alleen bij te zacht en vertraagd schakelen van 2 naar 3).
Door het verenpakket in te bouwen zal de bewuste overschakeling harder worden en sneller verlopen.
Vergelijk het met in een handgeschakelde auto de koppeling langzaam op laten komen, of juist een stuk sneller.
1262704477 is overigens alleen een verenpakket, drie veren met een 2-delig asje maar zonder de eigenlijke zuiger (of "piston" in het Engels).
Als de (gekleurde plastic) zuiger kapot is, dan heb je aan alleen dat verenpakket nog niks, dan heb je (ook) de "normale" piston nodig.
Gelukkig gaan die zuigers bijna nooit kapot, ze hebben weinig te lijden.
De veren daarentegen kunnen op den duur slapper worden, waardoor het schakelgedrag anders wordt.
De normale K1 piston heeft nummer 1262700335 en heeft een groene zuiger.
Voor de normale K2 piston zijn er dus 2 verschillende, 1262700435 met een lichtblauwe (turquoise) zuiger of 1262700535 met een donkerblauwe.
Welke van de twee bij welke modellen / bouwjaren is toegepast weet ik niet.
Voor je een nieuwe koopt zul je dus eerst de versnellingsbak open moeten halen om na te kijken welke er in zit.
En voor de volledigheid ook nog de B1 piston (van de 1e naar de 2e versnelling), daarvoor zijn er ook 2 mogelijkheden, 1262700035 met een zwarte zuiger of 1262700235 met een gele.
Ook hier heb ik geen idee waarvan afhankelijk is, welke van de twee toegepast is.
Al die 126270xx35 setjes bestaan uit een verenpakket plus zuiger.
De normale K1 en K2 setjes zijn ook een stuk prijziger dan het verenpakket 1262704477, ca. 40 euro i.p.v. minder dan 10.
Overigens is er ook een Amerikaanse firma, "Superior Transmission Parts", die setjes met een stuk of 10-15 losse veren (in verschillende kleuren om ze beter van elkaar te kunnen onderscheiden) aanbiedt, waarmee je wat meer mogelijkheden hebt om het schakelgedrag aan je wensen aan te passen.
Die setjes heten "Superior K722A-G" voor benzinemodellen en "Superior K722A-D" voor de diesels.
Het wordt daarmee wel experimenteren door veren te wisselen en steeds olie uit de bak laten lopen en weer erin, tot het is zoals je wilt.
Ook prijzig trouwens, op eBay vraagt men 50 tot 80 euro voor zo'n setje, plus verzendkosten, plus inklaringskosten, plus BTW.
Optimum aut nihil.